Fjordgubbe Startet 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2016 (redigert) Har ein flippkjøl under hylsa på min båt. Her er det svært vanskeleg å kome til innafrå. Og framfor alt samlar det seg vatn og skit her sidan punktet ligg lågast. Ikkje stort område, berre ein trekant med lengd ca 50 cm, og ca10 cm på det djupaste. Breidda er frå i underkant av 5 cm lengst nede, men breiare oppe. Men so smalt at eg ikkje får den elektriske lensepumpa heilt i botnen, og heller ikkje bunnsilen til den manuelle. Eg kunne tenkt meg å fylle volumet opp med ein god fyllmasse. Volum 1-6 liter, alt etter kor høgt eg fyller. Sjølvsagt må her perfekt reingjering til, men kva fyllmasse eignar seg best? Valet står vel mellom polyester og epoxy? Må klebe 100 % til sideveggene og her må ikkje forekome svinnsprekker. Heller ikkje inn mot skroget. Det må med andre ord vere perfekt kompakt, utan har dette ikkje noko for seg. Er det ein ide å blande inn mykje glassfiber og bygge fyllmassen opp lagvis for å unngå oppsprekking og slipp mot skroget. (Må vere flytande sidan her ellers er vanskeleg å kome til.) Etter å ha lyfta botnen vil eg kunna få både lensepumpa og bunnsilen til den manuelle heilt i botnen. Forslag? Kanskje det ikkje er ein god ide? Redigert 13.Mars.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Ingen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Så du skal plaste et nivå fra under hylsa og såpass langt frem at du kan ha lensepumpa på? Husk at du må rengjøre skikkeli, pusse godt ned til glassfiberen og vaske med aceton, slik at det nye du skal plaste får feste. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Kanskje en blanding av Epoxy og tørr sand kan være en løsning? Brukes mye offshore for å støpe inn varmekabler, og epoxy fester jo godt til det meste... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Er redd det uansett vil sprekke løs fra skrog vist du fyller opp i ei vending. Er det tilkomst til å slipe reint til å legge "topplag" med skikkelig duk og rulle? I så fall kan du skjære til en forskaling av noe og lime fast i stedet for å fylle opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mons Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Foreslår å bruke en tokomponent gummimasse og tømme oppi. Finnes flere typer innen byggebransjen som hefter svært godt og forblir litt elastiske slik at det ikke vil bli sprekker pga svinn eller bevegelse. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Knude Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Hei ! Dette er jo et helt vanlig fenomen i mange båter. Blir mye brukt til å lage en inn festning for flyndre med gjennomgående bolter fra siden. Fremgangsmåte: Må vaskes rent og slipes - Bland "tust" /flokk" og polyester til en grøt og hell oppi - må komprimeres med en lektestubb eller noe..... litt av gangen for at det ikke skal bli for varmt(brunt) la herde å bli kaldt før neste omgang. Lite herder, ca 0,5% -avsluttes med et par lag csm 600 gr. som forsegler og hindrer vann i å trekke ned. Flokk Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Knude ved fylling på den måten hvilken tykkelse bruker du på hver støp.Med å gå ned på herder er det for å forlenge herdetid med mindre varmgang. Hadde rep på ein som var fylt i kjølen med polyester,dette var som sukker kandis etter skaden,men med flokk blir det vel armert. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Lurt å ikke fylle mer enn ca 2-3 cm av gangen. Ved for høy temperatur bli polyester sprø og porøs som en Marie kjeks. Et normalt opplegg vil få en temperatur på 30 - 45 grader. Unngå noe særlig mer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Takker for svar,var ikkje klar over at det kunne legges så mykje som opp til 3 cm,det er vel herdermengden som gjer utslaget Sitér dette innlegget Link to post
Husbåt Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Hei du må ikkje blande epoxy og sand dette er ikkje brukt offshore rundt varmekabler Her må du bruke epoxy og duk å prøve å støpe eller rein epoxy og tømme nedi . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Må innrømme at jeg tenkte på en sekk kaldasfalt når jeg leste problemstillingen... men kanskje litt "yalla" Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Hei du må ikkje blande epoxy og sand dette er ikkje brukt offshore rundt varmekabler Virkelig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.