Bagheera Startet 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2016 Hei. Jeg har en 1988 polar 20 med en Volvo MD2020 på 18 hk. Jeg vurderer å sette inn en overhalt Volvo MD 2030 i stedet på 29 hk. Dette skal visstnok gå fint, men jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på om noen har gjort dette før, eller kjenner til båten. Beddingen i denne båten er støpt, og ikke av vinkeljern varianten. Jeg blir vel nødt til åbytte propell også? Har allerede en fat treblads propell ( usikker på stigning). Bakgrunnen for at jeg ønsker å bytte til tresyllindret motor er at jeg ønsker en mykere gange og litt mer skyv. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Bagheera Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 En liten korreksjon. Motoren som står i er en Md2002 på 18 hk (2 syl) og fast 3 blads propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Bagheera Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 En liten korreksjon. Motoren som står i er en Md2002 på 18 hk (2 syl) og fast 3 blads propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Bagheera Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 (redigert) En liten korreksjon. Motoren som står i er en Md2002 på 18 hk (2 syl) og fast 3 blads propell.. Redigert 21.Mars.2016 av Bagheera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Hva er det du ønsker hjelp til ? Jeg jobbet på Polar BoatsA/S den gangen båten din ble bygget. Du må regne med å modifisere litt på motorfundamentet. Det er av overstøpt treverk. Polar monterte noen få 30 hk. motorer allerede rundt 1990 eller så..... Går veldig greit. Du selvfølgelig fabrikkmontert trimplan ? Aksel og klem flens mener jeg passer, men motoren bør plasseres i forhold til flens uten å løsne hylse røret. Mulig motorkassa blir litt kort, men det er minste jobben Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 2000 serien var VP's siste forsøk på å lage motorer selv. Når de begynte å bruke Perkinsmotorer var disse mye mer kompakte og de ble stående høyere i båten for å passe på aksling. Motorfestene står derfor 99 mm. høyere enn de gamle. Jeg har drev så jeg kjøpte repower braketter fra Volspec for å heve motoren. Du må nok belage deg på å få laget noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Bagheera Svart 27.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hva er det du ønsker hjelp til ? Jeg jobbet på Polar BoatsA/S den gangen båten din ble bygget. Du må regne med å modifisere litt på motorfundamentet. Det er av overstøpt treverk. Polar monterte noen få 30 hk. motorer allerede rundt 1990 eller så..... Går veldig greit. Du selvfølgelig fabrikkmontert trimplan ? Aksel og klem flens mener jeg passer, men motoren bør plasseres i forhold til flens uten å løsne hylse røret. Mulig motorkassa blir litt kort, men det er minste jobben Hei Knude. Tusen takk for nyttig informasjon. Båten skal snart hentes i Oslo, og fraktes til hytta vår ved Risør. Tror motorbytte må vente til høsten, medmindre du er klar for jobben ? :) Den motoren jeg hadde på hånda er solgt, og i øyeblikket ligger det kun en overhalt ute på Finn av MD 2030. Jeg mistenker at motorfundamentet er litt kort, men har sett andre båter hvor dette er enkelt fikset med vinkeljern for å forlenge beddingen. Det er jo bare snakk om 5-8 cm. Dette med motorkassen har jeg ikke tenkt på, men ny kasse lar seg vel lage /kjøpe. Og ja, båten har fabrikkmonterte trimplan. Mvh Martin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.