Jump to content

slangetilkobling el.toalett


krl

Recommended Posts

Har båten på land og har mistanke om at slangene til toalettet er koblet feil. :confused:

Utløps-slangen er på samme side som slangen opp til spylingen i skåla,

og inntaket er da alene på andre siden.

Dette er et manuelt toalett som er bygget om til elektrisk (TMC).

Da jeg holder på med bytte av slanger og skrog-gjennomføring hadde det jo vært greit å få orden på dette med det samme.

Link to post
Share on other sites

Har båten på land og har mistanke om at slangene til toalettet er koblet feil. :confused:

Utløps-slangen er på samme side som slangen opp til spylingen i skåla,

og inntaket er da alene på andre siden.

Dette er et manuelt toalett som er bygget om til elektrisk (TMC).

Da jeg holder på med bytte av slanger og skrog-gjennomføring hadde det jo vært greit å få orden på dette med det samme.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei-hei.

 

Jeg bytta om fra manuell til elektrisk min 21 Weekender for ei ukes tid sia.

 

Inntaket sitter på babord side omtrent på tvers av toalettrommet (kanskje litt lenger fremover). Inntaket er både på manuell og elektrisk 25 mm innvendig.

 

"Uttaket sitter på styrbord rett forut for toalettrommet. På min går avløpslangen inn under styrbord sittebenk og ut rett under den. Mulig mitt avløp er flytta noe (ser en rep i skroget rett bak nåværende avløp). Avløpet på manuelt uten kvern er 38 mm innvendig. På det elektriske med kvern er avløpet 25 mm. Har brukt en std overgang 25-38 mellom gammelt avløp og ny slangestump på el toalettet.

 

Sjekker gjerne på hvilken side spyleslangen sitter på pumpe/macerator....

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Skrog-gjennomføringene er nok like på våre flotte båter, men det er tilkoblingene på toalettet jeg er usikker på. Tror nemlig at toalettet henter inn vann fra utløps-slangen(den største) og spyler ut via inntaks-slangen (den minste). Da jeg holder på med utvendig puss, passer det dårlig å teste dette nå med vann. Hvis du kan sjekke tilkoblingene på toalettet ditt hadde det vært greit. :cool:

Link to post
Share on other sites

Skrog-gjennomføringene er nok like på våre flotte båter, men det er tilkoblingene på toalettet jeg er usikker på. Tror nemlig at toalettet henter inn vann fra utløps-slangen(den største) og spyler ut via inntaks-slangen (den minste). Da jeg holder på med utvendig puss, passer det dårlig å teste dette nå med vann. Hvis du kan sjekke tilkoblingene på toalettet ditt hadde det vært greit. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal ned i båten i morra (fortsatt på land, ser ingen grunn til å utsette den for mulig drivis i Glomma). Tar en titt.

 

Vedr test. Jeg monterte som sagt el toalettet for ei ukes tid sia. Båten sto også da på land. For å teste at det fungere helte jeg litt vann (1/2 potte) og la i et par tørk. Kjørte kverna og kunne etterpå ane restene på bakken (under riktig avløp). Ble nesten bara fuktig "pulver" igjen av det jeg la i. Du kan sikkert gjøre det samme uten å kline til noe.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Går med tanker om å bytte til elektrisk pumpe til toalettet ombord, men det er ikke plass til å plassere motoren rett bakover sånn det vises på de fleste bilder. Har noen forsøkt å vri ombyggingssettet 90 grader så det står samme vei som en manuell pumpe?

 

Jeg vet at det krever litt lengre slange med spylevann, og antgelig et 90 graders bend for å spyle der det trenges. Men er det noen begrensninger med disse ombyggingssettene som tilsier at det ikke går an å dreie dem?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke tro at det skulle by på problemer. Men utløpet ville jeg nok prøvd å ha rettere en et 90 graders bend (helst unngå for mye bøy). Det vil jo bli mere motstand der.

 

Da jeg monterte min el. kvern måtte jeg heve sokkelen til toalettet litt slik at jeg fikk motoren bakover.

Redigert av Seiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går med tanker om å bytte til elektrisk pumpe til toalettet ombord, men det er ikke plass til å plassere motoren rett bakover sånn det vises på de fleste bilder. Har noen forsøkt å vri ombyggingssettet 90 grader så det står samme vei som en manuell pumpe?

 

Jeg vet at det krever litt lengre slange med spylevann, og antgelig et 90 graders bend for å spyle der det trenges. Men er det noen begrensninger med disse ombyggingssettene som tilsier at det ikke går an å dreie dem?

 

Bjaas

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe problem, det har jeg gjort med en TMC el. dass på tidligere båt.

Men slangen for vann inn (spyling) kom på fremsiden. Jeg la den i en fin bøy bakover.

Funket fint det. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Men  utløpet ville jeg nok prøvd å ha rettere en et 90 graders bend (helst unngå for mye bøy). Det vil jo bli mere motstand der.

<{POST_SNAPBACK}>

Utløpsslangen ser ut til å være lang nok til å nå fram til utløpet fra den elektriske pumpen uten å bøyes, så det burde gå bra uten noe rørbend. Ikke akkurat det stedet jeg føler trang til å stake opp til stadighet....

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Skrog-gjennomføringene er nok like på våre flotte båter, men det er tilkoblingene på toalettet jeg er usikker på. Tror nemlig at toalettet henter inn vann fra utløps-slangen(den største) og spyler ut via inntaks-slangen (den minste). Da jeg holder på med utvendig puss, passer det dårlig å teste dette nå med vann. Hvis du kan sjekke tilkoblingene på toalettet ditt hadde det vært greit. :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekket. På min, og det fungeer som det skal, er inntak alene på ene siden. Avløp og spyleslange på samme (andre siden for inntak) side. Sånn som din om jeg oppfatter deg korrekt.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...