Trond C Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Skal koble sammen en Icom IC-M421 VHF og Garmin 172C plotter. Icom'en har nmea pluss og minus, Garminen nmea ut og inn. Er det noen som vet om pluss skal til inn eller omvendt osv.? Takker for svar! Quote Link to post
vidarbre Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Ikke at jeg vet det, men - mot GND og + mot OUT er vel naturlig? Quote Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
klikk Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Nei, det er feil. Du skal koble Minus fra Icom til jord/gnd/minus på Garmin. Pluss fra Icom til Garmin's NMEA INN. Kjenner ikke Icom, men du vil kanskje ha NMEA inn på denne også for å kunne sende posisjonen over VHF i nødsituasjoner? Quote Link to post
GeirT Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 (edited) Nei, det er feil. Du skal koble Minus fra Icom til jord/gnd/minus på Garmin. Pluss fra Icom til Garmin's NMEA INN. <{POST_SNAPBACK}> Det er I ALLEFALL feil.... Garmin skal sende NMEA til ICOM og det gjør den via NMEA Out. Så følgelig skal NMEA Out på Garmin GPS koples til NMEA + på Icom VHF. Og jord (GND) mot jord (NMEA -) Geir Edited May 29, 2005 by Sirdalsrypa (see edit history) Quote Geir Link to post
LALUNA II Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Icom forhandleren i Kristiandsand sa til meg da jeg skulle koble den til så var det bare å prøve seg frem ..koblet du feil så får du ikke posisjonsdata inn på Vhf så da er det bare å bytte rundt ...ingen fare om en kobler feil vei med andre ord her er det bare å prøve å feile metoden hvis du er usikker Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Herman Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Icom forhandleren i Kristiandsand sa til meg da jeg skulle koble den til så var det bare å prøve seg frem ..koblet du feil så får du ikke posisjonsdata inn på Vhf så da er det bare å bytte rundt ...ingen fare om en kobler feil vei med andre ord her er det bare å prøve å feile metoden hvis du er usikker <{POST_SNAPBACK}> Og det har forhandleren helt rett i. Jeg har selv prøvd meg frem for å få GPSen til å snakke med en laptop. Første gang koblet jeg NMEA signalene feil, men etter å ha byttet om funket det. Ingen problemer, og ingen deler som blir brent hvis du kobler feil. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Trond C Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 Takk,! takk - da kobler jeg i vei Quote Link to post
klikk Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Det er I ALLEFALL feil.... Garmin skal sende NMEA til ICOM og det gjør den via NMEA Out. Så følgelig skal NMEA Out på Garmin GPS koples til NMEA + på Icom VHF. Og jord (GND) mot jord (NMEA -) Geir <{POST_SNAPBACK}> Haha! Det der ble litt forvirrende ja. Du har helt rett! Quote Link to post
vidarbre Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 (edited) Det vil si at jeg antok rett. Edited May 29, 2005 by vidarbre (see edit history) Quote Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Gunga Din Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 (edited) Det er I ALLEFALL feil.... Garmin skal sende NMEA til ICOM og det gjør den via NMEA Out. Så følgelig skal NMEA Out på Garmin GPS koples til NMEA + på Icom VHF. Og jord (GND) mot jord (NMEA -) Geir fikk dette til o funke Garmin data out (brown) .........Icom Nmea in (+) Garmin (-) (black)..................Icom Nmea in (-) så nu får jag in posisjonen i VHF'n men så til spm Icom Nmea out (+).........pin 2 comporten Icom Nmea out (-)..........pin 5 comporten men får ikke ut några signaler?!?! er det så att radion ikke vidaresender GPS-signalen.....? Edited July 3, 2007 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Radioen sender nok ikke noe gps signal, den kan muligens sende ut posisjonen for fartøyet som kaller deg opp eller er i nød. Skal du bruke gps signalet til mer enn vhfen må du koble i parallell. Quote Link to post
Gunga Din Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 OK ...takk Frökenfryd trodde att GPS-signalen...gikk rett genom radion o ut igen.....men den kansje bare lytter inga problem o kopple parallellt Quote S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Jeg tror Frk. Fryd har rett i det. Radioen sender TLL (Target Latitude and Longitude) for fartøyet som kaller eller sender Distress slik at dette kan vises på kartmaskin. Anbefaler sterkt bruk av splitter fra Djurgården ved multidrop. Du slipper unna RS422/RS232 problematikken og alt er isolert fra hverandre. Jeg kobler aldri disse signalene i paralell. Jeg har to Kaniner(NMEA-0183 til RS232), en på vindinstrument og en på ekkolodd, og ett Lemen(NMEA0183 til 4xNMEA0183) i båten. Quote Link to post
Gunga Din Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Djurgården??? Quote S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Posted July 3, 2007 Share Posted July 3, 2007 Djurparken. Nollåttor. Har alt mulig en trenger av NMEA splittere, multiplexere, filtere, optokoblere osv. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.