Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) har du specen så kan jeg forhøre meg hos olje levrandøren vi bruker på jobb, får ein del rabbater der..:-) eller er det bare å oppgi mineral olje 10/30 så får eg rett olje ? Redigert 13.Mars.2016 av Sharksjark (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Du kan også prøve pakningsfornyer, det er et tilsetningsstoff du bare tilsetter oljen. Dette mykner opp stive pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Delvac 15w/40 er en helt kurant olje å ha på Forden, den er ikkje skuld i at den er utslitt. Det er nok bare tørre og sprukne pakninger som gjør at den lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 så da kan kanskje litt paknings fornyer gjøre susen jeg skal prøve det.... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 så da kan kanskje litt paknings fornyer gjøre susen jeg skal prøve det.... Har ikkje troa på det, kun nye pakninger som gjelder. Men for all del, det går ann å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Skal gjøre et forsøk med dette og fortsatt bare ha på den syntetiske olja blir det ikke bedre skifter jeg til mineral olje og ser om det hjelper. Tror nok eg uansett vil ha perkinsen klar til å true med skulle alt feile:-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 manualen http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Ford-2720/Ford-Lehman-2722E.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Takker Roger-jo ?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Skal gjøre et forsøk med dette og fortsatt bare ha på den syntetiske olja blir det ikke bedre skifter jeg til mineral olje og ser om det hjelper. Tror nok eg uansett vil ha perkinsen klar til å true med skulle alt feile:-) Delvac 15w40 er ikkje syntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Delvac 15w40 er ikkje syntetisk. snakket med olje leverandøren vår idag og det har du helt rett i at det er mineral olje, han anbefaler også å bare forsette å kjøre denne typen oljen ett par oljeskift for der er litt paknings fornyer i denne oljen og se om lekkasjen forsvinner etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Jeg kjenner ikke denne ford-motoren, annet enn at jeg har forstått at det er en meget god motor. Hvis det egentlig ikke er andre problemer med den enn at den lekker olje ved veivakselen, er det ikke bare å skifte den simmeringen? Hvis den er bygget opp bare nogenlunde alminnelig, skal du vel kunne plukke ut gear-kassa, skru av svinghjulet og erstatte simmeringen med en ny en. Du trenger ikke hel-overhale motoren av den grunn, og dette må da være enklere enn å bygge om motorfester og drivverk? Eller er det jeg som misforstår noe her? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Nye tetninger på Forden, så går den sikkert 20.000 timer til. Men Perkinsen er slett ikke noe dårlig alternativ da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sharksjark Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 vett ikke om jeg kommer til å bare plukke av giret for å skifte simmeringen, vet heller ikke om det lar seg gjøre uten "dele" motoren, uansett må jeg sannsynlivis kappe opp dekk og når jeg først gjør det ville det kankje var fornuftig å ta overhaling på heile motoren... men ser folk nevner disse kan gjerne gå 20.000 timer før overhaling... men sei den bare holder 5000 timer til, da har jeg iallfall båt dei neste 10 årene... Tror jeg skal bare se om den olje lekkasjen fixer seg selv med tiden og visst ikke så får jeg ta ein ny vurdering, har jo uansett denne perkinsen å true med skulle alt gå rett vest...!! Hadde vore intressant å hørt om noen har plukket disse Fordene og om det går å få skiftet simmeringen på veiven fra utsiden uten å måtte kløyve den... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Verdt en kikk: http://forums.grandbanksowners.org/viewtopic.php?f=1&t=3869 Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Det skal jeg sjekke imorgen, kan jo var eg er heldig..:-) takker Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 sjarken min som er ein Nordan 35 har ein slitar Ford 2725E som snart må gå av med pensjon etter sine 10.000 tjeneste timer, begynner å komme olje ut i veiven mellom motor og gir. Jeg har en Perkins 4.108 som har samme problemet (kanskje?). Den har en teglpakning der som er kjent for å gi det problemet. Motor/gear er splittet to ganger og pakket om, men uten at det har holdt særlig lenge. Nå finnes det riktignok en pakningserstatning i teflon som skal gjøre susen så neste gang.. ;-) Men så poenget mitt. For å redusere problemet så dro jeg til en bilextra og kjøpte olje for veteranbil, husker ikke viskositeten men jeg tror den er 20-50. Flotte greier på gammeldagse blekk-kanner og greier. Hva den inneholder av lurium vet jeg ikke men den skal da være bedre på å holde olja innendørs på eldre veteranmotorer som har en tendens til å lekke litt her og der. Og ja, det hjalp faktisk en god del. Det lille som kommer blir fanget opp av en reodor felgen løsning slik at det renner inn på en flaske. Har riktignok ikke målt men oljeforbruket er også redusert til noe nær neglisjerbart. Så jeg ville kanskje prøvd et oljeskift på Forden og sett om det ga noen bedring og bedring nok til at det blir å leve med? Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Jeg kjenne til disse boksene 2-3 liter pr boks og ser skikkelig antikke å fancy ut :-) brukte dei på ein gammal volvo eingang i tiden. Men jeg er ikke der ennå, skal ned å sjekke idag om lekkasjen kan stamme fra ei pumpe som visst har tedens til å lekke etter tips fra ein kar her så får vi ta det derifra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Åssen gikk det, var det bare lekkasje ved dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 det ser jammen ut som det var slik som Ventus forslo, det var lekkasje ved føde pumpen som førte til at oljen rant under motoren og dryppet akkurat under i koblings platen mellom motor og gir. Ser der er svetting rundt andre plasser også som må fikses etterhvert men slipper iallfall å skifte motor med det første takk for ett bra forum med hjelspsomme medlemer! Litt bilder av jobben Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.