ojo2803 Startet 15.Mars.2016 Del på Facebook Startet 15.Mars.2016 Jeg har en Windy 8000 1998, V8-7.4Gi, DP-S1 drev som jeg er svært fornøyd med. Har eid båten siden 2012 og den begynner å bli veldig strøken :-). En ting jeg irriterer meg over er at jeg ikke når 4600 omdreininger på motoren og følgelig ikke får mer enn 41 knop :-) I følge Performance Test på båten fra 1995 (Morten Trøbråten) skal båten gjøre 45 knop og 4600 i omdreininger. 41 knop er forsåvidt mer enn nok, men jeg skulle gjerne vist hva dette skyldes. Motoren er i bra stand og propellene er stålpropeller (F9) overhalt hos Winrace. Er det noen som har erfaring med dette eller som har noen tips? Hva med mindre propeller? https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62268/1458045602.jpg Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Er bunnen på skroget av båten, dvs overflaten på bunnstoffet, glatt og jevn i overflaten, om ikke som et speil? Så helt jevn og fin uten groper av noe slag? Sitér dette innlegget Link to post
ojo2803 Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Helt strøken Året etter jeg fikk båten fjernet jeg gammelt bunnstoff, primet og la på nytt. Båten/farten er utrolig var på groing på propellene. Forøvrig er max revs. på min motor 4200. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Propeller må være speilblanke eller merkes det umiddelbart på ytelsen. Men så fint at du tok deg den m...jobbben med å begynne med "nytt" skrog. For det tar mange knop og liter med drivstoff. Kjenner du momentkurven på motorene? Og hvilket turtall har du ved 41 knop ? Sitér dette innlegget Link to post
ojo2803 Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Nei, jeg kjenner desverre ikke momentkurven. 41knop oppnår jeg ved et turtall på 4200. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Var det F9 stål når testen ble utført i 95? Husk at de også tester med tilnærmet 0 utstyr i båten. En bruksbåt båt er jo fylt med en drøss nyttig og mindre nyttige gjenstander som i alle fall veier 500kg. Så lenge båt / motor er i bra stand så tyder det meste på at du har litt for høy stigning på propellsettet. F8 vil vel øke turtallet med ca 400-600 rpm, og da er du "spot on" med dagens vekt på båten. Dersom motoren din er av samme årgang og har gått sine timer, så har nok også noen av hestene reist til de evige petroleumsmarker..., men er den overhalt (ikke overmalt) bør den gi det den skal. Dette betyr ikke at motoren er veldig sliten, men ikke uvanlig med noe tap med en slik alder. Dette bør også kompenseres med mindre stigning på propellene. Alternativt en overhaling på kam, ventiler, løftere/pushere, stempel med ringer med mere vil ny motor igjen. Jeg leste for øvrig en test på bruktbiler (også testet på Top Gear) hvor motorer med 100-200km på telleren hadde ganske stort effekttap. Riktignok store variasjoner fra forskjellige motorfabrikat, men et effekttap på 5-10% hadde alle. Noen langt mer. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ojo2803 Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Jeg kikket over test igjen og ser at den er utført med C5. Jeg vet ikke helt forskjell på C5 og F9. Motoren ble forøvrig overhalt i 2012 og den har 820timer så noen hester er nok parkert ja :-) Tror du en mindre propell ville gitt en bedre akselerasjon? Den føles litt tung å løfte ut av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 (redigert) Forskjellen er at de passer på to heilt forskjellige drevmodeller. C passer ikkje på ditt. MEN her er noe som ikkje stemmer. Du sier du har F9 propellere. Om det stemmer så har du ikkje rett utveksling på drevet til den motoren. Det er gearet for en mindre motor og dermed får du ikkje utnyttet momentet i motoren godt nok. Det er da også tydelig forsøkt kompensert for med å kjøre større stigning men det er nå engang ikkje såå enkelt om en skal utnytte kreftene optimalt. Som referanse skal F9 / 4500 omdr på korrekt utveksling skal for din motor gi minst 55 knop... Det er ingen fare med å kjøre med utvekslingen du har sjølvsagt men ville gått ned et hakk i propellstørrelse for å få mer turtall. Det er ikkje lønt bensinøkonomisk å kjøre med for tunge propeller. Redigert 15.Mars.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ojo2803 Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Hei knurrbart. Jeg har nok surret litt. Det sitter F5 propeller med DP-S1 1,78. Dette er levert orginalt fra Windy i 1998. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.Mars.2016 Del på Facebook Svart 15.Mars.2016 Ja der kan man se. Det er bra. Dog gjelder fortsatt at C type ikkje passer på DPS så hva slags oppsett du har lest i test er ikkje godt å sei. Dette med at man mister fart med åra og man må gå ned et hakk på propellen etter noen år er heilt normalt og kommer som sum av mange faktorer. Hester løper sin vei skrogbunn er ikkje perfekt lenger båten har blitt tyngre av alskens installasjoner osv. Sitér dette innlegget Link to post
ojo2803 Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Testen jeg har er fra Windy (se link) og det er nok bare en skrive-leif i testrapporten. Det er fristende å la Winrace justere ned propellene et hakk, men det er forsåvidt ikke nødvendig for båten går bra. Det er bare irriterende at jeg ikke får 4600 og får ut maks potensiale https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62268/w8000_performance_test.jpg Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 hmm den gikk overraskende rimelig på normalfart par å tjue til midt på tredvetallet! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Denne testen ble antagelig gjort med 290 drev og der brukes A,B og C propellere. (C er stål) Trådstarters båt har dps drev og det er annerledes. (Stammer fra OMC cobra i likhet med SX) der går eksosen ut i propellernavet. DPS er også to forskjellige :-) ditt er den gamle typen som kan hete DP-SM mens de nyere heter DPS-A, DPS-B og har en annen transom og litt annerledes fasong. DPS bruker F (stål) eller D (aluminium) som prefiks på propellerene. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 hmm tok en titt på den testen fra Windy igjen og de forbrukstallene kan umulig stemme. Ser ut som de har slått av en 10-20 liter på timen alt etter turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ojo2803 Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 hmm tok en titt på den testen fra Windy igjen og de forbrukstallene kan umulig stemme. Ser ut som de har slått av en 10-20 liter på timen alt etter turtall. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 Ikkje så veldig oppklarende tilsvar det Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Syntes liter/time stemmer godt overens med mine erfaringer. Min 5,7efi brukte 80l/ på wot. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
000 Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Ja 300 hk smallblock stemmer er nok det spot on. I dette tilfellet er det en 7.4 som er bigblock og straks mye tørstere. Ja og sterkere. skulle toppe ut på ca 110 l/t. Vel og bra akkurat det men den feilmarginen følger også nedover i normalfart registeret og bommer med minst 15 liter på typisk cruising fra 3000-4000 og da stiger plutselig forbruket fra 1.5 til over 2 lnm. En heller dramatisk forskjell. Noen kommentar fra noen som har en slik ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Min 9800 bruker ca 2,2 l/nm og har tolv sylindre. Den veier ca 4500kg. Syns vel ikke at en båt på litt over to tonn bør bruke så mye mer enn 1,5 da? Sitér dette innlegget Link to post
ojo2803 Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Jeg har installert Garmin GFS10 fuel gauge og måler følgende: Turtall;Knop;L/NM: 1000;5.7;1.6, 2000;9;2.95, 3000;24;1.75. Normalt ligger jeg på 1.8-1.9 L/NM og marsfart på rundt 27-30. Når jeg sammenligner med målingene fra Windy så ligger jeg et godt stykke unna. Både i knop og forbruk, men som Captain Chaos sier så har vel noe hester stukket av og de som er igjen er vel ikke like spreke. Jeg vurderer å bytte til F4 propeller, men vet ikke om dette vil utgjøre noen forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Ja det stemmer nok bedre med mine erfaringer. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.