softice Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 (redigert) Hvis du har dyserne ude er det meget nemt at tjekke om gløderørene virker. Kik ned i dyse hullerne så kan du se om de gløder ved forvarmning. Hvis den ryger meget i tomgang og er svær at få til at accelerer kan det være et tæt filter Mvh Jan Redigert 13.Mars.2016 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Glødepluggene sjekkes enkelt ved å ta en ledning fra + et sted og sveipe så vidt borti glødepluggen. Gnistrer det så virker den, er det dødt så er det dødt! Glødeplugger er som en lyspære. Enten virker den eller så virker den ikke. Det er mekanisk fødepumpe på de motorene der. Den har en membran innvendig som helt klart er en slitedel, som veldig ofte blir oversett. Den har også en sil som kan gå tett. Innsprøytning sumpen skal ha et innvendig pumpehus trykk på ca 0.25 bar, eller der omkring. Virker ikke fødepumpe blir det vacuum i huset. Samme når det gjelder tett sil. Testes enkelt ved å ta av slangen som går fra matepumpe til innsprut pumpe og så pumpe på hendelen på pumpen, opp i en beholder Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Hei Da har jeg fått skiftet ventiltetningene, justert ventiler og den såkalte blårøyken er borte. Men under 1000 omdr. i fri ryker det litt- mere grått en blått. Ryker ikke over 1000 omdr. verken i fri eller i gir. Har sjekket dysene og trykket varierte mellom 170-175 kg. Boka sier 175kg. Kan det ha noe og si? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Philonica 2 : Ryker ikke over 1000 omdr. verken i fri eller i gir. Ikke uvanlig på den generasjonen motorer. Årsaken er at de er konstruert for forholdsvis mye turboeffekt. På tomgang og lavt turtall blir kompresjonen dårlig siden turboen da gir lite luft , og dermed dårlig forbrenning så jeg tipper det er uforbrent diesel. På 70-80 tallet kom volvo busser og lastebiler med et spjeld i eksosen som koblet seg inn når man slo på parkbremsen nettopp for å dempe denne røyken på tomgang. Volvo kalte den for automatisk temperaturregulator for den skulle angivelig få motoren raskere varm, men det var vel et skalkeskjul for det var nok mere for å dempe røyken. Den hjalp jo noe og ble vel også benyttet på noen VP motorer, men der var det ingen suksess da det som kjent er saltvann i eksosen på en båt, og dermed kunne spjeldet sette seg fast. Så om den ikke ryker alt for mye, så er ville jeg ikke brydd meg noe om det. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Hei Er bare så forbanna irriterende. Begge motorene har kun avgitt minimalt med røyk, noen har faktisk ikke ville trodd det var volvoer grunnet lite røyk. Styrbord motor er fortsatt like fin. Røyk problemet oppstod over natten. Rett før byttet jeg dieselfilteret, luftet godt, startet og motoren gikk helt fint. Stanset motoren, dro hjem og etter en uke når jeg ville starte igjen oppstod problemet. I samme periode hadde jeg også ute sjøvannspumpa for og bytte simmering og lager, husker ikke om det var før eller etter jeg bytta filtret. Må være noe som har skjedd- men hva? Dysene er testet og funnet ok, ventiltetninger byttet og justert ventiler, kompresjon ok. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Mener å ha lest om en som ikke fikk startet i heletatt, etter å ha hatt av sjøvannspumpa. Der var det skiftet medbringer som var litt tykkere, og presset aksialt på høytrykkspumpa. Det har ikke skjedd noe der som kan skape problemer da? Burde kunne slakke litt på sjøvannspumpe for å teste kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 (redigert) hakke peiling, men er diesel pumpa og s.v. pumpa i forbindelse med hverandre bør jeg jo teste det?? R I Redigert 16.Mars.2016 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Synd at du ikke nevnte bytte av lager i sjøvannspumpe når du startet tråden. Dersom aksel i vannpumpen trykker aksialt på medbringer som jo sitter i tannhjulet montert på dieselpumpe, får denne problemer med å levere brennstoff på en korrekt måte. Dessverre er det ikke noe som posisjonerer lagrene på aksel i sjøvannspumpe, slik at det alltid må måles hvor langt inn på aksel lager skal sitte før demontering. Gjelder alle motorer i 30/31/32 og 40/41/42/43 serien. Målt fra anleggsflate på pumpen mot registerdeksel til enden av aksel bør være i nærheten av 17-18 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Dette blir spennende og få sjekket ut. Kunne ikke tenkt meg at bytte av deler i imp. skulle ha noe invirkning på dieselpumpa men lærer så lenge man lever.. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 . Dessverre er det ikke noe som posisjonerer lagrene på aksel i sjøvannspumpe, slik at det alltid må måles hvor langt inn på aksel lager skal sitte før demontering. Gjelder alle motorer i 30/31/32 og 40/41/42/43 serien. Målt fra anleggsflate på pumpen mot registerdeksel til enden av aksel bør være i nærheten av 17-18 mm. Skal det være eller ikke pakning mellom sjøvannspumpa og registerdekslet? Tatt på meg ein jobb å få start på ein 40 motor som er ny montert av siste eiger,å han sa eg ikke sko skru sjøvanspumpa helt inn Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Quantum Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Det sitter en o-ring på flensen som skal inn i registerdekslet . Avstanden fra enden av akselen som medbringeren skal inn i og til kanten på lageret skal være 18mm. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Philonica III Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Mener å ha lest om en som ikke fikk startet i heletatt, etter å ha hatt av sjøvannspumpa. Der var det skiftet medbringer som var litt tykkere, og presset aksialt på høytrykkspumpa. Det har ikke skjedd noe der som kan skape problemer da? Burde kunne slakke litt på sjøvannspumpe for å teste kanskje. Synd at du ikke nevnte bytte av lager i sjøvannspumpe når du startet tråden. Dersom aksel i vannpumpen trykker aksialt på medbringer som jo sitter i tannhjulet montert på dieselpumpe, får denne problemer med å levere brennstoff på en korrekt måte. Dessverre er det ikke noe som posisjonerer lagrene på aksel i sjøvannspumpe, slik at det alltid må måles hvor langt inn på aksel lager skal sitte før demontering. Gjelder alle motorer i 30/31/32 og 40/41/42/43 serien. Målt fra anleggsflate på pumpen mot registerdeksel til enden av aksel bør være i nærheten av 17-18 mm. Hei igjen. Hadde egentlig ikke tenkt meg til Holmestrand i dag men bare måtte.. Løsnet impellerhuset fra registerdekslet, satte på en oring som gjør at den kom ca. 1.5 mm lenger ut. Startet- og motoren går som den alltid har gjort, mindre røyk en før men det kommer nokk av ventiltetningene som er skiftet. Helt otrolig. Tusen takk til alle som har kommet med sitt, men en spesiel takk til de som hadde løsningen- nemlig Gullfisk og I.M.S. Takk for hjelpen R Isaksen Redigert 17.Mars.2016 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Så flott at det ordnet seg. Hvordan gikk du frem for å bytte tetninger uten at ventilene faller ned i sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Ja nå er jeg happy!! Tok av dysene. Da det er en forkammermotor er det ikke bare og sette ned en skrutrekker for og kjenne att stemplet kommer opp. Du må ha en tynn ståltråd og lirke ned dysehullet og gjennom forkammeret til du kjenner at du er gjennom kammeret og du kjenner på tråden at stemplet kommer opp. Dette må du gjøre for hver stempel. På tamd40 som er min motor fjernet jeg vippetøyet og brukte gaffelen som strammer dysene til og stramme fjærene for og ta bort låsingen. Sett gaffelen på fjæra med en bolt som passer i boltehullene til løftemekanismen og skru ned.Helst ikke jenger øverst på bolten du skrur ned.Funka kjempefint. Du må altså lirke ståltråden gjennom åpningen nederst på det orange feltet. Skissen er av en tmd 21 motor, men prinsippet er den samme. Redigert 17.Mars.2016 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 ok. takk for beskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.