Jump to content

Kompressordrevne Vindusviskere


Genevieve1969

Recommended Posts

Hadde luftpussere på lastebilene på den tiden.

Fungerte greit men pusserne gikk litt ujevnt alt etter mengden regn på ruten, var litt vanskelige å justere inn hastigheten også.

Det var ett lite hjul som en vrei på for å slippe inn luft til viskerne, viskermotoren støyet også en del når luft gikk inn og ut.

Hvis det var på båttypen du har på den tiden og du vil ha skuten i original stand så er pusserne ett must etter min mening.

Link to post

Hva er fordelen med dette da ?

Den umiddelbare fordelen med pneumatiske og hydrauliske motorer er at de ikke kan overbelastes og brenne som en elektromotor. Den får en viss kraft i forhold til tilført luftmengde og trykk, og dersom det ikke er nok stopper den bare.

 

... men pusserne gikk litt ujevnt alt etter mengden regn på ruten, var litt vanskelige å justere inn hastigheten også.

Det var ett lite hjul som en vrei på for å slippe inn luft til viskerne,

For å justere hastigheten på en pneumatisk motor bør man sette på en strupeventil på returlufta. Struper man tilførsellufta blir den mer var på motstand. Vanlig konstruksjonsfeil.

Link to post

Hva er fordelen med dette da ?

Hvis ikkje husken min er heilt på bærtur, fekk sjølv dei store kjøretøya som hadde digre frontruter elektriske vinduspussere tidlig i 70 åra. Dette hadde då sammenheng med at der kom noko nytt som heite vekselstrømsdynamo, den gav so mykje lading at det var slutt på at bilen hadde knapt med strøm.

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...