Jump to content

Ny dynamo lader ikke, hvordan feilsøke?


båtfyren

Recommended Posts

Dette er et problem som flere før meg har hatt men jeg finner ikke ut av det allikevel.
 
Jeg tok ut den gamle valeo 50A dynamo som var rustet og fæl og kjøpte meg en ny 70A som et anerkjent bil elektrisk verksted selger til båter.
 
Når jeg skulle sette inn ny dynamo har merkelapper løsnet og blitt ei suppe så ingen merking av kabler.
 
Finner B+ og B- som er koblet
 
Så begynner moroa.
iflg DYI manual ifra VP skal W kobles til grå kabel (den jeg finner minner litt om grå) og D+ skal kobles til en Brun kabel. Denne finner jeg.
Jeg har videre 4 sorte småkabler som jeg tror skal kobles til jord.
 
-Når det er koblet måler jeg spenning over dynamo til ca 12.3v
-Tenning på så lyser det med bla batteri symbol
-Når motor startes (starter lett) synker spenning til ca 11,5 til 12.3v
-det lyser med temp alarm (kald motor)
-batteri alarm kommer på etter ca 6-8 sec gange og da forsvinner temp alarm.
 
Motoren går fint og er nylig fått litt stell.
 
Kan jeg kjøre med alarm på ? skal på slipp som er ca 2nm vekke
noen som har tips og gode råd ?

Kan jeg legge batteri spenning på D+ ?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvordan feilsøke hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster. Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post

Her på forumet er det mange med masse peiling, men jeg mener bestemt at det i de aller fleste tilfeller er slik at det skal gå en gul leder fra D+ og helt frem til plusspolen på batteriet. Denne skal føle på spenningen der og ut fra det øke spenningen til den måler optimal spenning rett på batteriet.

 

Slik har i det minste jeg gjort det og hos dynamomannen fikk jeg med en diode jeg skulle seiekoble på denne gule lederen. Dette gjør at jeg tidvis har i overkant av 15V i lading. Han mente dette var optimalt om jeg ikke var av typen som kjørte motor i 7-9 timer om gangen. (Da kunne batteriene koke).

Jeg har kjørt to sesonger med dette nå og er strålende fornøyd. Jeg har vel fortsatt planene om å sette på en vippebryter på denne kretsen så jeg kan koble ut den dioden om jeg skulle ønske å kjøre for motor i veldig mange timer på allerede toppladet batteribank, men det har enn så lenge ikke blitt noe av.

 

Som sagt.. det er mange andre her inne med langt mer kompetanse på dette enn meg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...