MR Swe Startet 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2016 Hei, Skal støpe et fast trimplan på Nidelv 26. Hadde tenkt at få gjort det i påske men hvor varmt må det vare? Våren har ikke driekt kommet på østlandet og redd det blir for kallt Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Lag et lite provisorisk telt rundt der du skal støpe å sett inn en vifteovn eller,eller Matereriel bør oppbevares i romtemperatur før bruk å det er viktig med ettervarme i 48 timer. Viktig også og forvarme støpestedet. På spørsmålet er svaret min.12 / 13 grader og 3% herder om det er polyester. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Medusa Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Knude! Jeg må spørre deg som jeg ser har mer peiling på dette enn de fleste av oss. Gelcoat skal dekkes med plast under herdingen. Hvorfor, og hva skjer hvis man ikke dekker til? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 (redigert) Gelcoat skal dekkes med plast under herdingen. Hvorfor, og hva skjer hvis man ikke dekker til? Gelcoat blir klissete i topsjiktet dersom det herder i luft. Smører du det i en støpeform og legger polyester og duk over vil gelcoaten bli hard. Legger man plast/tape over blir det omtrent som beskrevet over å regne. Har du derimot voksløsning i gelcoaten, får du topcoat. Den blir hard i luft fordi voksen legger seg som et lokk oppå gelcoaten ved herding. Så det er gjerne topcoat man bruker ved utvendig fiks og f.eks maling av motorom etc. Redigert 12.Mars.2016 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jakob T Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Svarer for Knude.Gelcoat herder ikkje mot luft,men mot form.Toppcoat er gelcoat tilsatt voks,og herder mot luft.Voksen virker på samme måte som forma,ligger som eit skjikt mellom coat og luft.Om du smører fleire lag med gelcoat og slutter med eitt med toppcoat,vil det herde Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Håper trådstarter ikke blir sint på meg for at jeg låner tråden litt.. Takk for gode svar, det var lærerikt. For å hindre luft så må da plasten legges helt ned på den nylig påsmurte gelcoaten. Plasten vil vel limes fast ünder herdingen, og gelcoaten vil jo da få en stygg overflate...eller? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Eller, for å slippe plast (for å hindre luft), tilsettes voks i gelcoat.... Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Blir ikke minste sur medusa. Er bare bra fler spørr så vi rookies kan lære oss av andre her:-) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 (redigert) Eller, for å slippe plast (for å hindre luft), tilsettes voks i gelcoat.... Det er vel ikke helt uproblematisk med voks. Skal man legge på et strøk topcoat(gelcoat med voks) til så må det kanskje avfettes før nytt strøk? Redigert 13.Mars.2016 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Det er ein voksløsning som er tilsatt gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Det er ein voksløsning som er tilsatt gelcoat Ja, det vet jeg. Men kan man male på flere lag topcoat(gelcoat med voks) uten å vaske bort voksen først? Når et lag er herdet vil det vel ligge voks på overflaten. Kan man da male på et nytt lag topcoat uten å fjerne voksen som ligger på overflaten av det forrige laget? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Går fint å smøre flere strøk. Går det lang tid bør det slipes og avfettes. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Men, dersom du skal ha flere strøk kan du vel vente med voksløsning til siste strøket ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Stemmer det,går å bruke toppcoat til slutt Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Jeg vet ikke hvor stort felt du skal støpe, men jeg har ved ett par anledninger brukt 500watts arbeidslamper til oppvarming av mindre områder. Reguler avstanden slik at du får riktig temperatur. Synes det fungerer bedre enn vifteovn. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.