origo Startet 16.Mars.2016 Del på Facebook Startet 16.Mars.2016 Har 2 stk VP 44 med EDC- alt 2001 mod. Nå vil ikke den ene motoren gå i revers, kom plutselig. Det er det samme om jeg setter den i gir på flybridge eller nede, den vil ikke koble inn revers. Forover er ikke noe problem. Noen som har forslag til hva som kan være galt ? Har girkasser (ikke drev). Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 (redigert) Er det bevegelse i aktuatoren? Reknar med at det er HS1 gear du har? Redigert 16.Mars.2016 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 (redigert) To ting: 1. enten er hjernen slik at den ikke får signal (sjekk kontaktene dine fra spaker til hjerne) 2. actuatoren som fysisk skal dytte gearwiren får ikke beskjed. (igjen sjekk kontakter) Med uflaks så har en av disse tingene blitt ødelagt, men derfor greit å sjekke kontakter + måle at det går signal gjennom ledningene hele veien før man bytter. Det er så mange versjoner av disse systemene ute og går at jeg kan ikke i detalj si hvilket du har. Mener at man nå i dag er på 3 eller 4 generasjon allerede. Dessuten er disse bygd av Teleflex, men på VP spec, slik at de fungerer ikke helt identisk med Teleflex sine heller. Skal jeg tippe vil jeg tro at ditt system er av de tidlige som ikke er 100% NMEA2000 styrte. Da vil du ha en hjerne og to actuatorer for hver motor. En acuator for gass og en for gir. Dog er det mulig at den for gass ikke er der, fordi signalene blir tatt rett inn til edc hjernen. Start ved giret følg gearwiren til actuator og du vet hvilken som skal sjekkes. Følg så ledninger fra actuator til hjernen og du vet hvilken hjerne som evt kan være problematisk. (N.B) også her kan det tenkes at hjerne og actuator er samme enhet, generasjon 2 hos Teleflex har det slik. Lykke til, fortell gjerne hvordan systemet er lagt når du har funnet ut av det, siden det er så mange løsninger Redigert 16.Mars.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
origo Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Det er ikke wire inn i gearkasse, er elektronisk helt inn i gearkasse. Vi har prøvd å bytte om på "actuator", de som går fra kontaktklips og inn i gearkassen (har ikke veldig mye peil på dette). Vi byttet de om, og en pers med god peil målte disse, så disse er i orden. Så alt fra spaker og inn til gearkasse skal nå være ok. Det må vel da være noe inni kassa som er feil, og hva? Det skjedde plutslig. Byttet olje+ filter på gearkasser rett før jeg la båten i opplag, og nå får jeg altså ikke denne motor i revers. Har kjørt max 20 min etter oljeskiftet. Takknemelig for tips . Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 - Typebetegnelse for gear..? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Det er ikke wire inn i gearkasse, er elektronisk helt inn i gearkasse. Vi har prøvd å bytte om på "actuator", de som går fra kontaktklips og inn i gearkassen (har ikke veldig mye peil på dette). Vi byttet de om, og en pers med god peil målte disse, så disse er i orden. Så alt fra spaker og inn til gearkasse skal nå være ok. Det må vel da være noe inni kassa som er feil, og hva? Det skjedde plutslig. Byttet olje+ filter på gearkasser rett før jeg la båten i opplag, og nå får jeg altså ikke denne motor i revers. Har kjørt max 20 min etter oljeskiftet. Takknemelig for tips . Hvis ting er som du beskriver over, er det riktig som du antar at feilen må ligge i selve girkassen. Du er nok nødt til å oppgi mye mer info om girkasse, årsmodell etc etc skal du kunne få hjelp her nå. Jeg kan ikke mye om gear, da jeg selv er drevmann, så derfor må andre hjelpe deg. Men merkelig om det ikke er en utvendig girskifter (av noe slag) som du fysisk kan prøve å flytte mellom forward, neutral og reverse? Sitér dette innlegget Link to post
origo Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Har funnet feil på dette. Gearkasse er en Hurth HS 63AE-A 2,52 Jeg måtte bytte "styreenheten" (heter sikkert noe annet på fagspråket), den som seluloider er festet i (actuartoren??) .Denne ligger bak på gearkassen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.