Fusebox Startet 8.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2007 Hei, Lurer litt på en båt med TAMD 40A (158hk). 1982 modell med ca. 3500 timer. Motoren har hatt en overhaling i 1999, uten at jeg foreløbig vet nøyaktig hva som ble utført (det ble nevnt dyser, diesel pumpe, ventiler). Så leser jeg noe som virker litt skummelt angående fortennings kammer som løsner og faller ned i sylinder (?) ?? Se HER angående : "The pre combustion chambers can fall out after one our or after 3000 hours or never.And there is no pre warning so there is no point in removing the cylinder head to check. In our workshop we have one case of this type every second year and we are serving a lot of this engines." Noen som kjenner til dette ? Eventuellt anbefaler ja/nei på motoren ? Mange takk for innspill.... Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Hvordan kan forkammeret falle ned i sylinderen da Det trodde jeg ikke gikk an. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 (redigert) Nei... det virker jo en smule rart. [redigert bort] Ble litt skremt når jeg leste dette, ellers så er vel 40 motoren en bra motor... Redigert 8.Oktober.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 det er jo bare presset inn i toppen dette kammeret..undenifra.. altså det er mulig at det løsner og detter ned på stempelet og lager lapskaus av nærværende deler..skjer vel så og si nesten aldri på en org mopntert motor,, men hvis de er byttet en gang er vel sjangsen større . minimal men større Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 TAMD 40A har vel ikke mer enn 123hk? TAMD 40B med intercooler har 158hk med gearkasese (165 målt på svinghjulet med drev) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 TAMD 40A har vel ikke mer enn 123hk? TMD40A = 123 hk TAMD40A = 158 hk Stemmer det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Var kanskje litt kjapp her - A står vel for aftercooler, tenkte på TMD. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Iogmed at han sier at dette skjer en gang iløpet av 2 år hos han ville jeg ikke lagt særlig vekt på det. Rent fysisk kan det jo falle ut siden det er banket inn og maskinert i høyde med topplokket. Det er jo solgt veldig mange slike motorer så det kan umulig være noe stort problem siden man nesten ikke har hørt om det. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Normalt ligger endel av forkammeret inn over toppen av blokka slik at det ikke skal kunne falle ut, regner med at det er slik på 40-motoren også. Slik ser toppen ut på MD21, gjennomskåret på tvers. Oransje er forkammeret, blå er innsatsen og rød er sylinderveggene. Grønn glødeplugg og lilla innsprøytningsdyse for diesel. Den sprøytes altså inn i forkammeret, ikke sylinderen. Når dieselen antennes blåser den ut i sylinderen gjennom den kanalen man kan se på tegningen. Dette gjør at dieselen fordeles jevnt og var den eneste måten man klarte å lage hurtiggående dieselmotorer før i tiden. I dag har så godt som ingen motorer forkammer, men innsprøytning direkte i sylinderen. Gir lavere forbruk, men noe hardere gange. Forkammerinnsatsen er av en legering som tåler høy temperatur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Antar nok at det er et forsvinnende lite problem, men interessant å høre uansett. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRC31 Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 På vår styrbord maskin (TMD40)skjedde dette for to år siden for forrige eier! Det ble en voldsom påkost da topplokk og stempel+foringer måtte byttes! Motorer er fra 1980, ukjent timeantall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Det som vanligvis skjer er: Aller forkammere er utsatt for sprekkdannelser. Det går en grense mellom hva man kan kalle 'akademiske sprekker' og sprekker som betyr utskifting. Så lenge alt sitter på plass, ikker har vært plukket ut og er låst av blokka, skjer det ingen ting. Ved overhaling skal forkammeret ut, og det skal vurderes. Det er vel denne vurderingen som en gang i blant går feil, og for dårlige kammere blir satt inn igjen. Jeg har vært borti en gang at et forkammer ramlet ut, uten av motoren hadde vært plukket på. Det var på Citroen CX2400 (eller noe sånt). Sjefen var på tur i Tyskland, motoren var totalvrak. Dette, sammen med ventilhatter som knekker av og denslags er vel saker som hender meget sjelden. Men de hender nå og da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 TMD40A = 123 hkTAMD40A = 158 hk Stemmer det ? TAMD 40B har 158 hk på aksling Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.