båtfyren Startet 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2016 (redigert) Dette er et problem som flere før meg har hatt men jeg finner ikke ut av det allikevel. Jeg tok ut den gamle valeo 50A dynamo som var rustet og fæl og kjøpte meg en ny 70A som et anerkjent bil elektrisk verksted selger til båter. Når jeg skulle sette inn ny dynamo har merkelapper løsnet og blitt ei suppe så ingen merking av kabler. Finner B+ og B- som er koblet Så begynner moroa.iflg DYI manual ifra VP skal W kobles til grå kabel (den jeg finner minner litt om grå) og D+ skal kobles til en Brun kabel. Denne finner jeg.Jeg har videre 4 sorte småkabler som jeg tror skal kobles til jord. -Når det er koblet måler jeg spenning over dynamo til ca 12.3v-Tenning på så lyser det med bla batteri symbol-Når motor startes (starter lett) synker spenning til ca 11,5 til 12.3v-det lyser med temp alarm (kald motor)-batteri alarm kommer på etter ca 6-8 sec gange og da forsvinner temp alarm. Motoren går fint og er nylig fått litt stell. Kan jeg kjøre med alarm på ? skal på slipp som er ca 2nm vekkenoen som har tips og gode råd ? Kan jeg legge batteri spenning på D+ ? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvordan feilsøke hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Redigert 15.Mars.2016 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Hvis du skriver hvilken motor du har og hvilken dynamo du har kjøpt så er det en viss sjanse for at noen kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Her på forumet er det mange med masse peiling, men jeg mener bestemt at det i de aller fleste tilfeller er slik at det skal gå en gul leder fra D+ og helt frem til plusspolen på batteriet. Denne skal føle på spenningen der og ut fra det øke spenningen til den måler optimal spenning rett på batteriet. Slik har i det minste jeg gjort det og hos dynamomannen fikk jeg med en diode jeg skulle seiekoble på denne gule lederen. Dette gjør at jeg tidvis har i overkant av 15V i lading. Han mente dette var optimalt om jeg ikke var av typen som kjørte motor i 7-9 timer om gangen. (Da kunne batteriene koke). Jeg har kjørt to sesonger med dette nå og er strålende fornøyd. Jeg har vel fortsatt planene om å sette på en vippebryter på denne kretsen så jeg kan koble ut den dioden om jeg skulle ønske å kjøre for motor i veldig mange timer på allerede toppladet batteribank, men det har enn så lenge ikke blitt noe av. Som sagt.. det er mange andre her inne med langt mer kompetanse på dette enn meg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Her er litt lesestoff hentet fra båtplassen https://baatplassen.no/i/topic/40629-koble-dynamo/ https://baatplassen.no/i/topic/102439-koble-ny-60a-biltema-dynamo/ https://baatplassen.no/i/topic/93215-haster-kobling-av-dynamo/ https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.