Jump to content

Varme i båt fra varmtvanns bereder?


Vedvards

Recommended Posts

Hei folkens

 

Jeg har varmtvannsbereder (25l?) i båten og denne er alltid tilkoblet nå vi har 220v. Videre så varmes vannet opp via kjølevann fra motor.

 

Kan varmtvannet da benyttes til oppvarming av båten og ev hvordan?

 

Blir det nok varme til å varme opp en 46ft på vannet om vinteren?

 

Mvh Vidar

Link to post
Share on other sites

El-kolben i vv-tanken er typisk på 750 W eller noe i nærheten.

 

I vår 34-fot motorbåt har vi 4 KW ( = 4 000 W) varme fra dieselvarmer. Dette er tilstrekkelig ned til noen få minusgrader utetemperatur.

 

Du vil ha behov for langt større varmerffekt enn det du kan få ut av vv- tanken om du skal holde båten varm om vinteren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tanken er god den. Men om du klarer å få mer effekt ut av systemet enn den effekten som tilføres kvalifiserer du for en nobelpris.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vår båt var av forrige eier brukt med bereder til oppvarming. Han satte på 220v element i bereder og sirkulasjonspumpe dagen før tur. Slapp gløding og mye av kaldstartrøyken. Eg veit ikkje kva temperaturøkning dette gav på maskin.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Da snakker vi om forvarming av motoren. Dette er mulig med varmekapasiteten i vv-tanken. Et typisk varmeelement som monteres som motorvarmere har vel en effekt på runt 700 watt.

 

For å varme en større båt trengs det langt større effekt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har tenkt på det samme. Jeg holder på med å bygge opp igjen en Viksund 990 der jeg har en 60 liter varmtvannstank med 1200w kolbe.

Båten har stått på land i vinter, har på varmtvannstanken hele tida, har også en Webasto vannvarmer på 5 kw som jeg kjører av og til for å varme opp flisa som er ligger på betong og motoren. Har også defrostere i tillegg. Det tar ei god stund før det er varme på flisa. Har jeg satt inn ei sirkulasjonspumpe så hadde det kanskje vært en liten lunk på flisa og rundt omkring. Jeg har ei Johnson pumpe på 12 v. Har også tenk på om det går an å bruke den som står på Webastoen å, ka tror dere om dette?

Link to post
Share on other sites

Under gange vil det jo vel være tilstrekkelig med varme i systemet til å varme opp båten til TS. 

 

Joda, men spiralen som sitter i vv-berederen har ikke nok kapasitet til aa overfoere denne varmen.  Selv om det er tilstrekkelig varme i systemet, forsvinner mesteparten av denne varmen overbord med kjoelevannet. Du trenger en varmeveksler med kapasitet til aa overfoere nok energi til aa varme opp baaten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...