Tor Erik Startet 8.Mars.2016 Del på Facebook Startet 8.Mars.2016 Hei Begynner å tenke båtpuss............ Smurte inn skroget på båten ifjor med parafinolje. Hva er beste måte å få fjernet dette på ? Bruke f.eks avfetting til bil ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Zalo! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfaalfa Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Blåselampe? -beklager jeg skjønner ikke behovet for klinet... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Erik Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Båten min blir bare blankere og blankere ved å bruke parafinolje............... så jeg skjønner hvorfor en skal bruke det ! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Blankt er flott. Men parafinolje korroderer Gelcoat - ikke mye, men ifølge lister over kjemisk korrosjon anbefales ikke kontakt med mineralsk olje over 30 grader. Nå blir det sjelden over 30 grader, men det betyr ikke at det ikke korroderer under. Men det er sikkert i langt lavere grad. Så jeg lar være å bruke klinet og polerer heller med noe som er godt for gelcoat. Hver sin smak! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Jeg bruker vaselinolje. Funker pefekt! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Jeg også. Den løser på en måte opp dritten i voksen, pluss at ny dritt om vinteren kun setter seg i vaselinoljen. Og om våren vaskes vaselinoljen med dritten lett av med Zalo. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Erik Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Mener jeg sjekke litt rundt dette for en stund siden, men er ikke parafinolje og vaselinolje det samme ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Jeg regner med at det er skrivefeil når trådstarter skriver 'parafinolje', men at han mener vaselinolje. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Erik Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Fra tidligere tråd: Vær klar over at produktet "vaselinolje" og "parafinolje" er samme lurium.Kjøp derfor gjerne Biltema`s billige plastflasker til kr 39,90 pr 0,5 liter istedet for dyre spesialprodukter som Lars så treffende betegner med "Båt-" , "Marin", "Seil-" eller "Spesial-" i navnet.Det er dyre betegnelser og bokstaver når innholdet antagelig kommer fra den samme tønna.Som tidligere nevnt er oljen drøy. http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/interiormaling/lakk-og-ytterbehandling/parafinolje-500414/ http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/Stabil-vaselinolje-1L/66100003 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Brukte det før, men synes det gulner skroget. Vinduslister er ikke glad for stoffet. Brukte bare vanlig båtvask når jeg vasket det bort. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 GAP, glaassfiberarmert plast tørker ut etter noen år. (Glassing) Det ser ut for meg som om vaselinoljen trekker inn i skroget... Fikk tips om dette fra en kjemiker for mange år siden. Skroget på min gamle Hardy Regatta er blått, og dermed lett for bli litt skjoldet. Jeg begynte å bruke vaselinolje i 2003 og ha brukt det siden. Under påføring ( med svamp (bruk hansker)) merket jeg at oljen flere steder trakk inn og jeg måtte påføre flere ganger. Dette gjorde jeg hver høst, og skroget ser blankt og fint ut. Dessuten er det lettere å vaske rent under båtpussen hver vår. Er min erfaring. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.