båtfyren Startet 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2016 (redigert) Jeg har min 27ft båt på land og hatt av drevet for å bytte bla gir wire. Belger er byttet, olje osv. Dette er min første egen service på drevet 290 DP og føler trang til å teste gir velger frem / tilbake, sjekke at vannslanger er tette se at propeller svier osv før jeg sjøsetter. Kan jeg sette en stor dunk med vann og slange slik at propeller blir dekket og starte motor ? Motor får jo kjølevann og jeg får sjekke at ting er i orden og slipper å . Kan jeg kjøre test uten vanndunk om jeg fjerner impeller. tåler propell tørrkjøring ? Hvem vet, kan hende jeg får tilbake natte søvnen Redigert 20.Mars.2016 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Jeg ville ikke har noen betenkeligheter med å starte den tørt noen sekunder. Har gjort dette noen ganger på mitt vp280 drev. Evt. for lengre testing er det er bare å plukke av propellen å kjøre den i en stor vanndunk med impelleren i. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 Impelleren sitter vel på sjøvannspumpa på motoren inne i båten? Er jo bare å koble fra slangen til/fra sjøvannsfilteret og koble vannslange eller bøtte med vann på der. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mthoms Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Jeg ser flere muligheder. * Enten en gigantisk spand, 90l er ikke for stor, under drevet og du har simuleret en søsat båd bedst muligt (hvor søvandspumpen skal selv trække vand op). Den har jeg selv brugt indtil selvsikkerheden fik mig til at droppe testen af drevet inden søsætning. * teerex foreslår at koble en vandslange på indvendigt i båden. På en 41a er det ikke så enkelt endda, men andre motorer (vi ved ikke hvilken trådstarter har) kan det vel lade sig gøre. * En spulemuffe og en slange. http://www.biltema.dk/da/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoj-og-tilbehor/Spulemuffe-VP-2000037279/. Jeg har ikke selv prøvet den på en VP og produktet er, mig bekendt, ret nyt. Jo, propellerne tager ingen skade af at rotere i fri luft, men hold børn, hunde og gaster langt væk! Det er en 200HK kødhakker du starter, og den stopper ikke for levende væv (jeg tænker du har tænkt den tanke). Impelleren derimod, tåler kun kortvarig tørkøring. Hvis jeg husker ret, er vi under 30 sekunder før den brænder op. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Mange alternativer allerede, drevpose er enda et. http://www.sula.as/avdelingar/sy-og-seil (litt ned på siden). Har selv brukt denne og synes den er veldig grei. Ikke minst ved ferskvannskjøring og konservering om høsten (kjører på ferskvann til motor har fått litt temp, fyller i kjølevæske på slutten). Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Takk alle sammen for svarene. I ettermiddag skal jeg ta med en stor sort murerdunk og fylle med vann så har motoren noe å slurpe og propellene piske litt. Unger og kone holdes langt vekk så skal dette gå greit :-) God påske Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 (redigert) . Redigert 21.Mars.2016 av yorgoz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Starter du propellene i en vanndunk har du sikkert vann i noen få hundredels sekunder før det ligger rundt omkring. Enklere å tryggere å ta dem av å kjøre kun akslingen rundt. ? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Yorgoz Høres ut som en morsom video som kan lages :-) Ok, tester uten propeller. En test med propeller gir vel heller ingen ny informasjon men blir farligere. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Kjøp en slik, så slipper du ta av propeller.. http://www.clasohlson.com/no/Spylemuffe-for-b%C3%A5tmotorer/31-1248 Impeller som står på motoren tåler ikke mange sekundene med tørrkjøring hvis du er uheldig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.