Jump to content

Hvordan legge på bunnstoff etter groe

Andboats

Recommended Posts

Merkene fra ruren forsvinner med litt saltsyre :smiley:

Husk vernebriller og skikkelige utenpåliggende hansker (hanskene bør gå utpå ermene på jakka, da slipper du at saltsyre kan renne inn nedover armen når du holder på).

Jeg bruker å helle litt saltsyre på en svamp, tørker over restene av rur for så å gjenta dette der det er nødvendig. Ruren vil boble og bruse og du kan spyle av restene med vann etter saltsyra har fått gjort jobben sin.

Guest Avmønstret#

Index: Uten å ha peil, tror du ikke saltsyre kan vaske ut mye av virkestoffene mot groe fra bunnstoffet? Og om det først har grodd fælt sesongen før så er kanskje stoffet lite aktivt? 

Bare noen tanker... brukte selv en del saltsyre på båten ett år og med skylling osv rant mye nedover bunnstoffet, stoffet en runde for sikkerhetskyld. 

Hm, jeg bruker også sort Seajet 033 bunnstoff og har aldri annet enn litt slim som går av ved høytrykksspylingen. Og jeg har langsomtgående båt. Men den ligger ikke mye i ro. Sist år ble det fra slutten av mars og ut oktober langt over 600Nm, over 100 motortimer og 110 overnattingsdøgn. Før sjøsetting nå snart kommer jeg kun til å flekke over der det er tynnslitt, har kjøpt inn en 0,7 liters boks Seajet 033.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Index: Uten å ha peil, tror du ikke saltsyre kan vaske ut mye av virkestoffene mot groe fra bunnstoffet? Og om det først har grodd fælt sesongen før så er kanskje stoffet lite aktivt? 

Det er mulig. Men selvpolerende stoff virker jo slik at bindemiddel og virkestoff vaskes bort samtidig, så jeg tviler  på om saltsyren klarer å skille disse. Jeg gjør som Lars H. og flekker kun der det er slitt, og unngår dermed å bygge opp tykke lag. Må vel opp og spyle den ren snart, nesten fire år siden sist. Hvis bare frosten kunne sluppet taket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en litt frekk måte og bunnsmøre båten på! (26 fots falcon dette gjelder) Tar opp båten til vanlig på våren, og får den høytrykkspylt osv. Som regel litt groe igjen, men Hakkanen har en god teori med saltsyre, bare vær dritforsiktig. 

Når vi bunnsmører har vi litt- (shhhh) Plantegift som vi har fått tak i fra en bonde. Har en god skvett oppi bunnstoffet, rører godt og kliner på! Er ikke groe før flere måneder etterpå!(Enda vi ligger nesten innerst i havna)

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Fikk tak i noe kobberpulver, var finmalt som hvetemel, som jeg heiv oppi en av boksene ved forrige stoffing. Stoffet så ei brei stripe på tvers av båten med denne blandingen og et strøk i baugen og på roret. Har svart bunnstoff, men der godblandingen ble malt på var det et tydelig skjær av kobberglans i svartfargen. Dette var for snart to år siden. Tenker det skal bli spennende å se om det har hatt noe effekt ved årets opptak. En kamerat som dykket under og skrubbet båten min i fjor sommer mente det grodde litt mindre midt på båten, men det vokste rimelig mye skjegg på både roret og rundt baugen en periode i fjor da jeg ikke fikk seilt så mye, så vanskelig å si. Mye bruk er nok den viktigste medisinen hvis man vil unngå for mye groe :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...