ohenrikh Startet 12.Mars.2016 Del på Facebook Startet 12.Mars.2016 Ønsker å montere varsler i båten på bl.a. Røyk, gass og Co i kabinen, varme/brann i motorrommet og høy vannstand i kjølen. Helst seriekoblet. Ble tipset om dere fra Deltronic. Noen som har noen tips om hva jeg bør investere i ? Sitér dette innlegget Link to post
lhenor Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Jeg kaster meg på her - jeg er også på jakt etter brann-, gass- og co-varsler. Produktene fra BEP liker godt, de ser ut til å være god kvalitet og kan fastmonteres samt at de ikke er avhengig av batterier. (https://www.maritim.no/bep-gassalarm-600-gd#.VuViAnnmqM8) For øvrig klarer jeg ikke å lese om BEP varslerne reagerer på co, gass og brann. Erfaringer og forslag mottas med stor takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Jeg har en BIP 600 gassalarm med tilkobling for to gassensorer og en bryter for å stenge gassen vhj av en magnetventil ved gassflasken som lenken over peker til. Denne har fungert upåklagelig i de 5 årene jeg har eid båten. Den er også slik at gassen stenges automatisk når gassalarmen går. Denne detektoren er for propan og bensingass. I tillegg har jeg hatt en Honywell CO-alarm med 5 års batteri. Denne går ut på dato i år, og jeg har kjøpt en ny CO-alarm fra England på EBay med 7-års batteri. Den monteres når båten sjøsettes. Sitér dette innlegget Link to post
lhenor Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 I følge en lokal forhandler skal 600-GDL reagere gass, brann og co - men all den tid jeg ikke ser det i produktspesifikasjon fra produsent er jeg skeptisk. En ekstern CO alarm, ala Honeywell, er kanskje løsningen men jeg skulle gjerne hatt en fastmontert alarm sentral med sensorer for gass, brann og co. Jeg skal forsøke å sende en forespørsel til Marinco og høre hva de kan tilby. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Disser er jo dyre, men en slik sentral hadde vært kjekt å ha.... http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=412&katid=1058&id= Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Jeg har montert den alarmen som er nevnt i forrige innlegg. Den har det meste av det du har bruk for og mere til. Sentralen står høyt oppe i cabinen med en ekstra gassensor nede ved dørken. Har også montert en ekstra gassensor bak i båten rett under der hvor gassen kommer inn og fordelingen er montert. Er jo en morsom detalj i manualen når de skal informere om følsomheten. Det står nemlig at sentralen ikke må monteres for nærme et eventuelt barskap da alarmen kan utløses utilsiktet.:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Enten har gassalarmene en sentral og flere sensorer. Eller som denne som dekreter flere gasser, så må en kjøpe flere som sies her, les linken Nexa G3000 12/220V gassvarslerSelve varsleren går på 12 volt og det følger med nettadapter (240v) med 2 meters ledning og 12V plugg. Når det gjelder tilkobling av strøm til gassvarsleren, kan dette ikke gjøres feil. Varsleren har innebygget elektronikk som sørger for at det ikke spiller noen rolle hva som er pluss eller minus. Montering:Varsleren plasseres på vegg, 15-30 cm under taket for å detektere naturgass og metangass, eller 15-30 cm over gulvet for å detektere flaskegasser (propan og butan). Funksjonstest:Når gassvarsleren er koblet opp, ta gjerne en lighter inntil rillene nederst på høyre side og slipp ut gass (ikke tenn lighteren). Varsleren vil da begynne å pipe. Denne funksjonstesten bør utføres med jevne mellomrom slik at man er sikker på at gassvarsleren virker som den skal. http://www.buskerud-...10/vis_prod/375 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaskazi Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Sensorene til BIP 600-GLD reagerer på: "Our gas sensors are calibrated against 20% LEL LPG in Air." Teknisk spek. finnes her: http://webserver.flak.no/vbilder/10650.pdf Jeg ser at de sensorene som det reklameres for i lenken for NX-5 alarm til alidal ikke reagerer på CO. Prisene på sensorene er også hinsides. Vil tro at det er mye å hente på å kjøpe dette på EBay. Ser for øvrig ut til å være en fin løsning. NB! BIP-sensorene kan skades ved frost! Det er viktig å tenke på ved vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
ohenrikh Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Den NX5 alarmen så jo fin ut men ser den blir veldig dyr. Sitér dette innlegget Link to post
lhenor Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Jeg fikk følgende svar fra Marinco vedørende BEP alarmene, I am sorry to say that I don’t have one that can do carbonmonoxide and fire or smoke Sitér dette innlegget Link to post
Vegard Skaten Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 www.mesteralarm.no Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Er ikke den for 220V? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Uansett, som innbrudds- og vannalarm, så virker det til å være et bra produkt. Kunne tenkt meg noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Ja ser ok ut og har holdt på en stund, prisen er ok. Etableringsdato 13.06.2010 1 gassalarm igjen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SverreOlsen Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Hei og hå! Er ei stund siden 2016 og nye produkter regner eg med er på markedet! Har noen forslag til varsling system til båt? 🙂 har to hovedkabiner i båten og vill gjerne ha varsel på begge plasser, gass er viktigest i akterkabinen men tar gjerne begge deler i begge kabinene 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Bare å stikke innom Seatronic i Moss, så får du det du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
SverreOlsen Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Hulda skrev 24 minutter siden: Bare å stikke innom Seatronic i Moss, så får du det du trenger. Blir litt i lengste laget å reise til moss 😅 Har du system i din båt? Noe som er bedre en anna? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Når du ikke skriver, f.eks. i feltet nederst, informasjon om hvor du holder til etc., så må du forvente å få slike svar. Sitér dette innlegget Link to post
SverreOlsen Svart 17.September.2023 Del på Facebook Svart 17.September.2023 Hulda skrev 41 minutter siden: Når du ikke skriver, f.eks. i feltet nederst, informasjon om hvor du holder til etc., så må du forvente å få slike svar. Vett ikke hvordan eg setter tekst inn i feltet, begynt å bruke forumet denne uka 🙂 har ikke lagt merke til det feltet dør du skrev om det nå 😅 Vært innlogget med facebook en gang tidligere men først nå eg prøver å bruke det 😅 Noe grunn til du føler behov for å hærske over folk som prøver å hørre om andres erffaringer? Spurte ikke hvor kjøpe, spurte etter hvilken erffaringer folk hadde med forskjellige systemene som er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 Det er ikke noe hersing. Hulda har ikke gass. Standard CO-alarm kjøpt hos Seatronic, 2 stk går på egne batterier. Røkvarsler kjøpt hos Biltema, går på egne batterier. OK? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September.2023 Del på Facebook Svart 18.September.2023 SverreOlsen skrev for 14 timer siden: Har du system i din båt? Noe som er bedre en anna? Har holdt meg til Nexa Gassdetektor den er ok tester den ofte. montert nede ved golvet under komfyren Koplet rett på 12V Byttet gassalarmen med en ny for noen år siden da jeg synes den burde bli pensjonert. Men den er like god. Tror den har hvert på markede i over 30 år. Og denne til QuickSense - CO-alarm (kullos) montert oppe på skottet Brannalarm en reise sak vi fikk på jobben. den virker når en har litt for varm stekepanne.på blusset. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SverreOlsen Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Roger jo skrev On 18.9.2023 at 11.39: Har holdt meg til Nexa Gassdetektor den er ok tester den ofte. montert nede ved golvet under komfyren Koplet rett på 12V Byttet gassalarmen med en ny for noen år siden da jeg synes den burde bli pensjonert. Men den er like god. Tror den har hvert på markede i over 30 år. Og denne til QuickSense - CO-alarm (kullos) montert oppe på skottet Brannalarm en reise sak vi fikk på jobben. den virker når en har litt for varm stekepanne.på blusset. Ser jo supert ut, får kjøpe disse! 🙂 Vi har gass kanne i en slik gass boks oppe i båten, og ovn/kokebluss nede i akterkabinen, bør vi ha gass alarm både hvor beholderen er og i akterkabinen? Har ikke sett så mye på gass beholderen men regner med det har utlufting ut skudes sida. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.September.2023 Del på Facebook Svart 20.September.2023 Da hadde jeg montert Gassalarmen nede ved gulvet ( tenk at gassen er vann som renner ut av kokeapparatet og der den treffer gulvet monterer du alarmen) Det er viktig at Gasskassa har drenering med fall ut skutesiden uten ventil. Og at gasskassa er tett, er det langt fra gasskassa til kokeblusset? det skal være stenge ventil ved kokeblusset. Kort versjon https://nrbr.no/fritid/alt-om-baat/gass-i-baat/ Co måleren monteres der en sover. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.