Jump to content

Evinrude E-tec 40HK 04. Kjørt 2200 timer, forsatt mye motor igjen?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei! Vurderer muligens å gjøre et delbytte i en 40Hk evenrude e-tec (04 mod) som er godt kjørt for å si det slikt i min Yamaha 40HK 2t.

 

Er det forsatt mye motor igjen?

 

Er den kjørt såpass at jeg burde droppe det?

 

Er jo mest redd for gjenværende timer på motoren, den er jo kjørt kolossalt mye!

 

Ha en fin påske!

Mvh,

Christian Thorkildsen

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Har ikke hørt om noen 40 hk med så mange timer så hvem vet.

Min E-tec 40 var gått 200 timer, og fungerte som ny.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har sendt email nu med spm og historikk og hvor den har blitt kjørt.

 

Er veldig i tvil. Gamle yamaha har vært en fryd i hele mitt eie. Men frister jo litt med en E-tec, mest pga bensinforbruket. ^^

 

Kan være verre å få solgt muligens med så mange timer på telleren?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hvis den funker sånn passe som den skal så er nok 10.000 en grei pris.

Men ønsker man en motor som skal gå og gå i mange år uten trøbbel og man ikke kan/vil overhale/fikse motoren etterhvert, så er det vel greiest å se etter noe annet.,

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ingen problem med å overhale selv, såpass nevnyttig er null stress. 

 

Jeg er bare redd for at motor vil ende opp med å være utrolig dyr.

 

Lest mye dårlig om e-tec. (De første årene) undervannshus som sprang, piston som røyk og måtte byttes etter bare noen titalls timer (leste vel om 3-4 tilfeller på det) osv. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

De dårlige tingene burde vel være byttet etter 12år jeg var og litt i tvil da jeg kjøpte min 2006 modell men da i andre enden av skalaen, hadde ikke gått 100 timer etter 9 år. men Inne til service og vinterlagring hos forhandler hvert år avgjorde i positiv retning

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

"Problemet" var vel at han ville kun gi 10 for min motor, og han hadde fått bud på 15 for hans. 

 

Ifjor med en maken solgt for 15. Forskjellen var at den hadde snor (jeg har el-start) og min er lang stamme mot den som var kort. :)

 

Siden han også ikke hadde dok. på service (og endret på historien) gjorde det litt verre.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Har den gått 2200 timer så er det utvilsomt en god motor  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg solgte min -04 i 2010 for 35.000, med ca 200 timer totalt.

Men den var jo oppgradert til 50 hk da. Med dekaler og alt, og skjermbilde fra diagnoseprogrammet.

 

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=23301185&ref=ads&myad=23301185

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Siden han også ikke hadde dok. på service (og endret på historien) gjorde det litt verre.

 

historie som endrer seg underveis er jo grunn til å være litt skeptisk ... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jepp, så droppet det. Var litt for sketchy for min del. 

 

Synes budet på min motor var lavt også. 10K var fryktelig lavt når en maken ble solgt for 15K ifjor. (Den hadde kort stamme + snor istedenfor lang stamme og el-start, så en dårligere motor pga snor?)

 

Fikk tak i eieren som sendt den på service før han solgte den til selgeren vi kjøpte av. Så da får jeg vite hva som er gjort. Jeg kan se plugger og plugghetter er byttet, propellen er også ut til å være byttet da den var forsatt helt fin og hvit, ikke noe maling som hadde forsvunnet.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...