Jump to content

Nasa batterimeter, charge/discharge


Kronidiot

Recommended Posts

Du har nok rota med et eller annet som ikke er tegnet inn. Det du har tegnet er slik som bildet jeg la ut her viser, slik jeg kan forstå. Og hos meg fungerer det glimrende. Ledningene fra shunt til instrument, hvordan er det med dem?

Gul ledning fra instrument går inn på forbrukside av shunt. Hvit og svart går inn på batteride. I tråd med manual.

Har nå koblet alt direkte på shunt. Med følgende resultat:

 

På dette bildet er alle lys slått på

bilde

 

Her er lys og kjøleskap slått på

bilde

 

Her er kun kjøleskap på

bilde

Redigert av trampeklapp (see edit history)
Link to post

Og da funker det helt utmerket, så vidt jeg kan se. Da har du en 'ond ånd' i minusskinnen. Et eller annet ligger bortpå. Bytt skinnen eller behold det slik som du har det nå. Eller, om du kobler skinne eller ikke, resultatet på batterimonitoren skulle blitt det samme. Skinnen er jo bare for å få ryddigere plass til flere tilkoblinger.

 

Nei, som Havlengt påpeker, med 12,6 V burde vel ikke batterikapasiteten vært 100 %. Det er et poeng.  For 100 % (avhengig av batteritype), burde vel være i området 12,8 V.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Du må ikke kaste det på sjøen. Det skal leveres inn som spesialavfall, elektronikk. Finn noe annet som passer i hølet.

?

Ser ut til at det er minusskinna fra biltema som er skurken. Fungerer, slik jeg kan se det, utmerket når alt kobles direkte på shunten... Minus til startbatteri skal også på forbrukside, riktig?

Link to post

Det kan være at du eventuelt har et brudd i skinnen eller tilkoblingene der. 12,7 V burde vel gi i området 85- til 90 % restkapasitet, ser rimelig ut som vist. Så da kan du vel kaste skinnen og beholde resten. Du skal koble slik du har tegnet over, det er riktig. Bare ikke rot plussen til startbatteriet inn i loopen som går til batterimonitoren på noe måte.

 

Hvis du skal måle startbatteriets kapasitet, må du ha en ekstra shunt, forutsatt at instrumentet er beregnet på flere batterier.

Link to post

Nei, som Havlengt påpeker, med 12,6 V burde vel ikke batterikapasiteten vært 100 %. Det er et poeng.  For 100 % (avhengig av batteritype), burde vel være i området 12,8 V.

Ikke med belastning på. Det kommer dessuten an på batteriets indre motstand, som vi ikke har fått noe informasjon om i denne tråden. Detsom dette er et lite og dårlig batteri kan godt 12,6V være riktig ved gitt strømtrekk.

 

Det er forresten ingenting i veien for å koble utstyret via den skinna du har, men det må være som Havlengt sier, du har nok en "tjuv" som ligger bort på polene et annet sted som du ikke har tegnet inn. Dobbeltsjekk alle ledninger som er koblet til skinna, det er noe som ikke samsarer der. Hvis ikke må det være som Hulda sier, at du har en ond ånd i skinna :giggle:

Link to post

Og det betyr???

Det eg meinar er at du ikkje skulle hatt så lav batterispenning med ca 3A belastning etter kort tid ( reknar ikkje med at dette har stått på lenge ved testing ) Du hadde jo 12,9V før du la inn last.

%-vis har du 100% restkapasitet, medan spenningen er nede på 12,6V.

fem spørsmål:

- Kor stor er forbruksbanken din i Ah?

- Er batteribanken frisk?

- Har du kalibrert instrumentet ihht. kapasitet på forbruksbank?

- Kva er dimensjon / lengde på ledningane som måler batterispenning?

- Kvar er nevnte måleledningar for spenning tilkopla?

 

Dette for å forstå årsak til lav spenningsmåling ved belastning.

Link to post

Det eg meinar er at du ikkje skulle hatt så lav batterispenning med ca 3A belastning etter kort tid ( reknar ikkje med at dette har stått på lenge ved testing ) Du hadde jo 12,9V før du la inn last.

%-vis har du 100% restkapasitet, medan spenningen er nede på 12,6V.

fem spørsmål:

- Kor stor er forbruksbanken din i Ah?

- Er batteribanken frisk?

- Har du kalibrert instrumentet ihht. kapasitet på forbruksbank?

- Kva er dimensjon / lengde på ledningane som måler batterispenning?

- Kvar er nevnte måleledningar for spenning tilkopla?

 

Dette for å forstå årsak til lav spenningsmåling ved belastning.

Bank er på 220A. Instrumentet er kalibrert. Banken er så vidt jeg vet frisk (har ikke målt). Ledningene er de som kom med meteret.

Link to post

Koble fra alle minuspolene fra skinne og sett på en og en kanskje du finner ut hvem kurs som du har en feil på. Hadde også tatt bort minusen på startbatteriet

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hvis du har batteri på ene siden av shunten, og ellers all annen minus på andre siden, og det fremdeles er feil, er det enten noe galt med deg eller NASA.

...eller du kan lese hele denne tråden på nytt og kanskje formulere deg på en annen måte... Men ja, det kan være feil på meteret, selv om det er lite trolig. Det betyr ikke at det dermed er noe galt med meg. Men at noe er galt med en av mine kurser, DET er absolutt mulig!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...