Jump to content

Oljetrykk på Yanmar 6lp-stz 270hk

liberty

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt Yanmar 270 hk. I serviceboken står det at oljetrykket skal være 0,3 bar eller mer på tomgang og 4,5 bar på 3800 omdreininger. På varm motor er det bra trykk 1,2 på tomgang men på fult får jeg ikke mere en 3 bar. Jeg har målt med manuell måler og den viste det samme hva har dere andre i oljotrykk på fult som har Yanmar 6lp-st serie ?

Har samme motoren (dvs. m/gear 290 HK) som jeg kjøpte brukt for et par år siden.

Jeg var også veldig skeptisk til oljetrykket - spesiellt på tomgang som jeg synes var lavt.

På varm motor er trykket hos meg også ca 3 bar, så det er (forhåpentligvis) normalt.

På tomgang har jeg ca 1 bar

Edited by dacapo (see edit history)

Hvis motorfabrikanten angir 0,3 bar som minimum oljetrykk ved tomgang på varm motor så er 1 bar god margin. Oljetrykket er nok basert på en kvalitet som sikkert er spesifisert i brukermanualen. Hvis oljekjøler ikke gjør jobben sin og temperaturen blir noe høy så synker trykket i oljekretsen. Ved endt "hardkjør" av motor så kan det være riktig å la den gå litt noen minutter på tomgang slik at temperaturen får synke og stabilisert seg noe, før den stoppes.

XD3P

Edited by XD3P (see edit history)