Jump to content

VP TAMD 40A og "pre-combustion chamber" som faller ut ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei,

 

Lurer litt på en båt med TAMD 40A (158hk). 1982 modell med ca. 3500 timer. Motoren har hatt en overhaling i 1999, uten at jeg foreløbig vet nøyaktig hva som ble utført (det ble nevnt dyser, diesel pumpe, ventiler).

 

Så leser jeg noe som virker litt skummelt angående fortennings kammer som løsner og faller ned i sylinder (?) ??

 

Se HER angående :

 

"The pre combustion chambers can fall out after one our or after 3000 hours

or never.And there is no pre warning so there is no point in removing the

cylinder head to check. In our workshop we have one case of this type

every second year and we are serving a lot of this engines."

 

Noen som kjenner til dette ? Eventuellt anbefaler ja/nei på motoren ?

 

Mange takk for innspill....

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

det er jo bare presset inn i toppen dette kammeret..undenifra.. altså det er mulig at det løsner og detter ned på stempelet og lager lapskaus av nærværende deler..skjer vel så og si nesten aldri på en org mopntert motor,, men hvis de er byttet en gang er vel sjangsen større . minimal men større

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Iogmed at han sier at dette skjer en gang iløpet av 2 år hos han ville jeg ikke lagt særlig vekt på det.

Rent fysisk kan det jo falle ut siden det er banket inn og maskinert i høyde med topplokket.

Det er jo solgt veldig mange slike motorer så det kan umulig være noe stort problem siden man nesten ikke har hørt om det.

 

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Normalt ligger endel av forkammeret inn over toppen av blokka slik at det ikke skal kunne falle ut, regner med at det er slik på 40-motoren også.

 

Slik ser toppen ut på MD21, gjennomskåret på tvers. Oransje er forkammeret, blå er innsatsen og rød er sylinderveggene. Grønn glødeplugg og lilla innsprøytningsdyse for diesel. Den sprøytes altså inn i forkammeret, ikke sylinderen. Når dieselen antennes blåser den ut i sylinderen gjennom den kanalen man kan se på tegningen. Dette gjør at dieselen fordeles jevnt og var den eneste måten man klarte å lage hurtiggående dieselmotorer før i tiden. I dag har så godt som ingen motorer forkammer, men innsprøytning direkte i sylinderen. Gir lavere forbruk, men noe hardere gange.

Forkammerinnsatsen er av en legering som tåler høy temperatur.

 

forkammer.gif

Link to post
Share on other sites

Det som vanligvis skjer er:

Aller forkammere er utsatt for sprekkdannelser.

Det går en grense mellom hva man kan kalle 'akademiske sprekker' og sprekker som betyr utskifting.

Så lenge alt sitter på plass, ikker har vært plukket ut og er låst av blokka, skjer det ingen ting.

Ved overhaling skal forkammeret ut, og det skal vurderes.

Det er vel denne vurderingen som en gang i blant går feil, og for dårlige kammere blir satt inn igjen.

Jeg har vært borti en gang at et forkammer ramlet ut, uten av motoren hadde vært plukket på. Det var på Citroen CX2400 (eller noe sånt). Sjefen var på tur i Tyskland, motoren var totalvrak.

Dette, sammen med ventilhatter som knekker av og denslags er vel saker som hender meget sjelden. Men de hender nå og da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...