Jump to content

Varmt batteri


btm

Recommended Posts

det ene batteriet var varmt

 

Hele batteriet eller varmere på et sted?

Om det er varmere på et sted er det mest sansynlig at en celle er kortsluttet.

Hva er spenningen på batteriene?

 

Ladet 3 stk 115amp batterier

 

Er disse like?

Det kan være forskjell på den indre motstanden i batteriene og strømmen vil

alltid gå den letteste veien!

Link to post
Share on other sites

Etter hvert som batteriene forfaller, klarer de ikke å ta til seg lading like godt. Nye batterier klarer under normal lading å ta til seg opp mot 90% av energien i ladestrømmen til å lade batteriet. Resten går med till varme og vannspalting. Etter som årene går, faller prosentsatsen. Før eller siden går det veldig fort nedover.

 

Når man en dag merker at det er tydelig varmt, har batteriet ikke lenge igjen. Laderen leverer strøm og energien kan ikke bare bli borte. Gassing og varme er resultatet hvis batteriet ikke kan nyttiggjøre seg særlig mye av ladestrømmen.

 

Alle cellene forfaller over tid, men ofte blir en eller flere celler betydelig raskere dårlige enn andre. Det ekstreme tilfellet er kortslutning i cellen. Du bør nok tenke på å få deg et nytt batteri. Ikke sånn over natten, men sannsynligvis lenge før båtsesongen er ferdig for i år.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Etter hvert som batteriene forfaller, klarer de ikke å ta til seg lading like godt. Nye batterier klarer under normal lading å ta til seg opp mot 90% av energien i ladestrømmen til å lade batteriet. Resten går med till varme og vannspalting. Etter som årene går, faller prosentsatsen. Før eller siden går det veldig fort nedover.

 

Når man en dag merker at det er tydelig varmt, har batteriet ikke lenge igjen. Laderen leverer strøm og energien kan ikke bare bli borte. Gassing og varme er resultatet hvis batteriet ikke kan nyttiggjøre seg særlig mye av ladestrømmen.

 

Alle cellene forfaller over tid, men ofte blir en eller flere celler betydelig raskere dårlige enn andre. Det ekstreme tilfellet er kortslutning i cellen.  Du bør nok tenke på å få deg et nytt batteri. Ikke sånn over natten, men sannsynligvis lenge før båtsesongen er ferdig for i år.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

hva da med gele batteri.. Det eine batteriet mitt og blir lunkent

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Etterfylte batteriene med vann i helgen,da det hadde minket ganske kraftig og jeg merket at kapasiteten begynte å bli redusert.

Har 3 x 115 amp forbruk,etter å ha stått på lading siden i går er det midterste batteriet varmt og gasser skikkelig,de to andre er helt ok

Har koblet fra laderen og åpnet lukene for å lufte og kjøle batteriet.

 

Her er vel bare og koble fra og kaste eller ? Har ikke tilgang på syremåler akkurat nå.

Har det noe for seg å sjekke eller er batteriet kaputt når det blir varmt under lading.

 

Lader med en 3 stegs 25 amp lader.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Det var rimelig varmt og luktet ikke godt,siden det kun var dette som var varmt når batteriene er paralellkoblet er vel sansynligheten for at det er kaputt stor.

 

Luktet skikkelig batterisyre i motorrommet,tviler på jeg tør å stole på dette batteriet.

 

Må jeg bytte hele pakken eller holder det å bytte det som blir varmt ?

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel hvor gamle de gjenværende er. Om de bare er et par tre år ville jeg ha byttet kun det ene, er de 6-7 år ville jeg vurdert det dithen at de to siste også nærmet seg slutten og derfor skiftet alle. Kjenner du til alderen på batteriene? Pleier ofte å stå stemplet på polene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alle batteriene er 3 år gamle.

Var og sjekket igjen nå,satte på igjen laderen når batteriene var blitt kalde.

Ladingen kom opp i 13,1 volt. og ladet med max ampere (22)

 

Fylte på ganske mye vann samt at batteriene var godt nedtappet.

 

Hvis det var defekte batterier ville vel ladespenningen steget fort,eller er jeg helt på jordet.

 

Hurtig lading av nedtappete batterier,kan det før til gassing og varme ?

 

Kansje det mitterste er varmest da det har minst flate til å slippe ut varme ?

 

Har satt på laderen og åpnet lukene for lufting så får jeg sjekke i morgen tidlig,så får jeg ta med en syremåler fra jobb i morgen.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Hvis de er kaputt ved (delvis) kortsluttning så vil de ikke eller bare delvis la seg lade men samtidig den effekten som du stapper inn i batteriet (13.1V x 22A = 288W) og som ikke blir igjen i batteriet som ladning bli til varme.

 

Du kan ikke tilintetgjøre energi, bare omforme den og da typisk til varme.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var defekte batterier ville vel ladespenningen steget fort,eller er jeg helt på jordet.

Hvis en celle er kortsluttet så vil spenningen være ca. 2V lavere enn normalt, og batteriet vil aldri oppnå 14,4V, og laderen vil tro at batteriet ikke er fulladet, og lade maksimalt. Derfor blir det varmt, og de cellene som ikke er kortsluttet vil koke. KAST DET, og kjøp deg helst 3 nye. Hvis du har 2 gamle, og det oppstår samme feil på en av de, så kan du risikere at alle 3 blir ødelagt hvis du ikke oppdager det raskt nok (alle vil bli utladet til undert 12V).

Link to post
Share on other sites

Stopp ladingen. Avkjøl batteriene. Mål polspenningen på hvert av batteriene. Hvis "det varme" batteriet har lavere polspenning, er det (som Andreas o.a. sier) kaputt.

Hvis de andre batteriene er ok, ville JEG bare byttet det ene....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå ja, det hva jeg skrev var jo egentlig ikke riktig for denne situasjonen...kom jeg på i ettertid. Men det er vel mer noe for oss elektrogutta: Ved en kortslutning i en av cellene ville vel varmen - 2.xV x 22A = ca 50W - heller bli til varme i laderen (eller bare bli til mindre nettuttak), men ikke i cellen. Men uansett: har ikke noe tro på det batteriet, nei.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Låner denne tråden da dette er det nærmeste jeg kom her i min søken etter svar......

 

Jeg opplevde nylig en pipelyd fra regulatoren til solcelleanlegget. Det viste seg da at spenningen var lav på alle 4 batteriene, dvs ca 12,1 volt. 1 startbatteri og 3 forbruksbatterier. Startbatteriet var ca 0,1 volt lavere enn de andre. Jeg var ikke tom for strøm. Det var kun dette at regulatoren til solcelleanlegget som sa i fra at spenningen var lav. Ett av forbruksbatteriene "freste" litt og var helt klart varmt selv 5 - 6 timer etter at batteriene hadde stått og ladet med landstrømlader i nesten 2 døgn. Regner derfor med at batteriene da var toppladet, men de var altså nede på 12,1 volt etter ca 5-6 timer. Forbruk disse timene var vel stort sett bare kjøleskapet. Spenningen burde vel da ikke være så lav som nede i 12,1 volt? Og i alle fall ikke med solcelleanlegget på? 

 

Søndag ettermiddag satte jeg på landstrømlading med 20 amp lader. Denne stod og ladet til nå i ettermiddag, altså ca 2 døgn. Da jeg tok at ladingen viste forbruksbatteriene 12, 8 volt, mens startbatteriet var kun 12,3 volt. Det ene forbruksbatteriet var varmt. Dermed skrudde jeg først ut de 3 forbruksbatteriene og målte dem hver for seg. Det varme batteriet hadde 12,93. De 2 andre forbruksbatteriene var 12,82 og 12,77. Jeg var i grunn veldig overrasket over at de varme batteriet hadde høyere spenning enn de to andre. Var ikke det merkelig? 

 

Startbatteriet lot jeg stå i og startet opp motor uten at det var noe problem, men dette hadde altså bare 12,3 volt. Hvorfor dette hadde lavere spenning enn de andre vet jeg ikke. Kanskje landstrømladeren bare ladet forbruksbattenene? Det hadde i alle fall ingen problemer med å starte motoren. 

 

Jeg sjekket så syrevekten på batteriene. På startbatteriet fløt kun 3 av 4 kuler opp. På det varme batteriet som hadde 12,93 volt fløt alle kulene opp. Slik var det også på det batteriet som hadde 12,82, mens det batteriet som hadde 12,77 var det en av cellene hvor bare 3 av 4 fløt opp. Ellers fløt alle kulene opp. Men nå har jeg lest overfor at batteriene skal avkjøles før man måler syrevekten, så denne syrevektmålingen kan jeg kanskje ikke legge noe vekt på? 

 

I morgen tar jeg med alle batteriene til Bema for å få dem testet. 

 

Hva sier dere strømguruer om dette?

 

Som nevnt overfor så var jeg ikke tom for strøm. Ingen startproblemer og heller ingen problem med å starte dieselvarmeren. Men spenningen var vel for lav?

 

I alle fall kan jeg ikke ha det slik. Laderegulatoren til solcellen ga jo alarm/pipelyd. 

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge til at jeg målte batteriene igjen senere på kvelden i går. Da viste deg seg at det varme batteriet hadde den laveste spenningen. Dette var nå sunket til 12.73 volt. Det av forbruksbatteriene som hadde lavest spenning, 12.77 volt, hadde da steget til 12.95 volt. Virker veldig forvirrende på meg.

 

Noen som forstår noe mer av dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...