Jump to content

Batterikabel + kabelsko?


Whistler

Recommended Posts

Batterikabel (50 kvmm) + kabelsko. Hvordan får man disse til å henge sammen? Tang? Hammer? Lodding?

 

Forslag eller viten mottas med takk.

<{POST_SNAPBACK}>

Man trenger vel en stor kabelskotang. Når vi har handlet slike kabler og kabelsko, er dette blitt gjort i butikken. Er ikke dette vanlig at blir gjort der man kjøper det?

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det mange kabler du skal bytte ut?

 

Jeg har lånt meg en stor kabelskotang for helt opp til 90 kvadrat som fungerer helt glimrende. Helst bør den være av en type som klemmer like mye rundt hele kabelskoen, dersom den klemmer kun på et punkt er det lett for at det oppstår brudd i noen av kordelene.

 

Elektrikere pleier å ha slike tenger.

 

Etter å ha lest boken on strøm i båt, unngår jeg alt som har med lodding, anskaffer heller fortinnet kabel ut til forbrukerne, så som kjøleskap etc. Helt andre egenskaper enn vanlig kobberkabel, spesielt med tanke på korrosjon.

Men til kraftkabler som det her er snakk om handler jeg i bilrekvisita forretninger (ikke de billigste).

 

Hilsen en som har byttet ut alle kabler i båten sin.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg skal flytte batteriene og batterivelgeren ut av motorrommet. Hadde jeg vist nøyaktig lengde og antall strekk hadde jeg fått kablene terminert der de ble kjøpt, men det er ikke mye stilig med en kabel som blir en halv meter for kort :nonod: , så planen er å strekke kablene først og terminere dem etterpå.

Dersom tang er svaret blir jeg forundret om ikke det finnes en passende tang der jeg jobber.

 

Takk for svarene.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom tang er svaret blir jeg forundret om ikke det finnes en passende tang der jeg jobber.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dersom du ikke har tang så lar mange av båtbutikkene deg låne tang fra dem mot ett depositum og en liten døgnleie.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Når nøden er størst, er hjelpen nærmest

 

 

 

Presstang for kabelsko

For uisolerte loddefrie kabelsko 10-95 mm². 5 stk. kjefter for forskjellige størrelser, som sitter hendig i revolverfatning. Med utveksling og plasthåndtak. Total lengde 680 mm.

 

Bilde

 

Finnes på et Varehus nær deg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når nøden er størst, er hjelpen nærmest

Presstang for kabelsko

For uisolerte loddefrie kabelsko 10-95 mm². 5 stk. kjefter for forskjellige størrelser, som sitter hendig i revolverfatning. Med utveksling og plasthåndtak. Total lengde 680 mm.

 

Bilde

 

Finnes på et Varehus nær deg..

 

Suzuki

Flott! Så etter slik tang på biltema i vinter, men fant det ikke. Kan ha vært utsolgt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Klem på med tang og forsegle det hele med krympestrømpe så blir det pent.

Hvis du ikke kjøper røde kabler til + så kan det være en tanke med noen røde krympestrømper.

Hvis du setter inn kobberenden på kabelen med tectyl el er alt helt topp.

Noen kabelsko er helt tette i enden "bort fra" kabelen, mens noen har større eller mindre hull.

Bruker du de tette blir koblingen tett.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Sekskantpressing er bedre enn dorpressing der det er snakk om vibrasjoner. Biltematanga er typisk dorpress, men selvsagt bedre enn ingenting.

 

Lodding er fullt brukbart om man holder kabelen vertikalt slik at denne suger opp minimalt med tinn. Krever kraftig loddebolt , 500W er passe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...