Lazyjack Startet 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2016 Ja jeg lurer rett og slett på det som står i overskriften. Det er ikke relatert til et spesielt fabrikat, altså et generelt spørsmål om denne motorkonstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 (redigert) En forkammermotor er "snillere" men også mindre effektiv enn en direkteinnsprøytet dieselmotor. Forkammerdieselen bruker mere drivstoff og yter noe mindre enn sistnevnte. Forkammermotorer er vel knapt brukt i nyere tid på motorer som ha god ytelse i forhold til vekta. Volvo Penta gikk bort fra forkammer da 41-serien overtok for 40-serien i 1988. VM/Mercruiser hadde både forkammer og direkteinnsprøytede motorer på 90-tallet. Min 4,2 VM/Mercruiser fra 1998 har direkteinnsprøytning mens min 3,1 VM i Jeep fra 2000 har forkammer pussig nok. https://baatplassen.no/i/topic/34748-vp-tamd-40a-og-pre-combustion-chamber-som-faller-ut/ Redigert 20.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ballard Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Ikke å forglemme gode gamle Sabb type 1G 2G 1H og 2H alle forkammer. Mens type 2J hadde direkte innsprøytning. Dermed lettere start og mye kvikkere. Men også litt hardere gange. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Ettre mitt syn er det ingen grunn til å ikkje velge ein brukt forkammerdiesel på mindre motorar om motoren elles er i god stand. At den brukar meir diesel er greitt, men som alt nemt er det fordeler og. Og kor mykje betyr litt ekstra diesel på ein minder motor? Vert seldt nye motorar med direkte innsprøyting idag og. Berre sjå heimesida til NOGVA. Og NOGVA er ikkje kven som helst, men rettar seg helst mot proffane. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 kinesiske td-power motoren min 3cyl-1123cc og 21hk med 3000-0/min er en forkammer motor. etter snart 300t og bare etpar småfeil som forhandler ordnet opp i på "notime" så er jeg særdeles fornøyd med denne kubota kopi. hvor mye mer en forkammer motor bruker i drivstoff kontra en annen vet jeg ikke,men selv så syns jeg at jeg kan kjøre leeeeeeenge før jeg trenger å fylle min 40l tank opp......... Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 En gammal insprutningsteknik med direktinsprutning utan elektronik klarar inte dagens utsläppskrav, det går att göra med en förkammardiesel. Därför väljer t .ex Volvo Penta förkammare till sina små dieslar upp till 75 Hk som blir enkla utan elektronik. På större dieslar med högt effektuttag är det commonrail eller annan elektronisk insprutning som gäller för att klara avgaskraven och minska förbrukningen. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Min -98 VM/Mercruiser 4,2 har direkteinnsprøytning med elektronikk så den greide de strenge Bodensee og Swiss Lakes utslippskravene. Som oversikten fra 2001 viser er det kun en modell (D4.2L) som ble levert med indirekte innsprøytning, og vesentlig høyere kompresjon. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.