Jump to content

Er dette VP D6? Formeninger om VP SP-drev? (Bilder)


BåtHunken

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om dette er den beryktede d6motoren ? Eller av samme ulla ?

Har en båt for hånd med denne motoren og drev som jeg lurer på og sette i stand.
Motor starter, og gearet funker. Men svingen på drevet er tregt.

Har noen erfarne båtfolk her formeninger om drivverket ?
Go, or no go ?
Jobber som maskinist. Kan motor dersom noe må gjøres.
På fårhånd, takk !
 
bilde

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Trenger innfo om motor og gear. (Bilde) hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Står i en cabincruser jeg ønsker og pusse opp å innrede på nytt. Kan vel kvalifiseres som føndel og klarer og reparere det meste jeg kommer over selv. Men om dette er en motor som er kjent for og trøble, vil jeg ikke risikere og stå fast over stadt...

Har vært borti volvo d6 som bare trøbler seg tross bare noen tusen timer...

Link to post

Ikke D6. Men av samme ulla i den forstand at det er en Volvo Penta.

 

Motoren er av VPs 40-serie. Drevet er vel 290 SP (eller er det et 280?). Dette begynner å bli brukbart aldrende, er vel fra det glade 80-tallet sånn cirka.

 

Jeg hadde vært langt mindre bekymret om det var en D6.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takker så mye for svar. Har aldri vært så mye borti fritidsbåter med motor i disse kaliber. Kun skip og lystbåter med type d12 og lignende motorer.

 

Tror dere at etter en god gjennomgang og service, at dette holder ved godt vedlikehold?

 

Er dette et drev som tåler litt ? Kan tenkes at det er en tørst motor, type 1'5 til 2 liter per NM. Men sålenge det er driftsikkert hjelper det godt på.

Har tenkt og gå gjennom motor nøye, men har lite erfaring fra drev.. noe viktig og huske på eller sjekke?

Link to post

Motoren kan godt fungere tilfredsstillende en stund ennå men utfra bildene ser den ut til å vært gitt opp å vedlikeholde og da spiller det mindre rolle hvor godt rykte den har. Du får tak i deler så du kan godt gi den full runde men gull blir det aldri. Et evt godt rykte skyldes vel at det tas ut temmelig lav effekt. Et aldrene drev er jeg mere skeptisk til, det utsettes for lav belastning med denne motoren, duoprop drev får til sammenligning mye høyere belastning.

Knutebelgen må skiftes, flexplate og universalledd må sjekkes, simmerringer på propelleraksling og input bør nok byttes. VP foreskriver full overhaling med nye drev og lagere samt skiftekon m.m hver 1000 time.

Forbruket er som på dieseler flest sånn ca to dl per hk/time så da er det spaken som bestemmer....

Link to post

Ja det er en AQD40A, antagelig fra først på 80-tallet, 124/130 hk.

 

Originalbrosjyre http://www.marinfakta.se/wds_cms/pdf/motorbroschyr_tmd40_aqd40.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...