bergetun Startet 14.Mars.2016 Del på Facebook Startet 14.Mars.2016 (redigert) Den høyre Gass/gear spaken for sb motor på flybridge er utrolig treg/tung. Jeg vet at man kan åpne lokket på og justere motstanden til spaken, men dette hjelper ikke. Jeg har faktisk skrudd ut skruen helt uten at spaken blir lettere. Er det noen som har noen triks? Her er gearspaken : https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746900-27-7461.aspx Redigert 14.Mars.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Sannynligvis bør du bytte kabler. Sjekk om spakene går lett om du huker av kablene. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Hei Hulda, Det er elektroniske spaker. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Den spaken du har sender ett elektronisk signal til en actuator/koblingsboks/hjerne. Fra denne actuatoren går det så vaier til drevene, girkassen eller hva man har. Nyere motorer har jo også fullstendig elektronisk gass fra actuatoren og videre (en del av evc-systemet) For TS sin del er det nok det manuelle i spakboksen som det henger noe i. Ville skrudd den opp renset alt, sett om det hjalp. Boksen er egentlig bare to potmetere (en på hver spak) som gir signaler til hjernen/actuatoren. Det er vel nå generasjon 3 eller 4 som finnes av denne typen spaker både fra VP og Telefles som lager de for VP. Derfor er det en del forskjellige løsninger på dette rundt actuator/hjerne. Tidlige modeller hadde egne actuatorer for alle vaierne + en egen hjerne, Nyere modeller har dette samlet i samme boks og er NMEA2000 styrte. Eldre modeller måtte du utvide selv til NMEA2000 om du ville ha dette systemet med deg. Sterk forenklet forklart, men tror poenget kommer frem? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 (redigert) Da forstår jeg at jeg var fullstendig på jordet:-) Hadde jeg tatt bryet med å klikke på linken din, så hadde jeg skjønt det. Som Jori hevder, rense og smøre. Redigert 15.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 @Hulda- Det er lett for :) @Jora: Vet du om disse er lett å plukke fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
didrikbe Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Hei Disse er enkle å demontere, rense og bytte. Jeg gjorde det for et par år siden, da den ene motoren begynte å leve sitt eget liv, dvs. gasspådrag var ujevnt, og til tider ukontrollert Det aller vanskeligste for undertegnede var å demontere boksen fra båten, da det er bolter med mutter, og dette var godt skjult inni skroget. Får du tilgang til disse ( 4 stk) så er resten enkelt. Det nest-vanskeligste var å få tak i nye potmetere, selv om dette er de samme som satt på luftmengedålere på en del eldre biler. mvh Didrik Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Takk Didrik Da har jeg fått meg et koseprosjekt som jeg kan holde på med i påskeferien :) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 12.April.2017 Del på Facebook Svart 12.April.2017 Hei ! Disse elektroniske kontrollerne med egne actuatorer og wire til gir/gass, feks Volvo sine TX systemer; er det driftsikre ting ? Evt finnes der reservedeler til 20 år gamle systemer ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.