Maika Startet 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2016 Jeg har endel rust på eksosbenden. Er det ok å legge den i et saltsyrebad i et par minutter, eller er det grunner til å la være? (Jeg beyr meg ikke om at den grønne lakken tar skade:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Og gjenbruker dere saltsyra etter å ha badet deler i den? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Her er saker, svært miljøvennlig iallefall https://www.eiker.no/main.aspx?page=articlelist&gid=1602 Evt. Evt. Redigert 17.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maika Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Takk for tips. Ser bra ut, men saltstyre har jeg, og å kjøpe andre dedikerte produkter koster vel kjapt i nærheten av en ny bend. (Forøvrig har jeg også vurdert å bruke strøm, det ser veldig effektivt ut, men blir litt mere mekk.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Jeg ville vurdert i det hele tatt å spandere syre på bendet. Men for all del. Saltsyre løser rust. Samme gjør også oksalsyre. Men gi bendet en nøye vurdering, slik at du ikke får skadlige lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Enig i at det ser slitent ut, men det er langt i fra å ruste hull (der jeg kan se), og det er fin flyt gjennom "saltvannskanalen". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Slike støpegodsgreier har en (stor) del grafitt innblandet. Og det stoffet er noe av det mest stabile på planeten. Jernet ruster som jern pleier å ruste. Grafitten blir igjen i samme fasong. Derfor kan du få lekkasjer gjennom noe som ser veldig solid ut. Enkelt forklart. Derfor sier jeg ikke at det er fullstendig bortkastet, men bruk en smule kritisk vurdering etter syringen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Ville lagt det i syre,saltsyra tar rusten blir det hull er det enkelt og greit defekt. Hadde nok kjøpt nytt er greit å vite at ting er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Bruk roterende stålbørste hvis du ikke har tilgang på sandblåser/glassblåser. Støpestål er porøst og egner seg dårlig til syredypping. Etter syrebehandling må man nøytralisere og det blir vanskelig på porøse flater. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Enig i at det ser slitent ut, men det er langt i fra å ruste hull (der jeg kan se), og det er fin flyt gjennom "saltvannskanalen".Et slik eksosbent koster ikke mye i forhold til hvilke følgeskader du kan få hvis dette ryker eller går hull på.Her er min opplevelse..siste dagen i feeien i fjor.. https://baatplassen.no/i/topic/121105-uheldig-avsluttning-på-ferie-fikk-hele-båten-fylt-med-svart-sot/ Heldigvis så lot det seg gjøre og fikse hele båten. Men begge motorer ut for oppshining, strippet så godt som hele motorromet alt av isolasjon byttet. + alt av innventar er pigmentert opp og byttet, alt av tepper, tak vegger. Skinnsalonger renset og pigmentert av skinnmaker tepper dyner madrasser puter private tekstiler ja alt har vært ute av båten. Elektronik og instrumenter har tålt påkjenningen av en sot og røykmasse som inneholder syregasser som brenner sag fast i alt. Dette er ikke noe jeg unner noen og oppleve. I dag nesten 9 måneder etter hendelsen er vi snart ferdig med renoveringen. I dag har vi hatt vaskebyrå for siste utvasking . Mulig sjøsetting i morgen eller mandag. Jeg kan ikke svare på om en slik rustbehandling vil hjelpe deg, men husk og sjekke godset nøye. Du merker ingen ting før det skjer og da er det forsent..lykke til Redigert 17.Mars.2016 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Maika Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Ja, jeg har lest om din ulykke tidligere, Bergstad, og føler med deg. Siden dette er en seilbåt, er nok motorene litt mindre prioritert enn dersom jeg hadde hatt motorbåt, men jeg trives ikke med at ting blir såpass sliten som dette. Når jeg nå har lest mye om hvordan akkurat disse til Volvo Penta er av ymse kvalitet og burde byttes etter ikke for mange år, og mine motorer er 17 år, så gjør jeg vel best i å bytte i hvert fall denne ene (og så får jeg sjekke den andre snart). Jeg såvidt begynt å vurdere så vidt å bytte ut motorene helt, men det blir dyrt med to nye 30-hestere, og jeg syns det er moro å pelle på disse. (Dessuten har jeg mest lyst til å bytte til elektriske motorer ala dette https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=37973.) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Enig med DieselDahl; sandblåsing er tingen her... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Når jeg nå har lest mye om hvordan akkurat disse til Volvo Penta er av ymse kvalitet og burde byttes etter ikke for mange år, og mine motorer er 17 år, så gjør jeg vel best i å bytte i hvert fall denne ene (og så får jeg sjekke den andre snart). Eksosblandebend er en slitedel på lik linje med filtre, impellere osv og hvis det har holdt i 17 år er det vel ikke mye å klage på. Det finnes motorer med bend i syrefast men de kan forårsake galvanisk tæring. VP har neutra-salt anlegg for de som har behov for det, ferskvannsflush kan også monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Jeg vurderte å gå for syrefast da de ikke koster stort mer, men det anbefales altså ikke? Når/hvor vil tæring kunne oppstå? (Jeg bruker aldri landstrøm.) Redigert 17.Mars.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Som du sikkert husker fra fysikktimene så har alle metaller en plass i spenningsrekken. Syrefast stål er høyt på denne og f.eks sink, magnesium og aluminium står lavt, altså lavere spenning. Når man setter sammen metaller med stor forskjell i spenning trengs bare en elektrolytt for å starte galvanisk tæring. Aluminiumslegeringer som i utgangspunktet har god korrosjonsmotstand kan bli tæret hvis man monterer noe av syrefast i nærheten. Offeranoder blir benyttet der det er hensiktsmessig men problemet bør unngås ved å velge materialer som ligger nær hverandre i spenningsrekken. Støpestål har god korrosjonsmotstand og kan enkelt masseproduseres billig med plenty godstykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Da takker jeg for mange gode svar her, dropper både syretrip og tæretull, kjøper nye vanlige eksosbend, og sikter mot sommeren med en mindre bekymring:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.