Robin Berg Startet 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2016 Ja så vidt jeg vet sp er jeg ikke den eneste med dette problemet. Ble de virkelig bygd for at de skulle gi opp i 17v på høyt turtall? Og hvordan skal man begrense dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 .. bruke mer strøm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DieselDahl Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Sørge for skikkelig jording av laderegulatoren..... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Er vel ikke noen laderegulator på de fleste av disse motorene. Kun en PM generator og en diodebro. Er jo mulig og montere en ekstern laderegulator men om du nå ikke kjører i timesvis på full fart er det vel ikke noe å bry seg om. Bare etterfyl vann på batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Ville foretrukket om jeg kunne ha begrenset den øvre spenningen til maks 14 volt. Er det mulig å få dette til? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) ja, med en såkalt "shuntregulator" , som bare sørger for å brenne av overskytende spenning og gjøre den om til varme. et eksempel i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/103871-eldre-johnson-60hk-voltmler-p-bten-ker-med-fart-opptil-16v/page-2 Redigert 7.Mars.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arvid_A Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hvis du har et batteri på 50-60Ah tilkoblet, og - som andre er inne på her - ikke går "hele dagen" på full fart, så er ikke dette noe praktisk problem. Batteriet vil belaste ladekretsen tilstrekkelig til at ladespenningen neppe vil overstige 15 volt. Installer et digitalt voltmeter, slik at du kan holde et øye med spenningen, og slå på lanternene hvis spenningen stiger over 15V. Hvis du dessuten har kontroll på væskenivået i batteriet, går dette helt fint. Jeg hadde tilsvarende opplegg i 12-13 år med en 60hk 2T Mariner - også uten ladespenningsregulator. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.