Skarpnes25 Startet 17.Mars.2016 Del på Facebook Startet 17.Mars.2016 Hej, Jeg er ved at tage mit drev af for at udskifte bælgene men jeg kan simpelt hen ikke få drevet af, og jeg ønsker self. ikke at skade det Jeg har fulgt alle vejledninger så det burde jo være lige til at trække ud. Det skal siges at båden har været på land i ca. 19 år. Skal jeg bare brække løs eller har i nogen forslag? Jeg synes overhovedet ikke at jeg kan trække drevet tilbage. Her er billeder, håber at i kan hjælpe. Sitér dette innlegget Link to post
bergsvein Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Hei. Du må være sikker på at du har dratt de to boltene på sidene nokk ut slik at drevet er løst. Ser på bildene dine at du har fått løs feste i styrehjelmen, samt festeboltene til tiltsylinderene. når alt dette er gjort og gir kabelen er løsnet, samt alle slangeklemmer på belgene og s-slangen er løsnet, så skal drever bare være å dra drevet rett bak slik at drivknuten sklir av aksling-tappen på motor. hvis det fremdeles sitter fast så kam det være rust mellom aksling og knute. Hvis det er tilfelle så har ikke jeg noen god løsning annet en rustløsende spray. Vær forsiktig med å bruke for mye kraft da du kan ødelegge skjoldet eller drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Bruk rustløser ja, og om drevet fremdeles henger, ville jeg fått godt drag på stroppen du har på plass. Så hadde jeg tatt en akslingsbit/kort jernstang og satt mot indre del av knuten og gitt den et par slag med håndslegge. Da "sjokker" du rusten mellom knute og drivaksel og da bør det glippe... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Skarpnes25 Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Hej, Boltene i begge sider er løsnet helt. Jeg kan løfte og sænke drevet op og ned. Gear kabel holderen er løsnet og alle slangeklemmerne er løsnet + vandindtags slangen er pillet af. Jeg må prøve at sprøjte noget rustopløser ind og se om det hjælper. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Hvis den har stået stille i 19 år så er der sgu nok noget, som sidder fast; efter det du skriver må det selvfølgelig være kardanledet på udgangsakslen fra motoren. Jeg tvivler på du kan få rustløsner til at trænge derind, men det er da et forsøg værd. Jeg ville forsøge mig med en glidehammer. Små slag, små slag, og få fat helt inde i kardankrydset. Krydset er såmænd alligevel nok (også) rustet sammen efter så lang tids stilstand. og hvis du trækker i/slår på huset risikerer du, at det revner. Den billigste virker rent faktisk: http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=glidehammer Eksploderet view af drevet kan du være heldig at finde her: http://www.marinepartseurope.com - omend det ser ud til at være et meget tidligt VP-DP, så det er ikke helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Mars.2016 Del på Facebook Svart 18.Mars.2016 Det sitter nok i akselen. Enkelte ganger ruster splines på akselen fast i platen som sitter skrudd i svinghjulet på motoren. Dette er så langt inn, at det er omtrent umulig å komme til med olje, varme eller andre lure triks fra drevsiden, og ikke får du ut motoren når akselen sitter fast heller. Som oftest er løsningen brutal vold, legg noen planker mellom gaffelen som holder drevet og transomfestet, løft opp drevet og slå det nedover, hardt, da får man hele vekten av drevet med seg i slaget. Husk at det er aluminium, det tåler en hel del, men ikke alt. Dersom ingenting virker, og jeg har vært borti i slike tilfeller, så er løsningen rett og slett å kappe akselen. Man kan som regel glemme å få løsnet kryss eller dobbeltlagerboksen, ettersom det er for trangt, slik at enkleste måten å få av drevet på, er å kappe det av, og så bytter man helt enkelt gaffelen på akselen, mot drevet, etterpå. Jeg ville selvfølgelig forsøkt store mengder vold før noe kappes, men ny aksel koster ikke mer enn at det ikke er verdt å stå i dagevis å plundre. Sitér dette innlegget Link to post
Skarpnes25 Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 En STOR tak til mthoms som har været forbi og hælpe mig med at få afmonteret drevet. Løsningen var at banke drevet ud med en glidehammer Efter 19 år stilstand sad det godt fast. For andre der ikke kan få drevet af vil jeg klart anbefale en glidehammer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.