Jump to content

Installasjon av Volvo MD2030 i Polar 20

Bagheera

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 1988 polar 20 med en Volvo MD2020 på 18 hk. Jeg vurderer å sette inn en overhalt Volvo MD 2030 i stedet på 29 hk. Dette skal visstnok gå fint, men jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på om noen har gjort dette før, eller kjenner til båten. Beddingen i denne båten er støpt, og ikke av vinkeljern varianten. Jeg blir vel nødt til åbytte propell også? Har allerede en fat treblads propell ( usikker på stigning).

Bakgrunnen for at jeg ønsker å bytte til tresyllindret motor er at jeg ønsker en mykere gange og litt mer skyv. Noen som kan hjelpe?

Hva er det du ønsker hjelp til ?

Jeg jobbet på Polar BoatsA/S den gangen båten din ble bygget. 

Du må regne med å modifisere litt på motorfundamentet. Det er av overstøpt treverk. Polar monterte noen få 30 hk. motorer allerede rundt 1990 eller så..... Går veldig greit.  Du selvfølgelig fabrikkmontert trimplan ?

Aksel og klem flens mener jeg passer, men motoren bør plasseres i forhold til flens uten å løsne hylse røret.

Mulig motorkassa blir litt kort, men det er minste jobben  :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

2000 serien var VP's siste forsøk på å lage motorer selv.

Når de begynte å bruke Perkinsmotorer var disse mye mer kompakte og de ble stående høyere i båten for å passe på aksling.

Motorfestene står derfor 99 mm. høyere enn de gamle.

Jeg har drev så jeg kjøpte repower braketter fra Volspec for å heve motoren.

Du må nok belage deg på å få laget noe lignende.

• 1 måned senere...

Hva er det du ønsker hjelp til ?

Jeg jobbet på Polar BoatsA/S den gangen båten din ble bygget. 

Du må regne med å modifisere litt på motorfundamentet. Det er av overstøpt treverk. Polar monterte noen få 30 hk. motorer allerede rundt 1990 eller så..... Går veldig greit.  Du selvfølgelig fabrikkmontert trimplan ?

Aksel og klem flens mener jeg passer, men motoren bør plasseres i forhold til flens uten å løsne hylse røret.

Mulig motorkassa blir litt kort, men det er minste jobben  :smiley:

Hei Knude.

Tusen takk for nyttig informasjon. Båten skal snart hentes i Oslo, og fraktes til hytta vår ved Risør. Tror motorbytte må vente til høsten, medmindre du er klar for jobben ? :)  Den motoren jeg hadde på hånda er solgt, og i øyeblikket ligger det kun en overhalt ute på Finn av MD 2030.

Jeg mistenker at motorfundamentet er litt kort, men har sett andre båter hvor dette er enkelt fikset med vinkeljern for å forlenge beddingen. Det er jo bare snakk om 5-8 cm. Dette med motorkassen har jeg ikke tenkt på, men ny kasse lar seg vel lage /kjøpe.  Og ja, båten har fabrikkmonterte trimplan.

Mvh Martin

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...