Jump to content

Nye forbruksbatterier - hva bør jeg vektlegge?

Popeye70

Recommended Posts

Jeg var en tur i båten i dag, og oppdaget at forbruksbanken var nede i mellom 8,3 - 8,5 volt. Ikke akkurat noe å rope hurra for. Jeg har ikke hatt noe lading på i vinter, men nå er det vel uansett for sent å redde de to batteriene i forbruksbanken. Startbatteriet var fremdeles oppe i nesten 12,5 volt, så det er helt OK.

Dermed er det ut og lete etter to nye batterier. I dag har jeg 2 * 110 Ah batterier i batteribanken, og ser for meg at jeg fortsetter med den samme størrelsen. Jeg har ikke noe særlig mer plass rent fysisk, så jeg får uansett ikke kjøpt nye batterier som har vesentlig større kapasitet i dag.

Jeg pleier ikke å ligge på med landstrøm tilkoblet når båten ligger i hjemmehavn, blant annet fordi vi går de siste 20-30 minuttene for motor på vei til havn og tilsvarende på vei ut igjen, så jeg får ladet endel der. Vi bruker et 100W solcellepanel hvis vi ligger for svai og trenger å mate inn litt strøm i batteriene. Forbruket er stort sett kjøleboksen, litt lys (LED), radio, ferskvannspumper og lading av mobiler/nettbrett. Det er mulig det blir semipermanentoppkoblet 4G-router når vi er på tur i år, og den forbruker inntil 2 A.

Er det noen som har forslag til gode batterier til den skisserte bruken? Jeg tenkte jeg kanskje skulle bruke Batteribilen (2 x 110/135 Ah TAB Ocean batterier) for å gjøre det enklere for meg selv, men det er heller ikke noe problem å kjøpe et annet sted og laste/montere selv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...