Jump to content

Hvordan fjerne teakplugger?


GeirKS

Recommended Posts

I min båt er de fleste skruene plugget. Nå har det seg slik at jeg må skru ut en del skruer ifm. oppgraderinger og vedlikehold. Er det noen som har tips til den mest effektive og skånskomme metoden å fjerne disse pluggene over skruene på? Pluggene er limt.

 

Det er ikke veldig vanskelig å få de ut, problemet er å ikke ødelegge teaken rundt pluggene.

 

Tips mottas med takk.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet smalt stemjern, ca 5mm bredt. Begynner på midten og "graver" ut spor. Sett eggen på stemjernet samme veien som veden i pluggen. Lav hull/sprekk på midten først og arbeid ut mot sidene. Ikke bruk kanten av hullet som anlegg om/når du benner ut deler av pluggene. Det er en fordel å fjerne fjerne eventuell lakk rundt pluggen først, ellers kan det gå av fliser. Fungerer greit, men tar litt tid. Ville valgt metoden til Perlen om det er mange plugger som skal fjernes.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt det særlig ofte og uansett er det så lenge siden at jeg ikke husker om jeg har gjort det i det hele tatt - men jeg har ihvertfall tenkt på en mulig måte :rolleyes:

 

Forutsetning er at skruehode er noe mindre enn plugghullet. Så brukes et trebor - med senterspiss og 'kniver' ytterst - som er ørlitigran mindre enn pluggen men større enn skruehodet og borer ut mye av pluggen - mest mulig sentralt, men litt av pluggen står igjen. Senterspissen av borret havner omtend i miden av skruens krysspor. Ettersom skruen er noe mindre enn pluggen kan den skrues ut og skruehullet er klart til å lede det originale plugghullbor (av Stanley-type eller tilsvarende) på rett vei til å bore ut resten av pluggen.

 

(Er det noen som har skjønt dette? :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde tidligere den metoden, problemet var at limet som holdt teakpluggen mot teakribs var så sterkt at flising lett oppsto.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har tidligere brukt en metode som ligner Jens', men det har litt lett for å bli flisete. Håper det går bra å borre.  :smiley:

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Må tilstå at jeg bare har forsøkt meg på plugger som har sittet i mer enn 40 år, og de er defintivt ikke limt med epoxy. :wink: Som regel lager jeg en sprekk på midten av pluggen og drar eller graver restene inn mot midten. Hvis det er lakk over limfugen øker sjansen for oppflising. (Samme erfaring med å fjerne gammel natemasse på lakkert dekk.)

 

Annen metode (som jeg ikke har testet) er å borre hull midt i pluggen og skru en passende treskrue inn i hullet. Når denne skruen tar i mot skruen under pluggen, fortsett å skru. Trepluggen skal da komme ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...