Jump to content

Syrevekt på Sønnak 115 amp startbatteri


Frode Stiansen

Recommended Posts

Målte syrevekten i cellene på startbatteriet. Fire celler viste 1,30 og to celler viste 1,26. Batteriet er oppladet med en CTEK lader som viser at batteriet skal være toppladet. Før ladingen sjekket jeg væskenivået på batteriet og det var OK.

Er dette batteriet i ferd med å gå fløyten eller er det en naturlig variasjon, batteriet er 6 år gammelt og motor kinner som normalt.

Link to post

Hvis eg husker aldeles feil: topplada batteri har syrevekt 1,28. Dermed so har du fire celler som er ladet "med haug på", og to celler som er ikkje heilt på topp. Denne forskjellen på 0,04 i syrevekt er i meste laget, hvis syrenivået er likt på alle cellene. eg ville kanskje tenkja på om det kan fyllast litt vatn på cellene med størst syrevekt, for utjevning.

Link to post

Og hvor har du det fra, at det skulle løse problemet med at to av cellene ikke er helt på topp?

 

Ja, det lurer jeg også på. Du har nok to celler som har begynt å "henge etter". Korrekt behandling ville vært å lade disse to cellene separat, men det lar seg vel ikke gjøre på ditt batteri. Det neste du kan forsøke er å lade batteriet helt ut, og så forsiktig lade det opp igjen. Da vil du kanskje få mindre forskjell mellom de to syke cellene og resten, men du kan også risikere at forskjellen blir større. Ellers kan du gjøre det som er mest behagelig: Å ikke gjøre noen ting, annet enn å holde et øye med batteriet i forvissning om at det trolig er på vei ned. Det som er sagt ovenfor er basert på at alle cellene opprinnelig var fylt samme elektrolytt.   

Link to post

Siden du har et åpent syrebatteri har du et godt utgangspunkt (kontra såkalte vedlikeholdsfrie). Du kan forsøke med utgjevningslading. Søker du på "utgjevningslading baatplassen" i google finner du nok noe om temaet. Kort forklart lader du batteriet opp til ca 16-17 volt over noen timer, det er for å løfte de to cellene som ligger under. Mine sønnak batterier har også ligget på ca 1,30 i syrevekt, men jeg har aldri hatt så stort avvik på cellene som det du beskriver. Noe av årsaken kan være at jeg har ekstremt høy ladepspenning fra dynamoen (15,1V på helt fulle batterier), slik at jeg i praksis får en viss utgjevningslading hver gang motoren går med toppladete batterier.

Link to post

Jeg hadde for noen år siden behov for å bruke et batteri jeg hadde gitt opp og som hadde stått uten lading i flere måneder. Det hadde da en hvilespenning på 12,4V og svært lav og varierende syrevekt., se blå søyler på diagrammet nedenfor. Jeg ladet det så godt opp til 14,4V. Så satte jeg det til vedlikeholdslading med 13,5V i 2 uker. Samtidig koblet jeg til en Megapulse MkII som pulser batteriet. Den kobles bare rett på batteriet. Så fikk det hvile uten lading og pulseren i 2 dager. Da var hvilespenningen kommet opp på 12,7V og syrevekten mye bedre (se røde søyler), men ikke helt topp. Legg merke til at syrevekten ble betraktelig forbedret for de dårligste cellene. Dermed kunne jeg bruke batteriet til å kjøre og teste Wallas kokeapparatet hjemme.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når du sier at batteriet er toppladet, vil det si at du har ladet batteriet med vedlikeholdslading en del timer? Ctek er jo en intellegent lader så noen modeller har også en oppfriskingslading med høyere spenning og redusert strøm. Denne vil  ladeprosessen vil friske opp batteriet og blande syre i batteri som har stått en stund. Denne ladingen skal avsluttes etter 4 timer.

Link to post

Tusen takk for alle svar. CTEK laderen har stått på et døgn ca, den indikerer at batteriet er oppladet og da er det vel vedlikeholds ladetrinnet som er slått inn. Væskenivået er likt i alle celler. Tror jeg prøver tipset med å kjøre litt forbruk på det for så å lade opp igjen. Kommer tilbake når dette er gjort for evt resultat

Link to post

Et døgn er for kort ladetid.La den stå på et døgn eller to til med vedlikeholdslading slik at du får fylt opp de siste prosentene. Det er ikke for ingenting at ladere har dette trinnet. Hadde det ikke vært behov for det, kunne laderen like godt slått seg av når spenningen var 14,4V og strømmen kraftig redusert.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...