Jump to content

Princess 30DS, fra dobbel til singel D4/D6 motor

Meklingsmannen

Recommended Posts

Hei

Vurder å kjøpe en Princess 30 DS uten motorer.

har tidligere stått 2 40-motorer her, vurder å sette inn singel D4-300 eller D6-370. noen som har erfaringer fra slik båt med den type motor? Fart/forbruk osv.

hvis det blir kjøp ønsker jeg også å utnytte plass under dørk til sovplass, samt lage port i hekken  :smiley:

tips mottas med takk  :smiley:

Det stod vel en slik 30 DS til salgs for en stund siden med D6 motor.

Mener å huske at den gjorde vel 30 knuter.  En D6 370 med DPH drev, hadde vært perfekt oppi denne.

Et par ekstra soveplasser hadde vært fint i denne type båt.

Snakker vi om denne? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63696562

Redigert av SoBo (see edit history)

Stemmer Sobo, er den jeg har vært å sett på idag  :wink:

Ønsket fart er ca 30 på topp, og at jeg da kan marsje lett på en 24-25 knop  :smiley:

Under dørken i hovedsalong, er det mye plass som ikke er utnyttet, står div tanker her idag, så blir å lage om på tankene. Princess 30 DS fikk du med 2 alternativ, en med motorene under dørk og akslinger, den andre med drev.

Om du setter en D6 370 baki har du jo plass til alt av tanker på sidene av motoren og med drev får du sikkert 35 kn på topp.

Tror at med en D6 blir krefter i massevis, usikker på om en D4 hadde blitt for lite til å klare toppfart på 30?

Har tenkt tanken  :wink:  blir god plass med bare en motor. Tror ikke jeg hadde kommet nedi motorrommet engang med dobbel installasjon, da jeg ikke er en av de minste her i verden  :giggle:

Men er redd for at den kan bli for baktung med alt av tanker bak, mulig jeg kan få plass til drivstoff tank under køya evt..

Blir mange planer nå uten engang å ha kjøpt båten  :lol:

må vel ringer han imorgen å legger inn et bud, så får vi se  :smiley:

Vi eide båten du ser på fra 1982 - 1987 og i følge Senior var den alt for tung i hekken og kraftig undermotorisert med 2x AQAD40.

Nå hadde vi vanlige 280 drev den gang, og han som kjøpte den av oss satte på DP drev, noe som visstnok hjalp en del. 

Båten i seg selv er relativt tung i forhold til størrelsen så jeg ville nok absolutt vurdert en D6 370 i stedet for en D4 dersom du skal gå for single installasjon.

Det sagt så er båten kort og brei (og dermed lite retning-stabil), så manøvrering blir nok betydelig enklere med 2 maskiner enn med en. Personlig tror jeg pakken eier tilbød båten med i høst vil passe den godt (men så er jeg en av de sære personene som aldri kunne tenke meg å ha båt med kun en motor..)

Hei kdtran  :smiley: Artig at det var tidligere deres båt :smiley: 

Har idag fått aksept på budet jeg ga, så dette blir min nye båt nå  :thumbsup:  :flag:  

Kommer til å sette inn en D6-370 i denne, så tror ikke den skal bli under motorisert :smiley: 

Henter båten etter påske engang, spørs om jeg blir ferdig til sommeren, men får komme tilbake her med en oppdatering hvordan det går.

Kommer ikke til å ha fritidsproblemer ihvertfall :giggle: 

I første omgang blir det å lage port i hekken, større badeplattform og seff motorinstallasjon 

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...