Jump to content

Fjerne riper på Summer fun

Sindre 123

Recommended Posts

Synes å huske Båtmagasinet eller Praktisk Småbåtliv hadde en artikkel for mange år siden om vedlikehold av Pionerbåtene. Lages ikke Sommer Fun av samme type polyetylenplast som Pioner?

Så vidt jeg husker reparerte de større sprekker med å smelte i ny farget plast (West System beskriver framgangsmåte og selger slik plast), mens småriper ble gått over med varmluftspistol der de glattet ut ripene mekanisk når plasten var varm nok. Vil tro det kan være et risikoprosjekt om du ikke er forsiktig. Mener også på at båtbladet nevnte at plastbehandlingsmiddelet Polytrol kan gjøre noe med falmet plast på disse båtene.

Googler du om reparasjon av Pioner regner jeg med du finner litt nyttig info.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Blir nok ikke som ny men litt varme, enten blåselampe eller føner, glatter overflaten og er en kjapp og grei reparasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Å reparera ein sprekk eller knusnings-skade med varme / sveising, er ein ting. Då er det viktigaste at båten vert tett, og det kosmetiske er underordna.

Men denne båten har ikkje skadar, - kun overfladiske striper / gnag, som gjer at overflata vert grå.

Eg er redd at varme vil medføra ujevnheter i strukturen som kanskje blir meir skjemmande enn desse stripene, men eg har ikkje gjort dette i praksis, så det er mogleg at eg tek feil.. :smiley:

Det tar tid å varme gjennom hele plasten og en slik kosmetisk reparasjon som dette trenger bare varme i den ytterste 1/10mm for å bli pent. Alt det hvite er bare røde plastfliser og når de smelter blir de røde og limer seg fast igjen. Prøv først på et lite synlig område slik at du får litt gangen i hvordan det bør gjøres.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Fjordgubbe: Det her er bøtteplast eller litt mer korrekt termoplast. Båten er produsert ved at plastgranulat blir smeltet inne i båtformen og avkjølt mens formen roterer slik at platen stivner og tykkelsen blir noenlunde lik i hele båten. Oppvarming i overflaten er helt glimrende for å lime plastflisene til skroget igjen, den blir ikke som ny men ganske nærme... Dype sår forsvinner selvsagt ikke men hvitfargen forsvinner.

Redigert av SveinHa (see edit history)

• Barnevaksiner
  • 2 måneder senere...

Bedre enn ny :thumbsup:

• Barnevaksiner
  • 4 år senere...

Jeg hadde også noen riper/sår på min summerfun, og gjorde det samme med varmluftpistol. Til andre som vurderer dette så fungerer det veldig bra, bare vær forsiktig å ikke smelte hull. Skrapene på båten min var derimot litt grovere, så det ble ikke perfekt - men likevel mye bedre! Legger ved noen bilder (båten var litt oljete):

Summerfun 2.jpg

Summerfun 1.jpg

Redigert av Magnus. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...