Jump to content

Landkrabbe vurderer å kjøpe båt (førstegangskjøper)

Landhummer

Recommended Posts

Hei båtfolk

Sitter å vurdere om jeg skal kjøpe båt i nærmeste fremtid. (1-2 år).

Jeg har hørt at det er mye kostnader i forbindelse med båt, og er derfor usikker på hvor mye det vil koste meg. Det jeg ønsker er en rundt 20-25 fot (motor) båt med primærbruk til vannski og fisking, og noen lengre dags/ukesturer i ferier (så båten bør ha litt fart). Jeg bor i Oslo, og har ikke bil, derfor er det en fordel å ha båtplass i typ Frognerkilen, slik at jeg enkelt kan ta buss. Litt av greia vil være å kunne dra etter jobb og slappe av på sjøen, men hvis båten er for langt unna blir det mer et strev. Båten vil i utgangspunktet være ment for meg, og venner fra tid til annen.

Et budsjett til båtkjøp vil være mellom 50k til 80k. Jeg lurer derfor på hvor mye det hypotetisk vil koste meg å ha båt i året, med vedlikehold, båtplass i indre Oslofjord, lagring om vinter, drivstoff etc. Har lest at det bør gå greit å få båtplass nå, iom. det er blitt en kraftig reduksjon i priser på båtplasser.

Takker for all hjelp.

Redigert av Landhummer (see edit history)

En båt i den størrelsen/klassen og i den (lave) prisklassen krever nok at du er litt over gjennomsnitt handy (eller kjenner noen som er) om det ikke skal bli altfor dyrt i lengden.

Å si noe konkret om årskostnad er jo vanskelig på sparket, men du bør iallefall ha et slags budsjett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

For båtplass i indre Oslofjord må du nok regne mellom 9000 - 12000 for sesongen avhengig av bredde. Selv betaler jeg 9000 på Fornebu for en 21 fot. Landopplag for vinter varierer med om du skal ha inne eller ute, dekke til selv eller leie. Dekker du til selv og lagrer ute så er det mulig å få det ned mot 6000/7000 for rundt 20-22 fot i alle fall. Dette inkluderer vel og merke ikke noe som helst service og konservering av motor. Det kommer helt an på type og er vanskelig å si noe nøyaktig om før du har litt mer konkret båttype (utenbords/innenbordsmotor osv).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Med ett forholdsvis fornuftig valg av båt så blir den definitivt største utgiftsposten båtplass og vinteropplag. Vedlikehold på en påhengsmotor er ikke mange kronene om du er sånn halvveis nevenyttig og vet frem og bak på en skrutrekker.

Ulempen er at det kan bli vanskelig å finne en båt i til en prisen og i den størrelsen som har påhengsmotor.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hvis du ikke har erfaring fra før, så burde du kanskje vurdere en mindre båt? Det er mange som brenner seg på å begynne med for stor båt for så å konkludere med at det er altfor mye pes og utgifter. Da er det bedre å starte lite og billig og se an behovet for større båt etterhvert.

Vi startet selv med en 14-foter i fjor, og det er jeg glad for. Gleden over båt var langt større enn stressfaktoren.

Overnattingsbåt på 25 fot er også lite hensiktsmessig til vannski. Da skal du har særdeles kraftig motorisering for å være kjapt nok opp i plan. Så du får ikke alt i en båt.

De fleste opplever at bruksmønsteret endrer seg med bruk og erfaring. Noen velger å gå opp i størrelse da de bruker båten som hytte, andre velger å gå ned i størrelse fordi de kjører bare (mange) dagsturer, lettvint å ta en kveldstur med fisking, lett å handtere alene osv.

Som andre sier, vurder å starte med en mindre båt med hyggeligere driftsutgifter, og som du da kanskje vil bruke mye uten å blakke deg helt.

Så finner dere ut etterhvert om dere ønsker mer plass eller om det er andre ting som er viktigere. Er en grunn til at det kryr av ulike båttyper.

Hva kan du? Bare oppgraderinger å normal vedlikehold koster 10-15 store blå i året. Så kommer båtplass drivstoff og opplag i tillegg. På båten du linker til. Bør du regne 40-50l i timen i marsfart.

Selv gjør jeg alt selv på gammel båt å bruker nok 25-35 blå i året totalt.

Norske båter er best!

31 knop er standard fart i vannskikonkurranser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

men å kombinere alt i en farkost - da snakker man flere mill. og et drivstoffbudsjett på ferieturer som vil få selv Idar Volvik til å rødme av skam...

Det er en sannhet med mange modifikasjoner. Det er fullt mulig å få tak i en båt med overnattingsmulighet for to og ett lite pantry som også egner seg til vannski uten å måtte legge millioner på bordet. Men budsjettet må nok en god del opp for at det skal fungere.

I denne prisklassen så må man nok belage seg på å velge enten overnattingsbåt eller vannskibåt. Men, en vannskibåt kan jo ta med seg telt og oppakning. Det er fullt mulig å overnatte på land selv om man er på båttur! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...