John_Kr Startet 28.Mai.2005 Del på Facebook Startet 28.Mai.2005 (redigert) Hei Folkens Jeg kjører både båt og biler med forskjellige bensin- og dieselmotorer. Dette er sikkert innbilling, men....: Det jeg har merket i de seneste årene er at motorene går forskjellig etter hvor jeg har fylt opp tanken. Jeg merker godt om jeg har fylt på ESSO, SHELL, STATOIL eller en annen stasjon. Motoren går jevnere og finere når jeg har fylt fra den ene stasjonen og noe mer ujevnt når jeg har fylt fra den andre stasjonen. Kan også merke forskjell på forbruket. Er det noen av dere som har merket denne forskjellen og hvilket selskap har bedre drivstoff en den andre? Redigert 28.Mai.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mats Svart 28.Mai.2005 Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 Sikkert bare inbilling . På tankanlegg så fyller esso , shell ,statoil og hydro tankbilar från samma tank kanske enkelte stasjoner har mere vatten og rusk på sine tankar Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 28.Mai.2005 Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 Kan nok være lagringen som er forskjellen ja - hvor gamle tankene er og sånt...? Lurer selv på om det kommer til å bli noen forskjell når jeg får tatt meg sammen og spylt tankene på Hankøfjord - om det blir mindre røyk e.l. Samtidig er det jo mange som mener det ikke spiller så stor rolle, vet ikke helt selv... Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 28.Mai.2005 Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 Har også hørt at de fyller fra samme tank anlegg. Men Shell kan da ikke reklamere for sin nye Diesel Extra eller V-power bensin hvis det var det samme som man fikk hos Esso eller Statoil!? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Mai.2005 Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 (redigert) tja, jeg merket iallefall forskjell på forrige bilen min, vw polo 2001 da jeg fylte v-power på shell.. Den ble ikke det minste sprekere, men motoren gikk jevnere på tomgang og støyet mindre. Innbildning, vet ikke helt, men kunne høre markant forskjell.. Denne bensinen har jo mindre svovel og bedre kvalitet sådan, moderne motorer stiller til en viss grad tenningen utifra brenselkvaliteten. JOH Redigert 28.Mai.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 28.Mai.2005 Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 dieselbrakka mi (7,3L) ble påfylt shell sin nye diesel og jeg synes at forbruket har økt markant men har ikke tømt tankene ennå så jeg har ikke fått regnet forbruk ennå... mulig det er feil... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 28.Mai.2005 Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 (redigert) Så i et tidsskrift at en kunde hadde fått avslag på en reklamasjon på et motorhavari. Det var blitt tatt prøve av dieselen og den holdt ikke spesifikasjonene som fabrikken hadde satt. Litt til ettertanke for noen og enhver dette med brennstoffkvaliteten. Noen som har bitre erfaringer?? XD3P Redigert 28.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2005 Så i et tidsskrift at en kunde hadde fått avslag på en reklamasjon på et motorhavari. Det var blitt tatt prøve av dieselen og den holdt ikke spesifikasjonene som fabrikken hadde satt. Litt til ettertanke for noen og enhver dette med brennstoffkvaliteten. Noen som har bitre erfaringer?? XD3P <{POST_SNAPBACK}> Ja hvordan kan vi forhindre dette da? og hvilken oljeselskap selger slik drivstoff? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
kes Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 "Råbensinen" eller "rådieselen" som selges til distributørenei Norge kommer stort sett fra samme kilde og blir tilsatt inhibitorer/tilsetningsstoffer som er spesifikt for det enkelte selskapet. Tilsetningen skjer som oftest når råproduktet tappes over på tankbilen på raffineriet eller importanlegget, og det er denne tilsetningen ( ofte betegnet som lurium) som skiller det ene selskapets produkt fra det andre. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 "Råbensinen" eller "rådieselen" som selges til distributørenei Norge kommer stort sett fra samme kilde og blir tilsatt inhibitorer/tilsetningsstoffer som er spesifikt for det enkelte selskapet. Tilsetningen skjer som oftest når råproduktet tappes over på tankbilen på raffineriet eller importanlegget, og det er denne tilsetningen ( ofte betegnet som lurium) som skiller det ene selskapets produkt fra det andre. <{POST_SNAPBACK}> Er det lurium errer et disse stoffene med på å gjøre våre motorer bedre? Men uansett så merker jeg at det er forskjellig gange på mine motorer avhengig av hvor jeg fyller. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Cirkeline Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Har registrert at det noen plasser heter "solar" den guffa som som fylles på tanken. Trodde solar og diesel var samme sak, men kanskje solaren har litt dårligere kvalitet? Noen som vet? På enkelte anlegg har jeg sett solar som merking på tanken. Hvis denne kvaliteten har annen beskaffenhet enn vanlig diesel så kan jo motorprodusentene si: nei, nei gutt- dette brennstoffet holder ikke mål. Nye diesler skal nok ha "den høyeste" kvaliteten av brennstoff og vi da som skal ha det billigste drivstoffet på tankene våre kan jo møte veggen her ved en evt. reklamasjon. Kvaliteten kan jo måles og da har vi ingen ting å komme med hvis så skulle skje. Eller??? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
740 c Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Solar,er ikke det en gammel betegnelse på dagens gassolje som bunkerstasjonene selger.?? Her i Fosnavåg er det mange eldre folk som bruker betegnelsen Solar når dei fyller diesel på båtene sine. MVH 740 c Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.