Jump to content

Ok å legge eksosbenden i saltsyrebad for å fjerne rust?

Maika

Recommended Posts

Her er saker, svært miljøvennlig iallefall https://www.eiker.no/main.aspx?page=articlelist&gid=1602

Evt. 

Evt. 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Slike støpegodsgreier har en (stor) del grafitt innblandet. Og det stoffet er noe av det mest stabile på planeten. Jernet ruster som jern pleier å ruste. Grafitten blir igjen i samme fasong. Derfor kan du få lekkasjer gjennom noe som ser veldig solid ut. Enkelt forklart. Derfor sier jeg ikke at det er fullstendig bortkastet, men bruk en smule kritisk vurdering etter syringen.

Enig i at det ser slitent ut, men det er langt i fra å ruste hull (der jeg kan se), og det er fin flyt gjennom "saltvannskanalen".

Et slik eksosbent koster ikke mye i forhold til hvilke følgeskader du kan få hvis dette ryker eller går hull på.

Her er min opplevelse..siste dagen i feeien i fjor..

https://baatplassen.no/i/topic/121105-uheldig-avsluttning-på-ferie-fikk-hele-båten-fylt-med-svart-sot/

Heldigvis så lot det seg gjøre og fikse hele båten. Men begge motorer ut for oppshining, strippet så godt som hele motorromet alt av isolasjon byttet. + alt av innventar er pigmentert opp og byttet, alt av tepper, tak vegger. Skinnsalonger renset og pigmentert av skinnmaker tepper dyner madrasser puter private tekstiler ja alt har vært ute av båten. Elektronik og instrumenter har tålt påkjenningen av en sot og røykmasse som inneholder syregasser som brenner sag fast i alt.

Dette er ikke noe jeg unner noen og oppleve. I dag nesten 9 måneder etter hendelsen er vi snart ferdig med renoveringen. I dag har vi hatt vaskebyrå for siste utvasking . Mulig sjøsetting i morgen eller mandag.

Jeg kan ikke svare på om en slik rustbehandling vil hjelpe deg, men husk og sjekke godset nøye. Du merker ingen ting før det skjer og da er det forsent..lykke til

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Ja, jeg har lest om din ulykke tidligere, Bergstad, og føler med deg.

Siden dette er en seilbåt, er nok motorene litt mindre prioritert enn dersom jeg hadde hatt motorbåt, men jeg trives ikke med at ting blir såpass sliten som dette.

Når jeg nå har lest mye om hvordan akkurat disse til Volvo Penta er av ymse kvalitet og burde byttes etter ikke for mange år, og mine motorer er 17 år, så gjør jeg vel best i å bytte i hvert fall denne ene (og så får jeg sjekke den andre snart).

Jeg såvidt begynt å vurdere så vidt å bytte ut motorene helt, men det blir dyrt med to nye 30-hestere, og jeg syns det er moro å pelle på disse. (Dessuten har jeg mest lyst til å bytte til elektriske motorer ala dette https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=37973.)

Når jeg nå har lest mye om hvordan akkurat disse til Volvo Penta er av ymse kvalitet og burde byttes etter ikke for mange år, og mine motorer er 17 år, så gjør jeg vel best i å bytte i hvert fall denne ene (og så får jeg sjekke den andre snart).

Eksosblandebend er en slitedel på lik linje med filtre, impellere osv og hvis det har holdt i 17 år er det vel ikke mye å klage på. Det finnes motorer med bend i syrefast men de kan forårsake galvanisk tæring. VP har neutra-salt anlegg for de som har behov for det, ferskvannsflush kan også monteres.

Som du sikkert husker fra fysikktimene så har alle metaller en plass i spenningsrekken. Syrefast stål er høyt på denne og f.eks sink, magnesium og aluminium står lavt, altså lavere spenning. Når man setter sammen metaller med stor forskjell i spenning trengs bare en elektrolytt for å starte galvanisk tæring. Aluminiumslegeringer som i utgangspunktet har god korrosjonsmotstand kan bli tæret hvis man monterer noe av syrefast i nærheten. Offeranoder blir benyttet der det er hensiktsmessig men problemet bør unngås ved å velge materialer som ligger nær hverandre i spenningsrekken. Støpestål har god korrosjonsmotstand og kan enkelt masseproduseres billig med plenty godstykkelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...