Snusmumrikken Startet 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2016 Heisann! Har en Yamaha 40HK 2T fra 1993 og lurer på om det er lurt å koble ut Autolube fra motoren? Jeg vet at VRO motoren har hatt masse problemer, men ikke lest om et tilfelle der synderen var Autoluben fra Yamaha. Isåfall. Hvordan gjør jeg dette? Hvordan finne ut hvilken olje jeg har fra før? Den er blå, men that`s it. Det var allerede i tanken når jeg kjøpte motoren i deler. Lest at blanding av oljer er veldig dumt. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Kenneth Finsås Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Autolube tilsetter vel den mengde olje i bensinen som tilsvarer det du normalt ville balndet i bensintanken, 2-3%. Så vidt jeg kan skjønne, er det bare å slutte å fylle på den tanken, og når den er tom, så blander du rett i bensinen, så er alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 (redigert) .. om du følger med på autolubetanken og ser at det minker, så er nok det vel så trygt som at du skal huske på å ha i rett oljemengde hver gang du fyller bensin. Autoluben varierer også forholdet etter gasspådrag, på tomgang trengs det lite olje og det går vel på rundt 1% , på full gass ca 2% Om man vil blande i bensina og lar tanken gå tom så vil jo oljealarmen gå på. Husker ikke om den kutter tenning på 40hk , men det gjør den på 60hk. Er du i tvil om olja , så kan du jo drenere den og fylle på ny. Men så lenge olja overholder rett standard , tc-w3 , så skal du kunne mikse ulike fabrikat uten fare. Yamaha sin olje er blå. Shell sin er mer grønn (og lukter py...) Jeg har brukt begge de førstnevnte , bruker nå biltema sin Redigert 9.Mars.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Så er bare idioti å koble vekk autolube ja? For min del virker det kjekkest med autolube. Så om den ikke er like upålitelig som VRO systemet på eldre Johnson motorer ser jeg ikke problemet. Burde jeg drenere før jeg bruker biltema sin olje, eller kan jeg bare mikse oppi? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Bårdp Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Har nå hatt Yamaha 40 Hk med autolub og aldri hatt noe problem med det. Har fylt på forskjellige typer oljer uten verken å drenere eller gjøre noe annet fiksfakseri. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Takker så mye. Da kommer jeg til å kjøpe et par liter olje og bare fylle opp. Resten har jeg bare i båten likegreit. Da gjenstår det bare å få kjøpt popp nagler slikt jeg kan ettermontere putene. Har noen tips om et sted som selger kvalitet som vil holde litt? Har ikke noe problem å betale ekstra isåfall. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Se om du finner noe her. http://www.tbentsen.no/pop/festemateriell/popnagler/topnagle-standard-syrefast-a4-a4 Søk på nettet så finner du sikkert en dealer i ditt område. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 (redigert) Takker! Blir å kjøpe inn girolje, fett til aksling og totaktsolje. Så blir det fullt bytte. :) Funker biltema greit til slikt idag? Jeg betaler gjerne litt ekstra, men da må det faktisk være en forskjell. Redigert 11.Mars.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Bårdp Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Jeg bruker nå for det meste Biltema sine produkter og de har da fungert like bra som andre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.