Jump to content

Koble dynamo?


enter4u

Recommended Posts

Hvis dette er dynamoen som fulgte med motoren i 1979 er det sannsynligvis skilledioder på montert den, Volvo brukte det den gangen. Sørger for elendig lading fra en dynamo som i utgangspunktet bare er på 35A.

 

35a??? Huff da. Det var ikke rare greiene. Kanskje jeg får bytte dynamo da. Og motoren er jo fra 1979 så :sad: Skal leggilde, så får dere se.,

Link to post
Share on other sites

For å få mest mulig korrekte kommentarer og råd er det lurt at du legger ut bilde av dynamoen din og/eller spesifiserer den enda mer med typebetgnelse.

Du har på dynamoen mest sannsynlig bare en utgang til lading av selve batteriene.

Dersom du har flere batterier som skal lades, eksempelvis startbatteri og forbruksbatteri(er) ordnes dette enten med manuelle brytere eller automatisk med skillediode eller skillerele.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Lurte litt på om det var Ladac'en min som hadde tatt kvelden men. I bruksanvisningen til Ladac så står det at eksisterende laderegulator må kobles fra før man tar i bruk Ladac. vel da si at det ikke er noen laderegulator på dynamoen da eller? Men ampere-lampa mi lyser i hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Plukka ut dynamoen i dag. Herregud, for en jobb :sad: Litt trangt i motorrommet mitt. Måtte lirke den ned i kjølen og skyve den bakover til bak girkassa. Da kunne jeg ta den opp :lol:

 

Så noen spørsmål. Er tre bilder her. Skillediodene ser dere. Hva er de godt for? Og kan man bruke dynamoen uten de skillediodene?

 

dsc00763.jpg

 

dsc00762.jpg

 

En kompis hadde en dynamo liggende som jeg kunne få. Den er på 50A. Noen som har hørt om det merket? Sto på en bukh...

Her er det fire uttak. W bruker jeg ikke.(Turteller) Men + skal til starter, -til jord og 61 til tenning??? Ikke sant?

dsc00764.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...