fredrik_j Startet 14.Mars.2016 Del på Facebook Startet 14.Mars.2016 Tenkte å høre om andres erfaring på dette. Har en Yamarin med Yamaha F150. Motorbraketten, og mye av powertrim/tilt står under vann når båten er på vannet - den er lav bak. Kan jo ikke ha vanlig bunnstoff på alu, så resultatet er skjell/rurfarm på disse delene. Resten av skroget har det fint. Får jo skrapet av, men tenker samtidig at dette ikke er særlig optimalt. Hva med å demontere hele trim/tilt enheten (det er en enkel jobb, 4 skruer), syrevaske, lett våtslip, jotun vinyl primer og 3-4 lag jotun aqualine i farge sort på hele powertrim, og det av braketten som er under vannlinja. God ide? Paranoia? Hva gjøre dere, proffer og amatører? /Fredrik. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Ikke svar på spørsmålet, men sliter med det samme på min båt. Jeg setter på tiltlåsen etter hver tur og kjører trimstagene helt inn i sylinderen manuelt slik at det vertfall ikke gror noe på dem mens båten ligger i hjemmehavnen.. Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Det står det i manualen på min Yamaha også at man skal gjøre. Pleier å gi trimstemplene en runde 6-66 relativt ofte, så selve stemplene er jeg ikke så bekymret for egentlig. Men hele enheten gror igjen, og jeg tenker særlig motoren er utsatt for korrosjon. Også ser det ikke bra ut. Noen som vet om et bunnstoff, som kan brukes på alu, som finnes i egne farger (i mitt tilfelle "Yamaha blå". )? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Aqualine er ihvertfall det beste bunnstoffet til mitt drev så langt. Jeg har testet flere (alle?) bunnstoff til alu. Og det er ikke nevneverdig mindre groe enn uten noe som helst. Mens aqualine på spray fungerer bra! Med drev så har jeg fulgt oppskriften med flere lag primer (jeg har brukt epoxy primer) og deretter aqualine i tre lag. På de delene av drevet der jeg kommer til med pensel og rull har jeg brukt Trimax som er hardt slik at jeg kan slipe på dette for å få det glatt. Men det er de delene som stort sett ligger i vannet i fart. Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Da blir det en jotun-behandling på dette tenker jeg. Kan komme tilbake med en liten rapport når det er utført. Det var ikke så mye respons på noe jeg tenkte var et kjent "problem" - har dere som får utført alt på verksted fått ordnet dette på en smart måte jeg ikke vet om? Powertrim/tilt er en svært dyr komponent, så jeg tenker at det er verdt litt innsats for å holde denne i så god stand som mulig. :) /Fredrik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.