Jump to content

Sinkanoder Yanmar 4LHA


Lotus

Recommended Posts

Yanmars 4LHA-serie marinmotorer er svært populære. Til forskjell fra 4LH som hadde ingen sinkanoder på de fleste og 2 på STE modellene har nå denne nye motorserien 5 sinkanoder. En i ladeluftkjøleren. To i oljekløesystemet og to i saltvannskretsen som kjøler ferskvannssløyfa.

 

Pris i fjor var rundt 500 for anoden til ladeluftkjøleren og omlag 400 pr stk for de 4 andre. Man kunne kjøpe et sett med alle fem anodene som da tilsammen kostet snaue tusenlappen.

 

I år koster de samme anodene rundt 650 kroner for komplett sett. Det er en ublu pris, som jeg ikke lenger vil betale. Sjekket på en amerikansk Yanmar-side. Delenummerene 119574-18790 og 119574-44150 var gått ut. De kostet før $30 og $22. De nye delenummerene for samme enhet koster nå $6,70 og $5,64.

 

Original Yanmar zink for ladeluftkjøler 4LHA-serie:

http://www.marinedieseldirect.com/yanmar/s...119574-18790-01

 

$6,70 kan synes billig, men like kvalitetsanoder fra andre store produsenter koster runde $2 uten messingmutteren og $3,50 med messingmutteren i enden. Siden messingmutteren varer i titalls år, holder det med selve sinkanoden. bare anoden vil imidlertid ikke Yanmar selge meg. Jeg må også kjøpe mutteren jeg har fra før. For hvert år får jeg da 5 nye muttere i roteskuffen min.

 

Bilde

 

http://www.go2marine.com/g2m/action/GoBPag...nada_metal.html

 

Så hvorfor koster da denne originale Yanmar anoden 429 svenske i Sverige og enda mer i Norge?

Bilde

 

Vi har diskutert dette her tidligere og da kalte jeg det sjørøveri. Med de nye prisene i forhold til Yanmar Norge sine prisen, er grovt ran dekkende.

 

Nå vet jeg i alle fall at sink med mål 1/2" x 1 1/2 til 2" og UNC gjenger samt eventuell NTP mutter gjør nytten og at de kan kjøpes for 20 kroner stykket, laget av en produsent som garanterer kvaliteten.

 

Yanmar Norge: Penga mine får dere aldri!

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

E1 til $1,02 ser ut til å gjøre nytten. 2" lang 1/2" diameter= 50mm lang og 13mm brei. Mutter er 3/8 rørgjenger (ca 16mm diameter) Gjenger på pluggen er 3/8 UNC (ca 9mm diameter)

 

Da er vi i mål med pris på ca 8,00 kroner inkludert moms pr. anode.

Mye bedre enn 400 kroner for enkeltanoder og 150 kroner for sett á 5 stk.

 

Så kommer frakt. De veier jo noen gram. Frakten er vel et par hundre for en kilo med anoder. Hva veier de? 30 gram stykket?

 

På den annen side. Dette er standard greier som burde kunne skaffes i Norge også - fra andre enn Yanmar Norge.

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På den annen side. Dette er standard greier som burde kunne skaffes i Norge også - fra andre enn Yanmar Norge.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Her kan man få kjøpt barrer. http://www.norskstaal.no/varekatalog/varek...x?varegr=665_1#. Går det å kutte opp emner for dreiing?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sinkanodene er stålstav med UNC gjenger i enden. med sink utenpå til 13mm tykkelse.

 

Skal du lage dem selv, blir de nok dyrere enn Yanmar Norge sine. Og hvorfor lage når de kan kjøpes for $1 pr. stk? bestiller man 30 stykk, blir det med frakt og moms likevel billigere enn 5 stk fra nærmeste Yanmar-pusker i Norge.

 

Lotus

 

Rettelse: Ingen stålstav. Sinkanodene er massive tvers i gjennom. Man kan bruke en sinkstav i riktig dimensjon, kutte den i riktig lengde, dreie ned enden og gjenge den opp med UNC gjenger.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei!

Tror jeg har lest en plass at noga(nanni) motorer har samme basis motor som yanmar. Det går jo ann og sjekke dette med forhandler. festus.

<{POST_SNAPBACK}>

Om de har samme basismotor er jeg ikke sikker på, men i følge folk på batplassen-siden til Båtmagasinet skal de bruke de samme anodene.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

30 anoder koster ca 190 kroner. Siden dette er under tollvesenets grense på 200 kroner, er det momsfritt. Det spiller ingen rolle at frakt koster 280 kroner til. Frakt er flyfrakt. Leveringstid 3-5 dager. Det blir 470 kroner - prisen av en anode fra Yanmar Norge.

 

Da har man dekket behovet for de neste 6 åra. :smiley:

 

Dette er så teit at det blir for ekstremt. Greit å handle i Norge, men ikke for enhver pris.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

E1 til $1,02 ser ut til å gjøre nytten. 2" lang 1/2" diameter= 50mm lang og 13mm brei.  Mutter er 3/8 rørgjenger (ca 16mm diameter) Gjenger på pluggen er 3/8 UNC (ca 9mm diameter)

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, er det samme dim og gjenger på orginal anoden ?

Hva med den største til ladeluftkjøleren, har du dim på denne også ?

Tror jeg bestiller til uka. Er lei av de syke Yanmar prisene. :headbang:

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, er det samme dim og gjenger på orginal anoden ?

Ja, 3/8 UNC gjenger 1/2" diameter og 2" lengde.

Hva med den største til ladeluftkjøleren, har du dim på denne også ?

Det er den som heter CME-2 - 5/8" diameter, 2" lang, 7/16 UNC anodegjenger og 1/2" rørgjenge for mutteren.

De 4 andre er originalt antagelig en halv tomme kortere.

Mulig de passer, mulig de ikke passer. I så fall er det bare å kutte av 13 mm på lengden.

 

Skal se om jeg finner anoder som er på 1/2" med 1 1/2" lengde.

Her har Yanmar muligens laget en litt odde størrelse. (hvis da ikke mine har tæra veldig mye)

Tror jeg bestiller til uka. Er lei av de syke Yanmar prisene.  :headbang:

Er nok like lei som deg. Du kunne ha bestilt originalanodene fra USA til 40 kroner stykket, men Yanmar Corp har spesielle regler for markedstilpasning slik at forhandlere av Yanmar-deler ikke kan sende dem til et marked som styres av en annen grossist. Lokale monopoler heter det.

(Les teksten nederst på siden i linken lenger oppe til originale Yanmar anoder)

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok like lei som deg. Du kunne ha bestilt originalanodene fra USA til 40 kroner stykket, men Yanmar Corp har spesielle regler for markedstilpasning slik at forhandlere av Yanmar-deler ikke kan sende dem til et marked som styres av en annen grossist. Lokale monopoler heter det.

(Les teksten nederst på siden i linken lenger oppe til originale Yanmar anoder)

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Greit det, men da får vi vise dem at "The market rules". Er vi mange nok som kjøper andre steder vil nok Yanmar finne ut at Ola Dunk kanskje har penger, men er lei av å bli lurt.

 

Ellers minner dette meg litt om NB-saken. I en annen skala, men i prinisppet lik.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har laget desse anodene selv. Kjøpte sink hos Sjur Lothe Skipshandel i Haugesund. En stang på 16mm og en på 13mm. Det er 1/2 mm tykkere en originalen, men det går fint. (Yanmar 6LP)

Det kostet vel hundre kroner for to stenger på ca 30 cm.... Har da sink i noen år!

Måtte jo kjøpe et originalsett for å slippe å lage messingplugger.

Her er målene på sink til 6LP:

The 4 small ones have a zinc portion 1-1/4" X 1/2" (32mm x 12.5mm)

The large one has a zinc portion 2" x 5/8" (51mm x 15.5mm)

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok så det var I 1/4" lengde for de korte anodene.

 

Her er riktige anoder - også de fra Canada Metal

 

ZINC ONLY PENCIL 1/2" X 1-1/4" :..... Klikk her.

ZINC ONLY PENCIL 5/8" X 2" :............ Klikk her.

 

Greit å få anoder til $1,01 og $1,09 :smiley:

 

Og siden Canada Metal tydeligvis er den store kvalitetsprodusenten av sink, skal man ikke se bort i fra at Yanmar originalanodene kommer fra samme samlebånd... :smiley:

 

Her bestiller i alle fall jeg fra.

 

Bestiller man for under 200 kroner, er det ingen moms på forsendelsen selv om frakten koster like mye og mer til.

 

Et komplett sett med 5 stk sink 4 + 1 koster meg $5,13 eller omlag 33 kroner. 6 sett med sink koster meg 198 kroner. Frakt koster meg ca 200 kroner. Moms slipper jeg.

Utlegg via postordre: .............. 400 kroner.

Utlegg via Yanmar Norge: ..... 3900 kroner.

 

En pen fortjeneste.

 

Kanskje er jeg råflott og bestiller et av settene komplett med muttere. Det koster meg en snau hundrelapp inkludert ekstra frakt. Hmmm. Siden jeg alt har spart 3500 kroner på dette, kan jeg kanskje tillate meg å bruke en snau hundrelapp ekstra? Enig? :smiley:

 

Lotus

 

PS: Misbruk av markedsmakt? § 11 i Konkurranseloven - misbruk av dominerende stilling burde kanskje Konkurransetilsynet slå i hodet på Yanmar Norge? For prisene er jo ikke den enkelte forhandlers feil.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bestiller man for under 200 kroner, er det ingen moms på forsendelsen selv om frakten koster like mye og mer til.

 

Et komplett sett med 5 stk sink 4 + 1 koster meg $5,13 eller omlag 33 kroner. 6 sett med sink koster meg 198 kroner. Frakt koster meg ca 200 kroner. Moms slipper jeg.

Utlegg via postordre: .............. 400 kroner.

Utlegg via Yanmar Norge: ..... 3900 kroner.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvorda kommer du ut med kun 200 kroner i frakt. Bruker du magnum?

Hvis man bruker samme shipping adresse som betalingsadresse så kommer jeg ut med

§106 i frakt.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger USPS Global Express Mail:

30 stk sinkanoder:

 

Part#.... Mfr# Mfr.................. Description............................. Qty.. Price .......TotalUnit

42178... E-1..Canada Metal...Pencil Zinc w/o Plug, CME-1.....30 ...$1.02...... $30.60

 

UPS Worldwide Expedited ......$130.04

UPS Worldwide Express..........$140.30

USPS Global Express Mail..........$43.75

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei

På jobben har vi en drøss forskjellige kjølere rundt omkring. Det var jo et hav av forskjellige offeranoder, og en kunne være sikker på at den en skulle ha tak i var det tomt for. Vi har løst dette problemet ved å bytte ut alle pluggene i de forskjellige kjølerene med massive plugger, borret hull (ikke gjennomgående)i de forskjellige pluggene med en felles dimensjon. Fått ombord en sinkstang med diameter en tanke større en hullet i pluggene. Når det er behov for ny anode så kapper vi av en passende lengde sinkstang, en liten runde på smergelskiven i tuppen på biten, så dunker vi den fast i pluggen med litt locktite. Dette fungerer meget bra, og vi slipper å sitte på oginalanoder i ørten forskjellige dimensjoner. Noen anoder blir jo litt mindre en orginalen, men ulempen med å måtte skifte litt oftere blir oppveiet av å alltid ha ny å putte inn. :yesnod:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er mine anoder bestilt.

2 sett uten mutteren og 1 sett med mutteren - 15 anoder og 5 muttere totalt.

 

Pris $28,29 eller omlag 180 kroner. Momsfritt med andre ord.

 

Frakt med USPS Global Express koster i tillegg mellom 200 og 250 kroner. De mailer meg for godkjenning av fraktbeløpet før de sender varene.

 

Da har jeg 2 komplette sett med muttere og kan klargjøre et nytt sett med anoder før jeg skrur ut de gamle.

 

Mye tid til å finne ut alt dette. Høy frakt er det også i forhold til varekost. Likevel. Nå har jeg snart 3 sett zink levert på døra til under prisen av ett sett i Norge.

 

AS Norge taper på dette, Yanmar Norge taper på dette, men jeg tjener stort. :smiley:

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo slik det er på originale anoder fra Yanmar.

<{POST_SNAPBACK}>

Etter en rask sjekk av min originale anode er jeg enig med deg. Massiv sink. Da blir jobben bare å dreie ned enden og gjenge opp med UNC gjenger. Jeg får nå 15 anoder for under 500 kroner. 5 muttere følger også med. Du kan lage de samme 15 anodene for under halve prisen, men tiden din er også verdt noen kroner. Lager du 15 anoder på en time? Da har du spart 300 kroner. Bra betaling. Skal jeg klare det samme må jeg først få tak i gjengeskjær for 3/8 og 7/16 UNC.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant. Har selv en 4LHA-DTP med ZF-45 gear. En annen stor vedlikeholdsutgift er dieselfilter og gearoljefilter til denne motoren. Impeller og oljefilter har jeg funnet andre leverandører enn Yanmarforhandleren, men ikke diesel- og gearoljefilter. Noen som vet om alternative leverandører av disse?

 

Skarven04

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant. Har selv en 4LHA-DTP med ZF-45 gear. En annen stor vedlikeholdsutgift er dieselfilter og gearoljefilter til denne motoren. Impeller og oljefilter har jeg funnet andre leverandører enn Yanmarforhandleren, men ikke diesel- og gearoljefilter. Noen som vet om alternative leverandører av disse?

 

Skarven04

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Gearoljefilter er ikke det av fin masket stål netting?

Jeg bruker bare konrolere og vaske dette filter i Diesel.

Har inge utgifter på gearoljefilter. :smiley:

 

Hasse.

NB 820

Link to post
Share on other sites

Dette var også svært interessant for meg og min Yanmar 2QM-15.

Gleder meg til å høre om dere får det til. Skal kjøpe meg anoder nå jeg også.

 

Ang. oljefilter. På min bruker jeg filter fra Mekonomen (OC115). Passer rett på og koster det halve av originalen. Greit å vite om slike triks.

Hadde vært kjekt å opprettet et register med hva som kan brukes av uoriginale deler til de forskjellige motorene. :seeya:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...