lasmarquezas Startet 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2016 Jeg har kjøpt en tilårskommen Comfort 30 (bygget ved Sandefjord MV i 1981), og etter en flott tur hjem i går ser jeg helt klart at her må det litt oppgradering til, bl.a. på elektronikken. Ønskelisten inneholder i første omgang fart og dybde, vindmåler og kanskje en kartplotter. Etter mange år borte fra båt må det innrømmes at jeg ikke er oppdatert på hva som fins av elektronisk utstyr, av smarte koblingsmuligheter og sikkert mye annet. Dessuten, jeg vil helst ikke bruke en formue på dette. Spørsmålet mitt er derfor: Hva bør jeg kjøpe...? Setter stor pris på gode råd for greit, rimelig utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Hva du bør kjøpe avhenger av om du vil ha mest mulig av morsomme duppeditter, eller om du vil forsøke å klare deg med minst mulig. Jeg er egentlig litt teknofrik, men har landet på at i båten vil jeg ha minst mulig som kan gå i stykker. Det er likevel nok å reparere på. Derfor har jeg, og klarer meg med, et vanntett nettbrett (Sony Xperia) med kart og GPS, i tillegg til en liten håndholdt GPS (Garmin GPS-72) og papirkart som backup, et display (Raymarine i50) som viser fart og dybde, samt en gammel VHF for sikkerheten. Og kanskje det viktigste for en soloseiler, en autopilot. Vindstyrke og retning leser jeg av sjøen, windex'en og seilene, trenger ikke instrument til det. Og man kan faktisk vinne en og annen regatta uten mer instrumentering.... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 20.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Enig i at man ikke trenger all verden, og jeg kommmer nok ikke til å gå berserk i butikken. Ingen tvil om at det er nok å reparere på uansett. Det står en VHF ombord og den har også autopilot. Er foreløpig egentlig mest ute etter et godt og rimelig instrument for fart og dybde, men er usikker på hva jeg bør velge, så derfor er det bra å høre om andres erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Comfort 30 har jeg hatt i 4 år nå :) vi får nok litt erfaring å dele etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Jeg har god erfaring med NASAs serie med rimelige instrumenter. De tilbyr en fart/dybde kombo som er både billig og fungerende. Comfort cocpiten er ikke større enn at lesbarheten blir helt allright til tross for små display. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Jeg har god erfaring med raymarine vind/logg/dybde. Har hatt det i mange år og aldri opplevd problemer. De instrumentene jeg har heter ST60 men nå heter det vel ST60+? http://www.raymarine.no/view/?id=595 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Skal innrømme at jeg aldri har skjønt poenget med vindmåler i seilbåt utover at det er gøy å skryte når man kommer i havn da, eller noe. Om man ikke merker hvor mye det blåser når man er i seilbåt så skjønner ikke jeg ;-) Om jeg skulle kjøpt "alt" i dag... Sony vanntett brett med god holder som plotter (og en backup av ett eller annet slag). Synlig kompass fra styreplass. Dybdemåler må jeg ha selv om plotteren jo forteller hvor dypt det er der du er... seilte en sommer uten dybdemåler og det gikk veldig fint det og men dybden gir en slags dobbelsjekk ifht hva plotteren sier så det bekrefter posisjonen (delvis). VHF kommer jo litt an på hvor man bruker båten... men vanntett mobil er jo også kjekt. Og ja, autopilot hadde jeg nesten valgt fremfor alt annet. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Støtter Pinkvin, men om du kjøper et lodd, så er det greit med et kombilodd som også har logg. Sammen med GPS i nettbretet vil loggen indikere om du seiler mot- eller medstrøms! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
alf-inge Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Skal innrømme at jeg aldri har skjønt poenget med vindmåler i seilbåt utover at det er gøy å skryte når man kommer i havn da, eller noe. Om man ikke merker hvor mye det blåser når man er i seilbåt så skjønner ikke jeg ;-) Det kan være nyttig med vindmåler i seilbåt. Hvis man har et polardiagram som viser hvor fort båten skal gå i de forskjellige vindretningene og vindstyrkene, vil en vindmåler sammen med logg avsløre om seilene og riggen er trimmet optimalt. Man slipper å synse og tro om det går så fort som det kan gå, man får det "svart på hvitt". Og kan dermed justere trimmen deretter. Men det er jo en annen utfordring å optimalisere trimmen på "gefühlen". Og mye morsommere når man lykkes. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Det kan være nyttig med vindmåler i seilbåt. Hvis man har et polardiagram som viser hvor fort båten skal gå i de forskjellige vindretningene og vindstyrkene, vil en vindmåler sammen med logg avsløre om seilene og riggen er trimmet optimalt. Man slipper å synse og tro om det går så fort som det kan gå, man får det "svart på hvitt". Og kan dermed justere trimmen deretter. Men det er jo en annen utfordring å optimalisere trimmen på "gefühlen". Og mye morsommere når man lykkes. Jo akkurat til regattabruk ser jeg absolutt nytten. Men da er forsåvidt "the sky the limit" for nyttig utstyr og elektronikk :-) Men som gammel jolle/brettseiler så kom vi ett stykke uten noe særlig annet enn ei klokke for å klare starten også, uten at det er et mål i seg selv. Syns det har en egenverdi å selv kunne vurdere vindstyrke/retning og seilføring/trim uten å måtte kikke på et instrument, særlig hvis det gjelder turseiling. Men kjekt å ha er det jo. Det er noe eget å lære båten sin å kjenne gjennom å "føle" hva som skjer uten å la det bli forstyrret av å se på instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Takker for gode innspill og interessante perspektiver på instrumentbehovet. Dybde er helt nødvendig i farvannet heromkring (bl.a. Hustadvika og et uendelig antall holmer, skjær og grunner på Nordvestlandet), og selv om du selvsagt må lære båten å kjenne ved å føle hva som skjer, er det ok å ha displayene også. Skal se på forslagene ovenfor - meget lovende. Kommer garantert flere spørsmål om annet i båten snart. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Comfort 30 har jeg hatt i 4 år nå :) vi får nok litt erfaring å dele etterhvert. Glimrende! Ser at jeg seilte forbi nabolaget ditt på lørdag, så vi er jo i prinsippet naboer. Bra å kunne dele erfaringer om båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Ah, kjøpe du båten til Sindre i Sykkylven? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Det er noe eget å lære båten sin å kjenne gjennom å "føle" hva som skjer uten å la det bli forstyrret av å se på instrumenter. Helt enig, med unntak av dybde. Det kan være litt kjedelig å “føle" hvor dypt båten stikker... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Dybde er helt nødvendig i farvannet heromkring Da kjøper du Furuno LS-4100. Til tross for sitt noe antikvariske utseende er det ikke noe som yter i nærheten for den prisen. Både på lange og korte avstander. Alldeles framifrå navigasjonslodd. Noe som irriterer voldsomt i min båt er loggen som bare virker den første uken båten ligger på vannet. Etter det er den grodd fast. Neste investering blir enten EM eller ultralyd logg. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Noe som irriterer voldsomt i min båt er loggen som bare virker den første uken båten ligger på vannet. Etter det er den grodd fast. Neste investering blir enten EM eller ultralyd logg. Eller en giver som kan trekkes inn i båten for renhold. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Jeg har det. Det er noe herk. Vrient å komme til og mye vann hvor ikkeno' vann skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Eller en giver som kan trekkes inn i båten for renhold. Walker ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 For mye tau å dra inn. Jeg er lat! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Hva med en app...... http://www.karinsappar.se/spottlogg/index.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lasmarquezas Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Ah, kjøpe du båten til Sindre i Sykkylven? Ja, det gjorde jeg. Fin seilas hjem igjen. Alle gode råd mottas med stor takk! :-) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Da kjøper du Furuno LS-4100. Til tross for sitt noe antikvariske utseende er det ikke noe som yter i nærheten for den prisen. Både på lange og korte avstander. Alldeles framifrå navigasjonslodd. Noe som irriterer voldsomt i min båt er loggen som bare virker den første uken båten ligger på vannet. Etter det er den grodd fast. Neste investering blir enten EM eller ultralyd logg. Godt forslag til en hyggelig pris. Tar for meg en del ulike alternativer, men det er virkelig store prisvariasjoner. Rekker nok ikke dette før påska setter inn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Jeg bruker en 5,6" kartplotter med ekkolodd til daglig bruk i kjent farvann. Når jeg går fremmede steder, fyrer jeg opp ipad'n med nedlasta kart. -slik som under sommerens tur som gikk herfra til Finnøy-Midsund-Hjertøya-Molde-Elnesvågen-Bud-Nordre Bjørnsund-Ålesund. Har ikke noe digitalt i masta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.