Jump to content

Førstebåt: Vurdering av objekt

yumyum

Recommended Posts

Egentlig en fin båt dette.Men få med en fagmann om du vurderer båten.Tenker da på skrog og maskineri.Hvor mye påkost osv.Ser ut til at båten trenger en tur på land og rengjøres under.Innredning kan jo fikses på relativt enkelt.Latvia i denne? Ikke for min del men uansett lykke til.

Båt med fjernkontroll

flott båt ja....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

+Redningsflåte

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er vel ikke redningsutstyr trådstarter ber om råd om, det er båten. Og maskineriet fungerer. Da er det kvaliteten på skrog og overbygg som må vurderes så de ikke synker underveis, som han sier. Øvelse i båtliv, kommunikasjonsutstyr og redningsutstyr, nødvendig erfaring, eventuelt dyktig mannskap må en erverve seg før en tar ut på en slik tur. Men det er en annen skål...

Takk for svar til alle, forstår at folk bare tenker på mitt eget beste at en ikke bør gi seg utpå en sånn tur som førstetur, tenker meg det blir langtur langs kysten etter motor og det tekniske er gått over, men er det da riktig konklusjon og anse at 30 fot er mer enn nok for sånne strekker så lenge båten holder? Hva bør en se nøye etter med et objekt av denne typen?

Utstyrslista blir lang, dette tar jeg som et prosjekt i tilfelle, det er selvfølgelig ikke en out of the box båttur jeg ser for meg med en sånn båt. Men grunnlaget mitt er at jeg mener det er en stor og solid båt for pengene med gode muligheter for den rette, noe jeg anser meg selv å kunne bli :)

Guest Avmønstret#

Ser mange fordeler med en stålbåt, men som eldre prosjekt må jeg innrømme at jeg ser en del ulemper. Kan bil en helsikes mye arbeid bare å få skroget i ok nok stand om det har forfalt mye. Ville fått med meg en stålbåtmann ved inspeksjon av båten. 

Har lest et par "eldre stålbåtprosjekttråder" og det er jo nesten uten unntak sveising og lapping i månedsvis, men da først at man må ut med alt interiør for å komme til skroget. Mao så og si rive båten fra hverandre. Men er skroget "ship-shape" så må jo dette være et godt kjøp mtp prisen.

Men prisen sier vel også at skroget antagelig ikke er ship-shape.  

Det er dønn seriøst, men begynner nå å bli mer skeptisk til båten enn jeg var innledningsvis, mye basert på innspill herifra, og ikke fra de mest rappkjefta eller usikre i saken. Men tenkte et stålskrog var solide saker og at den kunne vært en tanks på sjøen med tida og endel innsats (og kroner ja)... Det som trekker meg er at den virker som en stor båt for pengene, regner med at det er noe sveising, men trodde ikke det sto om liv her enda akkurat siden den står på vannet. Ja det ser ikke ut inni når han bruker den som arbeidshytte eller hva man skal kalle det, men det er vel bare å rydde å vaske litt i første omgang og jobbe litt og litt her og der ettersom? Hvis det er et så jævli bomkjøp så driter jeg oppi det, takk for meg.

Guest Avmønstret#

Dumt at du fikk så "harde" tilbakemeldinger og ikke tålte det. Forum er forum. 

Men som jeg nevnte i mitt innlegg, de "billige stålbptprosjektene" jeg har lest innebærer mye arbeid. Få med en stålbåtmann og inspiser skroget. Flyter den på rust og maling eller er det hel ved? Mekanikken forstod jeg at du har kontroll på selv. 

Er skroget faktisk bra og mekanikken brukbar så må det jo være et greit kjøp?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...