Jump to content

Høy ladespenning 50 hk Johnson 1985


Robin Berg

Recommended Posts

ja, med en såkalt "shuntregulator" , som bare sørger for å brenne av overskytende spenning og gjøre den om til varme.    

 

et eksempel i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/103871-eldre-johnson-60hk-voltmler-p-bten-ker-med-fart-opptil-16v/page-2

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis du har et batteri på 50-60Ah tilkoblet, og - som andre er inne på her - ikke går "hele dagen" på full fart, så er ikke dette noe praktisk problem. 
Batteriet vil belaste ladekretsen tilstrekkelig til at ladespenningen neppe vil overstige 15 volt.

 

Installer et digitalt voltmeter, slik at du kan holde et øye med spenningen, og slå på lanternene hvis spenningen stiger over 15V. Hvis du dessuten har kontroll på væskenivået i batteriet, går dette helt fint. Jeg hadde tilsvarende opplegg i 12-13 år med en 60hk 2T Mariner - også uten ladespenningsregulator.
:smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...