Jump to content

Hjelp til bruk av rele for å få bedre spenning på varmeren.


Erik

Recommended Posts

Ref denne tråden der konklusjonen er at det sannsynligvis er spenning frem til varmeren som er problemet og innlegg 5 i den tråden anbefaler å bruke rele for å øke spenningen / korte vei / øke kvadratet frem til varmeren.

 

Jeg er usikker på bruken av rele, og håper derfor noen kan være med å verifisere min tenkte måte å løse det på :

 

1 Jeg kapper + og - som går inn på varmeren i dag.

2 Minus inn på varmeren lar jeg gå rett til felles minus/motor via ny tykk kabel.

3 Via rele tar jeg den gamle minus fra bryterpanel til 85 på rele (til jord) (ref tegning/forklaring under)

4 Via rele tar jeg den gamle + fra panel til 86 (styre strøm)

5 + til varmer går på 87 (til forbruker)

6 + fra batteribank (via ny sikring) går via tykk kabel på 30 (Strømtilførsel fra batteri)

 

Høres dette rett ut ?

Er det forskjell på releer, bruk av nr, og virkemetoder ?

Hvilket rele bør jeg i så fall velge for å få rett effekt ?

Hvor mange amp bør releet minst tåle?

Bør sikringen da være tilsvarende, eller litt under ?

 

Forklaring (sakset fra Hafrsjord i en annen tråd):

30 -- Strømtilførsel fra batteri
87 -- til forbruker
85 -- til jord ( bør legges direkte på minus batteri )
86 -- styrestrøm

 

Tegning :

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Eg er vel ikkje heilt enig i dette.

 

punkt 1 - kappe plussledningen og legg den enden som går til varmeren inn på releet på 87.

Den andre enden av samme plussledning går til 85 på releet og styrer då dette.

 

punkt 2 - greit det, men den kan berre skjøtes innpå varmeren sin minus nær varmeren, unødvendig å kutte noko for den saken.

 

punkt 3 - Her er det ein masse om og men. Releet sin 86 skal ha minus, kan hentast frå samme skjøting som i punkt 2.

 

punkt 5 - ja. Sjå siste setning under pkt 1.

 

punkt 6 - ja

 

Magne

Link to post

Hvorfor rele ? 

Uten tiltrekkelig tykke kabler vil ikke et rele i seg selv hjelpe, og hvis kablene er bra nok  så hvorfor ikke ha varmmeren direkte tilkoblet til batteri.

(Det er jo anbefalt for og være sikker på at spenning ikke "bråkutttes" til en varmer da denne må "gå seg ren" når man skrur av)

Et rele i denne sammenheng vi bare gjøre ting mer komplisert.

Link to post

Må si meg enig med siste taler (#4).

 

Det enkle er ofte det beste; skift kabler til mer egnet dimensjon. Har løst flere problemer enn all verdens releer.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Mellom 85 og 86 er en spole som styrer releet, og det spiller ikke noen rolle hva som kobles til minus og til pluss. Denne spolen trekker veldig lite strøm og både pluss og minus kan være 1,5 mm2 kabel. 40A rele er OK. Enig i spørsmålet fra Magne A. ovenfor. Det beste er tilstrekkelig tykke kabler (direkte fra batteri) til varmeren for å unngå spenningsfall.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Pr i dag går varmeren via sikring og bryter i bryterpanelet. Det er denne(disse, for minus kommer og den veien) ledningene som er både lange og sikkert litt for tynne i forhold til lengden.

Men i tillegg er det jo en egen bryter/panel for varmeren (start/stopp/etc) i tillegg (over køya).

Vil det altså være tilstrekkelig å koble hovedstrøm for varmeren rett på batteri da altså, og bare bruke den egne eber bryteren?

 

Jeg har jo batteribryter (som stort sett alltid er på). Jeg kan jo da hente strøm rett til varemeren derfra, og kun ha bryteren over senga som av/på bryter i det daglige).

 

Er det en OK løsning da altså ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Lars H. kom meg i forskjøpet, men ja..

 

Står i alle bruksanvisninger jeg kjenner til (Wallas), og du kan godt gå gjennom en hovedbryter. Bare husk å ikke slå denne av før varmeren er ferdig med nedkjølingsprosessen.

 

Bruk kabelkalkulatoren for å finne ut hvilket tverrsnitt du trenger.

 

At du har et ekstra styringspanel over køya påvirker ikke strømmen inn til varmeren. Her går det bare styringsstrøm i små mengder

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Problemet her er original kablene, og koblingspunktene i kontakten. De innbyr ikke til hverken 6 eller 10mm2

Tipper originalen er max 4mm

Boka sier <5m 4mm2 og >5m 6mm2

 

Går jeg rett på batteri er avstand kanskje 2m, nå er den nok over 5.

 

Jeg har ikke montert dette selv, men det er jo ikke sikkert forrige eier har vært seg dette helt bevist.

 

Tenker da tykk kabel frem til rett før kontakt og original siste bit inn i i varmer. Må bare passe på å koble meg inn på batteriet på rett side av battmeteret.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Er ikke avstand til batteriet mer enn ca 2 m? Da skal 4mm2  holde i lange baner. Husk hengesikring !!! 

 

Om det nå er 4mm2 kabel  frem til bryterpanel, og videre frem (tilbake) til varmer med samme dimensjon, så vil du ha et spenningsfall i bryterpanelet. Og dette blir ikke bedre om anbefalt lengde/4mm2 overstiges og du egentlig burde ha 6mm2. En ganske vanlig monteringsfeil.

 

Tommelfingerregel for Wallas dieselvarmere/kokeapparater er slik: 4mm2 inntil 4 mtr, økes med 1mm2 pr mtr. Samme tall kan sikkert brukes for Eber. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Jeg har finlest mer. Det er den totale lengden fra batt minus til batt + (altså 2 ganger lengden av kabelen da) som ikke skal overstige 5m slik jeg tolker det nå.

 

Jeg tipper det er ca 5 meter en vei fra bryterpanel i dag (altså 10 m totalt frem og tilbake) og ytterligere 5 meter derfra til batteri (men da via 70mm2 kabel som jeg byttet til i forfjor).

 

Jeg tenker nå å øke til 10mm2 og i tilleg gå rett til batteri batteri som er kanskje 2 meter unna, og da er biten med original 4mm2 inn i varmeren bare 30cm, resten av avstanden blir bra.

Så satser jeg på det holder, eller blir bedre i ihvertfall, for det er ukomfortabelt å måtte stå opp og starte motor for å få varme, og er det andre båter i nærheten er det flaut og skammelig i tillegg  :blush:

 

Vil hengesikring si en slik en ? :

bilde

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Du trenger ikke koble deg inn på orginal stikket til varmeren. Du kan like greit kappe ledningen før stikket (fra varmeren) og skjøte deg innpå her med de nye tykke kablene. Bruk fek.s gule kabelsko på de tykke og blå kabelsko på de fra varmeren. 

Link to post

Er ikke avstand til batteriet mer enn ca 2 m? Da skal 4mm2  holde i lange baner. Husk hengesikring !!! 

 

Tommelfingerregel for Wallas dieselvarmere/kokeapparater er slik: 4mm2 inntil 4 mtr, økes med 1mm2 pr mtr. Samme tall kan sikkert brukes for Eber. 

 

For at jeg ikke skal misforstås helt: Det dreier seg (selvsagt) om 2x4mm inntil 4 mtr, og økning med 2x1mm2  pr mtr,

 

Jeg tenker nå å øke til 10mm2 og i tilleg gå rett til batteri batteri som er kanskje 2 meter unna, og da er biten med original 4mm2 inn i varmeren bare 30cm, resten av avstanden blir bra.

Så satser jeg på det holder, eller blir bedre i ihvertfall, for det er ukomfortabelt å måtte stå opp og starte motor for å få varme, og er det andre båter i nærheten er det flaut og skammelig i tillegg  :blush:

 

Vil hengesikring si en slik en ? :

bilde

 

10mm2  høres mye ut for et strekk på 2 mtr. Jeg mener det må være nok med 2x4mm.  Har du regnet feil et sted?

 

En slik hengesikring ja. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...