Sindre 123 Startet 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2016 Jeg kjøpte en Summer Fun med endel riper. Noen som har noen tips for å fjerne ripene? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Strykejern? Sitér dette innlegget Link to post
Sindre 123 Svart 6.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 (redigert) Hei takk for svar ? Finnes det noen andre måter å få de vekk på. Evnt hvordan jeg skal gjøre det med strykejernet uten å ødlegge plasten? Redigert 6.Mars.2016 av Sindre 123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Sindre: - ikkje ta alle svar du får på nettet for god fisk.... Trur det vert komplisert å fjerna striper på denne typen plastmateriale, men du kan kontakta produsenten og høyra om det er mulig og ev. korleis det kan gjerast. http://www.arnehasle.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Sindre: - ikkje ta alle svar du får på nettet for god fisk.... Jepp. Men når det er sagt så lurer jeg på om det faktisk kunne fungert. Polypropylen har et lavt smeltepunkt og er formbart, så hvorfor ikke? <-- Seriøst spørsmål altså Sitér dette innlegget Link to post
Sindre 123 Svart 6.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 OK, takk for gode tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 (redigert) Synes å huske Båtmagasinet eller Praktisk Småbåtliv hadde en artikkel for mange år siden om vedlikehold av Pionerbåtene. Lages ikke Sommer Fun av samme type polyetylenplast som Pioner? Så vidt jeg husker reparerte de større sprekker med å smelte i ny farget plast (West System beskriver framgangsmåte og selger slik plast), mens småriper ble gått over med varmluftspistol der de glattet ut ripene mekanisk når plasten var varm nok. Vil tro det kan være et risikoprosjekt om du ikke er forsiktig. Mener også på at båtbladet nevnte at plastbehandlingsmiddelet Polytrol kan gjøre noe med falmet plast på disse båtene. Googler du om reparasjon av Pioner regner jeg med du finner litt nyttig info. Redigert 6.Mars.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Blir nok ikke som ny men litt varme, enten blåselampe eller føner, glatter overflaten og er en kjapp og grei reparasjon. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lady B Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Det går greit å reparere en slik med strykejern eller loddebolt. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Å reparera ein sprekk eller knusnings-skade med varme / sveising, er ein ting. Då er det viktigaste at båten vert tett, og det kosmetiske er underordna. Men denne båten har ikkje skadar, - kun overfladiske striper / gnag, som gjer at overflata vert grå. Eg er redd at varme vil medføra ujevnheter i strukturen som kanskje blir meir skjemmande enn desse stripene, men eg har ikkje gjort dette i praksis, så det er mogleg at eg tek feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Å varme opp ytterste lag ser jeg ikke noe problem med, trengs ikke allverdens med varme for kosmetiske riper. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
SveinHa Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Det tar tid å varme gjennom hele plasten og en slik kosmetisk reparasjon som dette trenger bare varme i den ytterste 1/10mm for å bli pent. Alt det hvite er bare røde plastfliser og når de smelter blir de røde og limer seg fast igjen. Prøv først på et lite synlig område slik at du får litt gangen i hvordan det bør gjøres. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sindre 123 Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Takk for gode tips og innspill alle sammen?Dette skal nok bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Fint om du også gir tilbakemelding på hvordan det gikk, gjerne med bilder, for sikkert flere som kunne tenke seg å prøve dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Har ikkje greie på slik plast, men oppvarming er sjølvsagt ikkje vegen å gå. Men kva med polering, der ein byrjar med grovt og avsluttar med veldigt fint. Vil tru det er ein fordel til kaldare objektet er under denne opperasjonen. Men ikkje håp på veldig godt resultat med denne type plast. Redigert 8.Mars.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Fjordgubbe: Det her er bøtteplast eller litt mer korrekt termoplast. Båten er produsert ved at plastgranulat blir smeltet inne i båtformen og avkjølt mens formen roterer slik at platen stivner og tykkelsen blir noenlunde lik i hele båten. Oppvarming i overflaten er helt glimrende for å lime plastflisene til skroget igjen, den blir ikke som ny men ganske nærme... Dype sår forsvinner selvsagt ikke men hvitfargen forsvinner. Redigert 8.Mars.2016 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sindre 123 Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Kommer tilbake med bilder når jobben er gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Sindre 123 Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Kommer tilbake med bilder når jobben er gjort? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Bedre enn ny Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sindre 123 Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Ja måtte bruke varmepistol da det ikke ble nok varme med hørfåner, så tok jeg polytrol på etterpå, og alle de hvite ripene gikk vekk Takk for gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Flotters! Sitér dette innlegget Link to post
Magnus. Svart 16.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 (redigert) Jeg hadde også noen riper/sår på min summerfun, og gjorde det samme med varmluftpistol. Til andre som vurderer dette så fungerer det veldig bra, bare vær forsiktig å ikke smelte hull. Skrapene på båten min var derimot litt grovere, så det ble ikke perfekt - men likevel mye bedre! Legger ved noen bilder (båten var litt oljete): Redigert 16.Mars.2021 av Magnus. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.