Jump to content

Mann i seilbåt savnet


Barsk IV

Recommended Posts

Hulda har alltid hevdet overfor Admiralen og barna:"Detter du i vannet, så er du død. Alt annet vil være et spesialtilfelle". Derfor er 1. pri. sikkerhetsline som er så kort at det i praksis er umulig å komme seg over rekka. Under seil skal man alltid gå på lo side hvis man må på fordekket. Da ramler man som regel innover båten. Slike småting reduserer stressnivået.

 

Det er jo mer enn tragisk å dette overbord i pent vær, ligge der å se båten loffe vakkert avgårde mens man selv ser Døden i hvitøyet.

Link to post
Share on other sites

flytemiddel innebygget

 

ville det hjulpet her?

 

man flyter svært lavt i en slik dress og hodet kommer ikke automatisk over vannet så jeg tviler på at det kunne ha hjulpet. (forsøk gjerne å svøm eller ligg i ro i 1/4m bølger og se hvor ubehagelig det er i en slik dress).

de fleste ville nok svømt bedre uten dressen på.

om han ikke var bevisst da han falt over bord hjelper dessverre slike plagg etter min erfaring ikke til å holde hodet over vannet.

sikkerhetsline (gjerne med tre festepunkt) derimot støtter jeg 100%.

i tillegg til nødpeilesender kan det og være lurt å ha vanntett lykt "i lomma".

Atle

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter denne ulykken har jeg sett på egen båt og hvis jeg skulle dette i vannet har jeg ingen mulighet til å få kommet ombord igjen. Har en badestige men den er låst i løftet stilling, dette må jeg gjøre noe med.

Ser av bildet på denne willingen at det er likedan der. Tenkte å settefast badestigen med tynt tau og et grovere som går ned til vannet som henger bak på båten. Da kan jeg dra i dette tauet og slite hyssingen som holder trappa.

Så å falle ut av båten selv om den ligger stille kan få katastrofale følger for noen av oss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...