Jump to content

Eventyrseilas ut i Europa, spørsmål om Navigeringsutstyr!

Pomologa

Recommended Posts

Hei!

Jeg og min beste kompis har bestemt oss for å dra på eventyr ut i europa. 

Henter båten om noen dager, båten er veldig bra utstyrt av nåværende eier, men mangler noe navigasjonsutstyr. 

Ser for meg:  Ipad med Navionics til planlegging og reserve.   Pc med kartplotter-program.  Håndholdt GPS eller kartplotter i cockpit. 

PC Krav:  Må være billig, under 3-4 tusen, har altså ny bærbar pc fra før av, men program, kart og gps mottaker. 

Hvliket er det beste/enkleste programmet?  Har tatt en titt på TIKI og OPENCP..  OpenCP ser forsåvidt veldig greit ut, har fått innstallert programmet men ikke noe mer enn det.  Kan noen anbefale en GPS mottaker, under 1000 kr, lang ledning slik at den kan stå ute, helst permanent montering men ikke et krav.    Så litt på EBAY UK, gps mottakere er billigere å kjøpe fra europa, men er det noenlunde kvalitet?   Noen som har importert via ebay eller lignende?    Hvilke kart er enklest og detaljerte med best oversikt?   

Kartplotter/håndholdt:  Maks pris 4-5000 kr,  har sett at man ikke får allverdens for dette, hvilken får man mest for pengene på?  Så stor skjerm som mulig til den prisen, fargeskjerm og god lysstyrke.  Noen anbefalninger?  Hva koster kart for hele europa på slike ?

Papirkart:  Hvor får man kjøpt dette billigst?   Europa.  

Vi reiser ca 23.April og skal være på tur til Sommeren en gang.  Det blir opprettet youtube kanal og facebook page etterhvert om noen ønsker å følge eventyret vårt.

Håper noen kan hjelpe. 

Hilsen Pomologa

En moderne GPS-antenne til PC kan fint stå nede i båten. Litt uklart om du drar med seilbåt eller om det er en motorbåt. Jeg ville i hvertfall gjort alt for å ha en plotter stående slik at du ser den lett fra styreposisjonen. PC eller pad er greit til ruteplanlegging, men når man går i krevende farvann er det å kunne holde øye med kartplotter veldig nyttig.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi burker Ipad med Navtronics som primær, sekundær er Ipad med Navtronics. Da har vi alltid en som er fulladet. Har vanntett deksel på de, så de ligger ute også i kuling og regnvær. Som backup har vi meningsløs dyr plotter både ved ratt og kartbord fra 2007 som ikke er brukervennlig. Ved skjærgårdsseilas bruker vi denne på maks oppløsning for detaljer ved rattet. På havstrekk legger vi ett waypoint på første ankomststed, da slipper vi å se på Ipaden for å se om vi er på kurs. Eller legger vi ikke waypoins på denne. De tre siste sesongene har vi seilt nesten 10 000 nm med dette oppsettet, mye av Europa og norskekysten. Vi har ikke papirkart ombord lenger, hadde det inntill i fjor, men det ble aldri brukt. Plotteren ved kartbordet bruker som kontrollfrik når jeg ikke helt stoler på den som har vakt.

PC ser jeg ingen fordeler med, har brukt det før vi fikk Ipad, bruker mer strøm og er mindre brukervennlig. På budsjett ville jeg prøvd å finne en brukt enkel plotter til . Spesielt når bølgene skyller over båten er det greit å ha ett navigasjonsmiddel som er skrudd fast.

En moderne GPS-antenne til PC kan fint stå nede i båten. Litt uklart om du drar med seilbåt eller om det er en motorbåt. Jeg ville i hvertfall gjort alt for å ha en plotter stående slik at du ser den lett fra styreposisjonen. PC eller pad er greit til ruteplanlegging, men når man går i krevende farvann er det å kunne holde øye med kartplotter veldig nyttig.

Hei, takk for svar, vi skal seile nedover ja!

Redigert av Pomologa (see edit history)

Hilsen Pomologa

GPS på Ipad fungerer veldig bra, både nede i båten og oppe (biskaya, nordsjøen og skagerak testet). Viser riktig fart, og der vi krysstester mot possisjoner er den riktig. Både WIFI og dataroaming av, så bruker bare GPS antennen. Ekstern antenne er ikke nødvendig.

Hvilken rute skal dere ta? (min anbefaling er å seile rett ned til nord spania, og bruke tiden der og Portugal).

Kjører samme løsning som pacuare, og er veldig fornøyd med det. Vanskelig å finne gode detaljkart til en pris i nærheten av den f.eks. Navionics på iPad opererer med. Jeg ville hatt et par andre kilder til GPS-signal og minst to iPader, men klarer ikke se behovet for de helt store investeringene utover dette.

Har ikke papirkart ombord, og har ikke hatt detaljerte kart på plotter. Har GPS-puck til laptopen, mener jeg kjøpte den på Clas Ohlson for noen få hundrelapper.

• 3 uker senere...

Da ble det denne båten

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64770906&ref=favorites&favoriteListId=2733183

Inkludert en god og ny kartplotter.  

1-2 ipader som backup med navionics europe.  danmark på kartplotteren..

vi holder på å opprette nettside hvor det blogges, og hvor videoserien vil bli postet.

Vi seiler Stavanger- Portugal til å begynne med  ETD er 1.mai fra Stavanger havn - Mandal og så Danmark tidlig om morgenen etter, så tar vi alt derfra nedover. 

Hilsen Pomologa

Gratulerer! Klarer ikke skjønne annet enn at det var et veldig godt kjøp om det ikke er flust av alvorlige feil og mangler som ikke er nevnt i annonsen. Kombinasjonen relativt ny motor og vindror sparer mye frustrasjon.

Takktakk.

Fikk prutet en god del, var også nede og inspiserte båten og alt så fint ut, motoren fikk full service igår, gjennomføringer så fine ut, 6 par med seil, 2 spinnakere blant annet.  Elektronikken var nylig byttet osv osv.  Så er veldig fornøyd:)

Hilsen Pomologa

Spennende! Jeg har samme båt, bare 3 år yngre.

Bare å vaske og impregnere sprayhood'n og sette kurs sørover :)

Om kjøleboksen er av typen termoelektrisk, og ikke kompressor, så sluker den strøm fra batteriene. -bare så dere er obs.

Dere skal seile langt: bytt ut madrassputene hvor dere skal sove til jysk ett eller annet enkel skumgummimadrasser og lag spilebunn. Da unngår dere mye kondens i madrassen. -særlig fremme i forpiggen.

Stikkøya akter er helt konge, og er lang. Men litt knotete å komme seg inn i pga kartbordet.

Vet ikke hvordan det er med septik nedover i Europa i havner, men jeg fikk plass til en tank under forpigg SB side.

En veldig god og sjøsterk båt.

Det blir mye seil å drasse på iom det er stagkroker forran. Plukk ut de beste.

Det er jo nærliggende å bruke forpiggen som oppbevaring av seil og stuerom. Da blir det jo også et lukket toalettrom med privatliv.

Jeg har montert dusj oppe i cockpit.

Lykke til, bare spør om båten om det er noe.

Les tråden "papirkartenes tid er forbi" med siste innlegg i 2014..siden den gang har jeg seilt middelhavet fra Gibraltar til Hellas, og Portugal til Norge, pluss ,pluss. Ved siden av Mastercardet(i havn) er det vel kun Ipaden som har generert i nærheten av glede pr krone, sammenliknet med penger brukt på nautiske publikasjoner, i papiformat, kjøpt brukt, på messe, bestilt fra Danmark, osv. Og det er før jeg har nedbetalt Mastercardet.....

Spennende! Jeg har samme båt, bare 3 år yngre.

Bare å vaske og impregnere sprayhood'n og sette kurs sørover :)

Om kjøleboksen er av typen termoelektrisk, og ikke kompressor, så sluker den strøm fra batteriene. -bare så dere er obs.

Dere skal seile langt: bytt ut madrassputene hvor dere skal sove til jysk ett eller annet enkel skumgummimadrasser og lag spilebunn. Da unngår dere mye kondens i madrassen. -særlig fremme i forpiggen.

Stikkøya akter er helt konge, og er lang. Men litt knotete å komme seg inn i pga kartbordet.

Vet ikke hvordan det er med septik nedover i Europa i havner, men jeg fikk plass til en tank under forpigg SB side.

En veldig god og sjøsterk båt.

Det blir mye seil å drasse på iom det er stagkroker forran. Plukk ut de beste.

Det er jo nærliggende å bruke forpiggen som oppbevaring av seil og stuerom. Da blir det jo også et lukket toalettrom med privatliv.

Jeg har montert dusj oppe i cockpit.

Lykke til, bare spør om båten om det er noe.

Takk for tips.    På denne båten har forrige eier kappet bort 5-10 cm av kartbordet slik at det er mulig å sitte på kanten av køyen for å planlegge sittende.  Dette gjør det også lettere å komme inn og ut av køya.  

Det er Porta potti i denne, forrige eier byttet dette ut med forrige toalett som gikk rett ut i havet.  Gutter på tur som skal seile maks et par dager om gangen får klare seg med dette, og eventuelt tømme tanken i havet langt fra land etter regelverket eller i tømmeanlegg i havn, dette tenker jeg vi finner ut av:)

Sprayhoodn skal få god pleie, lite arbeid for å gjør den fin igjen. 

Kjøleboksen er "Biltema" kjøleboks men av bedre kvalitet enn de biltema selger, denne kan gå på 12v og 220v anlegget. 

Seilene skal sjekkes og vi tar som du sier med de beste og storm + spinnaker. 

Takk for tips med madrasser, skal vurderes. 

Dusj så har vi skaffet en slik gummipose som fylles med vann og henges i sola for å bli varm, mmm varm dusj !

Det vi reagerte positivt på var all den gode og store lagringsplassen som er i båten.  Herlig.

Dette blir bra!

Les tråden "papirkartenes tid er forbi" med siste innlegg i 2014..siden den gang har jeg seilt middelhavet fra Gibraltar til Hellas, og Portugal til Norge, pluss ,pluss. Ved siden av Mastercardet(i havn) er det vel kun Ipaden som har generert i nærheten av glede pr krone, sammenliknet med penger brukt på nautiske publikasjoner, i papiformat, kjøpt brukt, på messe, bestilt fra Danmark, osv. Og det er før jeg har nedbetalt Mastercardet.....

Takk for tips, vi kjøper kartbrikke til plotteren som dekker vest-eurpa. 2400 kr.  Så bruker vi plotter + Ipad, dette holder nok i massevis.  Samtidig som vi har Navionics på Iphone som ekstra backup. 

Hilsen Pomologa

Spørsmål..

Hvilken side (sider) eventuelt apper er best for vær-planlegging ?   Vind, trykk, bølgehøyde.  

Er fornøyd med vindkart på denne siden: http://www.ybw.com/weather   men her må man betale 140 kr mnd for bølgehøyde med mer.

Hva anbefaler dere?

Spørsmål 2.

Når vi legger avgårde seiler vi Stavanger-Mandal, hvor i Mandal er det greit å ligge for en natt, for å kunne komme oss raskt avgårde over Skagerrak når solen står opp.  Noen anbefalinger?

Hilsen Pomologa

Veldig greit å legge seg i Kleven i Mandal om dere skal videre dagen etter.

Dette er rett øst for innløpet til Mandalselva, men husk å gå på utsiden av Gismerøya. Ellers får dere bra info ved å ringe 382-73000 og spørre etter Tilesen på havnekontoret.

Han har seilbåt sjøl, så da får dere sikkert en finfin plass.

Redigert av Snerken (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...