Jump to content

Uheldig avsluttning på ferie , fikk hele båten fylt med svart sot


BOBO II

Recommended Posts

I dag var en trist avsluttning på ferien. På tur hjem i fra Son lå jeg og kruste i marsfart ca 21kn. Bare for og blåse motorene litt rene for sot etter mye dorgefart i 4 uker. Satt og tenkte på at i år som i fjor så har alt fungert helt utmerket. Ingen ubehagelige overraskelser med et eller annet på motorer eller det tekniske.

Men i det jeg smilte og koste meg med mine tanker kommer rederinnen løpende opp på fly og roper at det brenner nede. I samme øyeblikk hun skriker ut slokner begge motorer og svart kompakt røyk siver ut fra begge utluftinger på skrogsidene. Jeg hiver meg ned fra flyen og møter en vegg av svart og sotfylt røyk i hele cabinen som er ugjennomtrengelig. Rederinnen løper in i cabinen og ned i gjestelugaren i svartrøyken og roper smykkene mine skal jeg da ha med meg dem skal ingen jeskla torsk få svømme rund med i magen. Da hun kommer ut igjen er hun full av sot. Vi forbereder oss på og gå i fra båten og over i jolla. Så ser vi på hverandre og blir enige om at vi ser ingen flammer og bestemmer oss for og lukke opp alle luker og vinduer for å bli kvitt en del av røyken.

Etter 5 minutter og jolla klar for låring fikk vi luftet ut det meste av røyken fra cabinen

Vi er fortsattveldig usikker på om det brenner men kan ikke kjenne om det er mye varmeutvikkling fra noen steder i cabinene.

Tar da skjansen på og åpne motorromsluken i cabinen og er klar for og smelle denne igjen hvis det skulle vise seg at det brenner, men kun en volsom sotful og svart røyk velter ut fra kjellern. Ikke var det mulig og se noe der nede for alt var svart, ble litt engstelig for dieseltankene som var nesten fulle, hadde det vert noe varme der nede regnet jeg med at det hadde smelt for lenge siden.

Rederinnen og jeg begynner nå og få roen tilbake og tankene på plass igjen. Må jo finne ut hva som skjedde, får på meg de gamle arbeidsklærne og krabber ned i kjellern lyser overalt med lommelykt på begge maskiner men det er ikke greit å se hva som er hva. Må føle meg frem der nede til rederinnen fikk skrudd på lyset og ser til min store forbauselse at eksoskrøken på BB motorer var knekt tvers av ved turbo. Flaksen var at krøken ikke hadde falt helt ned i bunn av båten hadde det skjedd ville båten ha fylt seg med sjøvann også. Blir litt fortumlet og tenker på hvor mye faanskap en slik hendelse kan gi.

Etter god utlufting i båten får jeg start på SB motor og tusler den korte strekningen fra Vollen og inn til hjemmehavn på en motor fikk fortøyd og roet det meste ned med en iskald lettøl som der og da smakte som en ekte tuborg☺

Får nå håpe at ingen av motorene har tatt skade av denne sotfylte røken de har dratt inn. Forsikringselskapet ble kontaktet og 1 time senere sto det et saneringsfirma (polygon) på brygga, de fikk satt inn vifter i kjellern og noen boller med et kjemisk middel i cabinene. I morgen kommer takstmann og et firma (mykoteam) som skal måle syregasser i båten. Ble litt imponert av Nemi Forsikring for den raske responsen. Men det gjenstår å se om servicen blir like bra når takstmannen har vært der??

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Det var leit å høre Bergstad :-(

Må være noe av det verste man kan oppleve under gange at svartrøyken velter ut av motorrommet.

og med flybridge oppdager man slik dessverre senere enn om man hadde sittet inne.

 

Er dypt imponert over hvor rolig og behersket dere taklet denne dramatiske situasjonen før dere skjønte at det ikke brant der nede. Må si jeg synes fruen din er vel modig som ville hente smykkene sine, Hehe ;-)

 

Ble det mye sot utover selve motorrommet? Tenker på interiør, taktrekk osv.

 

Apropos. På tidlig 90 tallet så jeg en P414 på vei ut av middagsbukta retning gåsøya. Idet den dreide ut rundt hareholmen og opp mot vinden veltet røyken ut av cockpitdøra bak dem uten at de enset noen ting der de satt på FB i god motvind.

 

Var 99% sikker på at det var brann pga farge og intensitet på røyken.

Jeg var vel 16-17 på den tiden og hadde fått låne båten til opphavet. Vi kom innenfra store ostesund mot syd og ga flate hendler for å ta de igjen (brøt fartsgrensa med P35 så det sang) og fikk kalt på Tjøme radio på VHF .

 

Vi kom opp på siden ett minutt etter og gjorde de oppmerksom på hva som skjedde rett bak dem.

Større øyne har jeg aldri sett før idet de oppdaget den massive røyken bak dem.

 

Omtrent samtidig så jeg flammer i cockpit og ut av ventilasjonen i skrogsidene.

Og det gikk fort skal jeg si. Et minutt senere veltet flammene ut av siderutene som knuste og vi plukket de opp fra baugen. Fikk med et tau så vi holdt den litt unna grunnene SV for ostøya så brannbåten skulle komme til.

Brannbåten kom på ca 10 min og begynte å spyle, men det brant hull i skrogsidene ganske tidlig så den sank.

 

 

Krysser fingre og tær for at forsikringsselskapet ordner opp på en tilfredsstillende måte. Det lover jo godt så langt :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Godt at dette gikk bra. Og et lyspunkt i det hele er jo at det skjedde i slutten av ferien, så ble i alle fall ikke ferien ødelagt.

 

Skyldes alt sotet og røyken at noe i nærheten av eksoskrøken har tatt fyr? Eller er det selve eksosen fra motoren som har sotet ned båten?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var leit å høre Bergstad :-(

Må være noe av det verste man kan oppleve under gange at svartrøyken velter ut av motorrommet.

og med flybridge oppdager man slik dessverre senere enn om man hadde sittet inne.

Er dypt imponert over hvor rolig og behersket dere taklet denne dramatiske situasjonen før dere skjønte at det ikke brant der nede. Må si jeg synes fruen din er vel modig som ville hente smykkene sine, Hehe ;-)

Ble det mye sot utover selve motorrommet? Tenker på interiør, taktrekk osv.

 

Ja dessverre sap hele båten har fått et tynt lag med sot som du ikke ser, men når du drar fingrene over så sitter du igjen med sot på fingertupper. Når jeg var nede i cabinen så kom det svart røyk ut i mellom panelet på veggene og under teppe over motorluker. Sotrenner kan sees til og med der hvor spakene sitter og er skrudd med 4 skruer.

Men motorrommet er helt for jæve.... dette er nyoppusset og Motorer nylakkerte.

 

Skal legge ut nye bilder før og etter skaden

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Godt at dette gikk bra. Og et lyspunkt i det hele er jo at det skjedde i slutten av ferien, så ble i alle fall ikke ferien ødelagt.

Skyldes alt sotet og røyken at noe i nærheten av eksoskrøken har tatt fyr? Eller er det selve eksosen fra motoren som har sotet ned båten?

Det tok heldigvis ikke fyr i noe men isolasjonen ved utløpet på turboen og på dieseltanken løsnet fra underlaget.

Iom at begge motorer ble gradvis strupet av røyken så antar jeg at det må være uforbrent diesel som gjør store mengder svart røyk og sot. Det var så mye røyk i cabinene at du ikke kunne se hånda forand deg når du strak denne ut.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Huff. Kan bare forestille meg hvordan dere har det nå... Dette blir mye jobb om det skal bli 100 selv om det ikke er kølsvart overalt.

 

Ideelt sett bør jo alt av plater og trekk skrus ned og vaskes bak før evt nye trekk og tekstiler, motorer ut osv. Ufattelig mange kriker og kroker i en stor båt.

Men du har jo en særdeles strøken P45 og kan dokumentere tilstand og mye ting som er gjort og oppgradert. Det tror jeg vil være nyttig i forhold til forsikringsselskapet og jeg hadde kjørt hardt på at ting skal tilbake til den standen det var før skade.

Kanskje det hadde vært en ide å få satt den på et anerkjent verft med innelagring hvor det kan arbeides utover høsten og evt vinteren under ordentlige forhold?

 

Lykke til Bergstad. Krysser alt jeg har for at det går så glatt som mulig med selskapet og reperasjonen :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bilder før skade i motorrom

bilde

Noen bilder tatt i går kveld noe dårlig kvalitet på bildene . var ikke enkelt og krabbe rund der nede i all soten :

bilde

Sier litt om røykutvikling ved og se på dette luftfilteret og her ser der hvor eksos krøken har gått tvers av . 

begge mine krøker er sveiset fast i flensen. gikk gjennom begge krøker før ferien og alt var helt normalt ingen sprekker eller varsku om at her kan noe skje.

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Veldig kjedelig. Var eksosbendene gamle? Er jo forventbart at de tar kvelden med tid og stunder. Blir spennende om du får noe på forsikringen.

 

Da mitt første røk for 3-4 år siden kjøpte jeg to. (Veldig dyrt originalt). Og hadde nødvendig verktøy ombord. Det andre røyk sommeren etter. Satt nede og hørte heldigvis lyden som endret seg, så konsekvensene var ikke så store. Grunnen til at jeg ventet med det andre var at jeg trodde det var skiftet da det så så nytt ut. Men det var nok bare overmalt.

 

Håper det ordner seg greit. Nesten grunn til å sette ned en CO varsler i motorrommet, dette. Da får man vel varselet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Dette var jo en utrolig kjedelig avslutning på ferien. Godt at det ikke falt ned med påfølgende vannlekkasje.

Fikk lyst til å legge inn hvordan dette er anordnet på min båt. Om man ser så går det et stag fra motoren og opp på bendet, samt at ved stigen kan man se ei støtte som står festet under slangen.

Har ikke tenkt over dette før, men det er jo en ekstra sikkerhet om noe skulle ryke eller løsne.

Bendet er for øvrig lakkert syrefast.

bilde

 

 

Håper forsikringen dekker dette for deg Bergstad !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har de samme stagene hos meg også VannTro er nok det som har reddet båten fra og bli fylt opp med vann.

Skal møte takstmannen i kveld etter kl. 16:00. kommer tilbake med flere opplysninger Ila kvelden.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på fremdriften. Mandag ettermiddag fikk jeg besøk at takstmann som var engasjert av Nemi forsikring for taksering av skadeforløpet. Vi kom litt uheldig ut noe som jeg ikke vil kommentere her inn på BP. Men etter et lang brev til Agenten i Nemi med bilder av hvordan båten var før uhellet og alle oppdateringer og vedlikeholdet som er gjort i mitt eie fikk jeg gjennomslag for dekning av skade. Nå må båten på land og begge motorer må ut. all isolasjon i kjeller skal byttes motorrom skal renoveres,  intercoolere og varmevekslere skal åpnes og renses, det samme gjelder turbo og kompressor. Faren for at motorer har dratt inn seig og uforbrent diesel og sot er ganske stor. Denne jobben må gjøres før

sanerings firma kan slippe til. hele Båten må gjennomgå full rens fra kjølesvin til tak plater.  I morgen skal det være fellesmøte på Holmen Yachtverft med alle involverte parten. Blir en trist og spennende dag.

For min del regner jeg med at båtsesongen er over for i år, men da blir gleden enda større neste år med mye jobb ila vinteren.

Må si at Nemi Forsikring har vært veldig proffe hvis vi ser bort i fra takstmannen men han lærer sikkert av sine feil han og med tiden :yesnod:

Det var en ting jeg ikke fikk dekket og det var eksos krøken :wink:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hulda,

Er neimen ikke så sikker på at det er noen fjær der, men det skal jeg sjekke i morgen. Når jeg ser på vinkelen bør vel kanskje den kompensere noe for bevegelsene(som neppe kan være veldig mange milimeter) ved at den beveger seg litt.

 

Bergstad,

Godt å se at de aksepterer å gå grundig til verks slik at det ikke blir følgeskader av denne hendelsen. Når det gjelder takstmenn så er de vel normal ikke så ille, men jeg har også vært borti en type som i klartekst ga meg beskjed om at det veldig sjelden var slik at man fikk medhold i noe som helst. Tror og håper denne karen er pensjonert nå.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fint at  det fikset seg for deg. Takstmenn lærer aldri av egne feil. For de gjør aldri feil. Husk det.

 

Hadde vært interessant og sett en close up av bruddet. Det er slikt som i utgangspunktet ikke skal kunne skje.

Mine krøker er ikke skrudd sammen med en flens i mellom kompressor og bend som mange har. Hos meg er hele krøken og flensen sveiset sammen. derfor er det nesten umulig å se om benet er korrodert. Skal få tatt et bilde av krøken og turbo når disse er montert ut. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg har lite peiling på motorteknisk - jeg skulle akkurat til å skrive at jeg forundrer meg over at det var så mye sot, det skal jo i utgangspunktet bare komme ren eksos ut der. Jeg hadde knapt fullført setningen før følgende temmelige opplagte hypotese ramlet inn i hodet mitt: motoren henter luft fra motorrommet, når eksosen går rett ut i motorrommet medfører det selvfølgelig mindre oksygen til motoren, noe som fører til uren forbrenning og dermed mye sot.

 

Når jeg ser tråder som dette, tenker jeg alltid "hva kan vi andre lære om dette" -- forslaget om en CO-alarm i motorrom høres ut som en rimelig enkel og billig investering for å finne ut av slike problemer før problemet blir så stort at forsikringsselskapet må involveres.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du trenger en dyr CO alarm for akkurat den, en hvilken som helst røykvarsler vil nok begynne å ule lenge før det er nødvendig å koble inn forsikringsselskapet. Jeg hadde iallefall en minimal eksoslekkasje og røykvarsleren i motorrommet varslet dette.

 

CO varsler (+røykvarsler) har jeg i kabinen hvor folk oppholder seg og der vil jeg også ha følsomhet for livsfarlige gasser som CO.

 

Har ikke gass i båten men da ville jeg hatt gassvarsler også. Separat alle sammen for de må nemlig monteres forskjellig ettersom hvilken gass de skal detektere og om den gassen stiger eller synker.

 

Vær også klar over at CO varslere har begrenset holdbarhet, røykvarslere også men som regel mye lenger.

Link to post
Share on other sites

Skumle saker !!

 

Selv har jeg montert en optisk rele-brannvarsler som er tilkoblet båtens interne alarmsystem.

Og den har faktisk bidratt til at jeg fant hull i en 90 graders eksos bend, plassert helt uti skutesiden.

 

I et annet tilfelle så slo den ut på oljedamp fra veivhuset på mitt Onan aggregat. La opp slange fra utlufting og direkte til luftinntak for å eliminere problemet.

 

Kan absolutt anbefales. Min rele-brannvarsler, 12 VDC) var kjøpt hos Clas Ohlson for 399.- i sin tid (#32-1988), men er nå desverre ikke i deres sortiment lengre.

 

Alternativ: http://www.noby.no/Avdelinger/Innbruddsalarm4/Detektorer/Branndetektorer/R%C3%B8ykvarsler-m-rele-optisk-12V--EI105R3P-p0000000122.aspx

 

Jeg resetter varsleren enkelt ved å bryte 12V tilførselen noen sekuner.

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...